Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بي بي سي : ادبيات محمود احمدي نژاد جامعه ايران را بي حيثيت مي كند؟ + فايل صوتي

محمود احمدي نژاد، رئيس دولت ايران داراي لحن و ادبياتي است كه روساي جمهور پيشين از آن استفاده نمي كردند. كارشناسان حوزه سياست و ديپلماسي استفاده از اين ادبيات را صحيح نمي دانند. مهدي كروبي از رهبران معترضان به نتيجه انتخابات در ايران به تازگي با انتقاد از اين لحن گفته سخنراني اخير مسوول اجرايي كشور كه در اروميه بيان شد، به هيچ وجه در شان يك رئيس جمهور نيست.

"همه اش كشك است، طرف راه مي رفت مي گفت ابرقدرت، قدر قدرت... آي زكي". اين بخشي از سخنان محمود احمدي نژاد رئيس دولت ايران در واكنش به سخنان وزير خارجه فرانسه است. آقاي احمدي نژاد در مصاحبه ها و سخنراني هايش بارها از ادبياتي استفاده كرده كه به اعتقاد كارشناسان متناسب با شان رئيس دولت ايران نيست.

آقاي احمدي نژاد همچنين در مورد سخنان باراك اوباما رئيس جمهور امريكا نيز از ادبياتي استفاده كرد كه آقاي اوباما اعلام كرد به اين سخنان پاسخي نمي دهد. "آقاي اوباما، شما تازه از راه رسيديد، يك مقدار صبر كن تا عرقت خشك شود، يك مقدار سرد و گرم را بچش، يك مقدار مراقبت كن، هر كاغذي كه جلويت گذاشتنن دليلي ندارد كه آن كاغذ را بخواني هر حرفي كه بهت توصيه كردند، دليلي ندارد كه آن حرف را تكرار بكني، بدان گنده تر از تو، بزرگتر از تو آن گردن كلفت تر از تو نتوانستند از اين غلطها بكنند. تو كه جاي خود داري."


ادبيات و لحن متفاوت رئيس دولت ايرات
استفاده از اين الفاظ هم مورد انتقاد مهدي كروبي يكي از رهبران معترض به نتيجه انتخابات قرار گرفت. آقاي كروبي در ديدار با اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب گفته است: "دشمن تراشي هنر نيست. هنر آن است كه به تهديدات، پاسخي مستدل و منطقي داده تا اذهان عمومي ملتها و دولتها بسوي حقيقت نيل يابد، به نحوي كه تهديدات مرتفع و به فرصتها بدل گردند."

"همه اش كشك است، طرف راه مي رفت مي گفت ابرقدرت، قدر قدرت... آي زكي"

محمود احمدي نژاد

مهرداد درويش پور، جامعه شناس ايراني در سوئد مي گويد: "استفاده از اين زبان پرخاشگرايانه به معناي دور شدن از متانت و ادب است. اصولا ادبيات سياسي در نزد تمام سياستمداران جهان حتي اگر كينه توزانه باشد، با گستاخي همراه نيست. اما زبان آقاي احمدي نژاد براي تهاجمي تر شدن، عرف بين المللي گفت و گوهاي سياسي را به كنار مي گذارد و به گستاخي در كلام بدل مي شود."

رسول نفيسي جامعه شناس در امريكا نيز از منتقدان اين نوع ادبيات سياسي است. آقاي نفيسي با ابراز تعجب از اين مسئله كه چرا كسي اين رفتار را در ايران كنترل نمي كند، مي گويد: "از لحاظ عرف ديپلماتيك وقتي نامه اي نوشته و اظهار نظري مي شود اما به آن پاسخ داده نمي شود، اين نوع رفتار معنا دارد، يعني به طور كلي شما را جز جامعه متمدن به حساب نمي آورند. كسي دقت نمي كند كه از لحاظ كاهش حيثيت بين المللي ايران اين تا چه اندازه اثر دارد."

او اضافه مي كند كه "اگر كسي به اين افراد بگويد كه يك زبان ديپلماسي در جهان وجود دارد، پاسخ آنها اين است تمام اينها ساخته غرب است و ما به آنها اعتقادي نداريم."

"قيافه روشنفكري مي گيرند به اندازه يك بزغاله هم از دنيا فهم و شعور ندارند."

محمود احمدي نژاد

آقاي احمدي نژاد در سفري به سوريه و در مصاحبه مطبوعاتي با حضور بشار اسد در واكنش به سخنان هيلاري كلينتون نيز از ادبيات غير ديپلماتيك استفاده كرد.
"ما يك ضرب المثل در فارسي داريم و كسي كه حرف بيجا مي زند و خارج از قد و قواره خودش صحبت مي كند، به آن مي گوييم يك كلام از مادر عروس "

رسول نفيسي اين مسئله را با نگاهي تاريخي تحليل مي كند و مي گويد: "در ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال اخير روحانيت در ايران و عراق يك سپاه غير رسمي داشته اند كه از همين اقشار دور شهري امثال آقاي احمدي نژاد تشكيل مي شده و اينها زبان و ادبيات مخصوصي دارند و احمدي نژاد اين زبان را امروز وارد ديپلماسي جهاني كرده و البته از كيسه ملت بزرگ ايران خرج مي كند و باعث بي حيثيتي جامعه ما مي شود. "

زبان آقاي احمدي نژاد تلاشي است براي اينكه او نشان دهد از گروههاي محروم جامعه برخواسته و به يك معني خود را به عوام نزديك تر كند. زبان آقاي احمدي نژاد روز به روز عاميانه تر مي شود به اين معني تلاش اين است كه چنين جلوه داده شود نخبگان سياسي ربطي به توده مردم ندارند.

مهرداد درويش پور
صاحبنظران معتقدند ادبيات آقاي احمدي نژاد تنها محدود به حوزه ديپلماتيك و بين المللي نيست و اين سخنان عليه معترضان و منتقدان داخلي نيز استفاده مي شود. محمود احمدي نژاد در جلسه اي با انتقاد از مخالفان خود گفته است: "قيافه روشنفكري مي گيرند به اندازه يك بزغاله هم از دنيا فهم و شعور ندارند."

آقاي درويش پور در اين خصوص مي گويد: "اين زبان آقاي احمدي نژاد تلاشي است براي اينكه او نشان دهد از گروههاي محروم جامعه برخواسته و به يك معني خود را به عوام نزديك تر كند. زبان آقاي احمدي نژاد روز به روز عاميانه تر مي شود، به اين معني كه تلاش اين است كه چنين جلوه داده شود نخبگان سياسي ربطي به توده مردم ندارند."

آقاي نفيسي نيز نظري مشابه دارد و معتقد است لحن و ادبيات آقاي احمدي نژاد در دوره جديد رياست دولت تند تر شده است. او مي گويد: "استفاده از اين لحن، در واقع باعث پائين رفتن سطح اخلاق مي شود و باعث از بين رفتن حدود بين ادبيات و جامعه غير اديب مي شود. آقاي احمدي نژاد زبانش به دو دليل تند تر شده، نخست اينكه تحت فشار از سوي نيروهاي ملي است و ديگر اينكه ممكن است بخواهد مقابل يك جهان كه يكپارچه عليه ايران مي شود، اعتماد به نفس نشان دهد. اين كار را آقاي احمدي نژاد با استفاده از زبان خاصي كه به آن زبان لاتي گفته مي شود، نشان مي دهد."


آقاي احمدي نژاد در نخستين روز اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري در ايران نيز از ادبياتي استفاده كرد كه مورد انتقاد بسياري قرار گرفت. "در انتخابات چهل ميليون نفر خودشان بازيگر اصلي و تعيين كننده اصلي بودند، حالا چهار تا خس و خاشاك اين گوشه ها يه كاري مي كنند، بدانيد اين رودخانه زلال ملت جايي براي خودنمايي آنها نخواهد گذاشت."

در ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال اخير روحانيت در ايران و عراق سپاه غير رسمي دارند كه از همين اقشار دور شهري امثال آقاي احمدي نژاد تشكيل مي شود و اينها زبان و ادبيات مخصوصي دارند و احمدي نژاد اين زبان را امروز وارد ديپلماسي جهاني كرده و البته از كيسه ملت بزرگ ايران خرج مي كند و باعث بي حيثيتي جامعه ما مي شود

رسول نفيسي
مهرداد درويش پور اين لحن را متعلق به گروه خاصي از جامعه مي داند و ادامه مي دهد در ادبيات سياسي از نوعي گروه و زبان به نام" لمپن پرولتاريا " نام برده مي شود.

او مي گويد: "اين گروهها نه فقط محرومترين گروه ها به دليل در حاشيه ماندن هستند، بلكه هيچ قانوني و عرفي را به رسميت نمي شناسند و از خشن ترين و بي ادبانه ترين ادبيات و لحن در جامعه برخوردارند. به گمان من اگر به زبان، ادبيات و لباس آقاي احمدي نژاد نگاه كنيم، بايد گفت جمهوري اسلامي ايران روز به روز بيشتر به سوي يك حكومت لمپنها سوق پيدا كرده است ."

نمايندگان اصلاح طلب در مجلس ايران نيز از ادبياتي كه محمود احمدي نژاد به كار مي برد، انتقاد مي كنند. يكي از اين نمايندگان در نامه اي به مرتضي آقاتهراني استاد اخلاق كابينه محمود احمدي نژاد كه در پارلمان نيوز به چاپ رسيده، اين چنين مي نويسد: "ادبيات آقاي احمدي نژاد در شان مقام رياست جمهوري نيست. شاگرد خود را تاديب كنيد يا كرسي درس اخلاق كابينه را ترك كنيد."

نيكي محجوب - بي بي سي
صوتي

No comments:

Post a Comment