Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ژاپن از میدان نفتی آزادگان خارج می شود

شرکت نفتی اینپکس ژاپن از ادامه کار در میدان نفت آزادگان صرف نظر کرد



شرکت نفتی اینپکس ژاپن، روز جمعه پانزدهم اکتبر (۲۳ مهر) اعلام کرد از طرح اکتشاف و توسعه میدان نفتی آزادگان در جنوب ایران خارج خواهد شد.

اینپکس(Inpex)این اقدام را در واکنش به تحریم های یک جانبه دولت آمریکا انجام داده است.

اینپکس بزرگترین شرکت ژاپنی فعال در زمینه اکتشاف نفت است و دولت ژاپن، بزرگترین سهامدار است.

این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که در واکنش به تحریم های یکجانبه دولت آمریکا، مشارکت در طرح اکتشاف و توسعه میدان نفتی آزادگان در ایران را بررسی می کند.

مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران پیشتر در باره مشکلاتی که شرکت اینپکس به دلیل تحریم ها با آن رو به روست، گفته بود که "ما علاقمند به ایجاد مشکل برای آنها نیستیم."

آقای میرکاظمی گفت که وضعیت شرکت اینپکس را درک می کند و آنها "می توانند سهم خود را به شرکت ملی نفت ایران واگذار کنند."

این در حالی است که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران در حاشیه جلسه اوپک موضوع خروج برخی شرکت های نفتی و انصرافشان از حضور و فعالیت در ایران را "یک فرصت" برای شرکت‌های داخلی دانست و گفت: "ایران کشور کوچک و فقیری نیست؛ بنابراین خروج شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی فرصتی برای بانک و شرکت‌های بزرگ‌ داخلی است تا خود را باور کنند."

دولت ژاپن در ماه اوت سال جاری اضافه بر تنبیه های بین المللی مصوب شورای امنیت سازمان ملل یک رشته تحریم های مالی و اقتصادی یکجانبه را علیه ایران به اجرا گذاشت اما در آن زمان، مقامات دولتی گفتند انتظار نمی رود این تحریم ها شامل فعالیت اینپکس در ایران شود.

در حال حاضر، مشارکت اینپکس در طرح اکتشاف آزادگان تنها مورد حضور موسسات مهم ژاپنی در طرح های مرتبط با بخش انرژی ایران محسوب می شود.

میدان نفتی آزادگان با ذخایری نزدیک به سی و چهار میلیارد بشکه نفت خام، از بزرگترین منابع نفتی کشف شده جهان در سی سال گذشته است.

این میدان نفتی در غرب اهواز و نزدیک مرز عراق واقع است و نخستین عملیات اکتشاف در آن در اواسط دهه ۱۹۷۰ صورت گرفت اما پس از انقلاب اسلامی در ایران و وقوع جنگ با عراق، این عملیات تا سال های اخیر متوقف بود.

حوزه نفتی آزادگان به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده و شرکت اینپکس عمدتا در عملیات اکتشاف در آزادگان جنوبی مشارکت داشته است.

قرارداد دو میلیارد دلاری توسعه میدان نفتی آزادگان روز ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ بین ایران و ژاپن امضا شده بود و پیش بینی می شد با اجرای این پروژه روزانه ۲۶۰هزار بشکه به تولید نفت ایران افزوده شود.

امتیاز توسعه میدان نفتی آزادگان در جریان سفر محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران، به ژاپن و در ازای دریافت سه میلیارد دلار اعتبار به این کشور واگذار شده بود.

چهار سال پیش در مهر ماه سال ۱۳۸۵ بعد از بالا گرفتن بحران هسته ای، ژاپنی ها که در قرارداد اولیه ۷۵ درصد سهم داشتند، از امتیاز خود چشم پوشی کرده و سهم خود را به ده درصد کاهش دادند.

علت واگذاری سهم ده درصدی به شرکت اینپکس هم در آن زمان فعالیت هایی عنوان شد که شرکت ژاپنی در توسعه میدان نفتی آزادگان انجام داده بود.

بنابر تصمیم تازه شرکت اینپکس، ژاپنی ها به طور کامل از پروژه نفتی آزادگان کناره گیری کرده اند.

در سال گذشته، شرکت ملی نفت چین قراردادی را برای اکتشاف و توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با دولت ایران امضا کرد و تا کنون به فعالیت خود در این منطقه ادامه داده است.

با اینهمه، اخیرا تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا از دولت این کشور خواسته اند تا تنبیه هایی را علیه شرکت های چینی فعال در بخش انرژی ایران به اجرا گذارد تا از ادامه فعالیت آنها و بهره برداری از جای خالی شرکت های غربی جلوگیری شود.




دولت آمریکا می گوید همچنان خواهان حل و فصل دیپلماتیک مناقشه اتمی ایران است




دولت آمریکا از خروج یکی از بزرگترین شرکت های ژاپن از میدان نفتی آزادگان ایران در جنوب این کشور استقبال کرده است.

شرکت اینپکس روز جمعه (15 اکتبر) اعلام کرد که از طرح اکتشاف و توسعه میدان نفتی آزادگان خارج خواهد شد.

آزادگان با ذخایری نزدیک به 34 میلیارد بشکه نفت خام، از بزرگترین منابع نفتی کشف شده جهان در سی سال گذشته است.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز جمعه در واشنگتن این تصمیم اینپکس را مطابق با قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه ایران و نیز بر اساس تحریم هایی دانست که دولت ژاپن اخیرا علیه تهران در نظر گرفته بود.

ژاپن و کره جنوبی دو متحد آسیایی آمریکا هستند که اخیرا تحریم های یکجانبه ای علیه ایران در نظر گرفته اند.

اینپکس مهم ترین شرکت ژاپنی فعال در زمینه اکتشاف نفت است و دولت ژاپن، بزرگترین سهامدار آن است.

مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران پیشتر درباره "مشکلاتی" که شرکت اینپکس به دلیل تحریم ها با آن رو به روست، گفته بود که "ما علاقمند به ایجاد مشکل برای آنها نیستیم."

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که تصمیم شرکت ژاپنی "گام مهمی به جلو در تلاش جامعه بین المللی برای مبارزه با گسترش تسلیحات هسته ای و جلوگیری از تولید سلاح اتمی توسط ایران است."

ایران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید دارد.

مذاکره 1+5 با ایران

فیلیپ کراولی همچنین گفت که آمریکا و کشورهای دوست و متحدش منتظر دریافت پاسخ رسمی ایران برای شرکت در مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 است.

او بر خط مشی "دو مسیره" دولت آمریکا که بر مذاکره و تحریم استوار است نیز تاکید کرد.

ایران این خط مشی را بی فایده می داند و می گوید که تسلیم فشارهای بین المللی نخواهد شد.

از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا هم روز جمعه از اعلام آمادگی گروه 1+5 برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران در ماه نوامبر استقبال کرد.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 به ایران پیشنهاد داده است تا مذاکرات هسته ای دو طرف در ماه نوامبر از سرگفته شود.

دولت ایران هنوز رسما به این درخواست واکنش نشان نداده است.

آقای هیگ که کشورش از اعضای گروه 1+5 است، با انتشار بیانیه ای در روز جمعه ضمن حمایت از دعوت خانم آشتون، از ایران خواست به طور سریع و مستقیم به این پیشنهاد پاسخ دهد.

سخنگوی خانم اشتون پنجشنبه به خبرنگاران گفت او از سعید جلیلی، دیبر شورای عالی امنیت ملی و رئیس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران، دعوت کرده است اواسط ماه نوامبر به مدت سه روز در شهر وین با او دیدار و مذاکره کند.

سخنگوی خانم اشتون گفت این پیشنهاد "در پی نشانه های مثبت اخیر از سوی ایران" و ابراز تمایل این کشور به این که مذاکره کننده هسته ای اش به نمایندگی از گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد –آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا - و آلمان) با کاترین اشتون دیدار کند، مطرح شده است.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه (9 اکتبر) "اواخر اکتبر و اوایل نوامبر" را زمان مناسبی برای گفتگوهای اتمی با نمایندگان این گروه دانسته و اعلام کرده بود "طرفین در حال رایزنی برای تعیین تاریخ دقیق، سطح و محل این گفتگوها هستند."



BBC

No comments:

Post a Comment