Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

دعوت به اعتصاب غذاي سراسري معلمان در ايران


صحنه‌اي از تظاهرات‌هاي اعتراضي پيشين معلمان در ايران

شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي معلمان ايران با صدور بيانيه‌اي از اعتصاب غذاي يك‌هفته‌اي جمعي از فعالان صنفي در اعتراض به «احكام غيرقانوني اعدام و حبس» صادر شده براي معلمان خبر داد.

اين بيانيه با اعلام اين كه اعضاي شوراي مركزي كانون معلمان و فعالان صنفي در روزهاي ۱۲ تا ۱۸ ارديبهشت جاري اعتصاب غذا خواهند كرد، از «تمامي» معلمان ايران خواست كه در روز ۱۲ ارديبهشت، هم‌زمان با روز معلم در ايران به اين اعتصاب غذا بپيوندند.

شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي معلمان ايران، در اين بيانيه‌ هم‌چنين خواستار «آزادي سريع و بي‌قيد و شرط» همه فرهنگيان زنداني، صدور منع تعقيب قضايي و لغو كليه احكام اداري و قضايي براي «فرهنگيان منتقد» شده‌ است.

معلمان امضا كننده اين بيانيه از دولت خواسته‌اند با اختصاص بخشي از درآمدهاي نفتي و گازي امكانات «لازم و در حد استاندارد» را براي مدارس دولتي فراهم كند.

اين بيانيه هم‌چنين خواستار پرهيز از هر گونه رفتار «جناحي، خطي و سياست‌بازي» در تأليف كتب درسي و معيار قرار دادن نظر متخصصان شده‌ است.


رفع «فضاي امنيتي» از مدارس و ادارات آموزش و پرورش، تأمين امنيت شغلي فرهنگيان، پرهيز از «مخبرپروري» در فضاي كلاس و مدرسه و اجتناب از پرونده‌سازي براي فرهنگيان «منتقد» از ديگر مطالبات اعلام شده در اين بيانيه‌ است.

شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي معلمان ايران مي‌گويد هر معلمي كه در ايران اقدام به راهپيمايي، گردهمايي، طرح نقد و نظر و انديشه‌هاي خود در حوزه آموزش و پرورش و بيان مسائل و مشكلات و تنگناهاي شغلي خود كند، به «مجازات‌هاي فراقانوني» محكوم شده و «دادش به جايي نخواهد رسيد.»

در بخشي از اين بيانيه آمده‌ است: «از آنجا كه برخي ايران را «آزادترين كشور جهان خوانده‌اند كه در آن آزادي نزديك به مطلق است» بايد به اين سوال پاسخ دهند كه چرا دلسوزترين و صادق‌ترين معلمان كشور صرفاً به خاطر انتقاد از وضع موجود، با احكامي چون اعدام، حبس، تعليق، اخراج، تبعيد، بازخريد، بازنشستگي اجباري، تنزل رتبه شغلي و محروميت از تدريس مواجه مي‌شوند.»

اين بيانيه ادامه داده‌ است: «فرهنگيان مي‌خواهند بدانند امثال بداقي‌ها، خواستارها، داوري‌ها و مومني‌ها چه جرمي مرتكب شده‌اند كه بايد بدون محكوميت، ماه‌ها حبس در شرايط نامناسب را تحمل كنند، حقوق‌شان قطع و فرزندان خردسال‌شان در سختي، مضيقه مادي، ناامني،نااميدي و سراسيمگي زندگي كنند.»

صادركنندگان اين بيانيه با اعتراض به صدور حكم اعدام براي معلماني همچون فرزاد كمانگر و قنبري، نسبت به پيامدهاي آن به «مديران و گردانندگان چنين سياست‌هايي» اين‌گونه هشدار داده‌اند كه «اين اعمال به هيچ روي نه دردي از شما دوا مي‌كند و نه در شأن نام جمهوري اسلامي است.»


گردهمايي بر مزار ابوالحسن خانعلي در تهران و مرتضي مطهري در قم در روز ۱۲ ارديبهشت از ديگر برنامه‌هاي تدارك شده براي روز معلم امسال است، كه در اين بيانيه اعلام شده است.

ابوالحسن خانعلي، دبير فلسفه و عربي دبيرستان جامي تهران بود كه سال ۱۳۴۰ در تظاهرات اعتراضي معلمان در ميدان بهارستان تهران از سوي نيروهاي امنيتي حكومت پهلوي كشته شد. وي در گورستان ابن بابويه شهرري دفن شده‌است.

مرتضي مطهري، از روحانيون سرشناس و استاد دانشگاه تهران بود كه پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به رياست شوراي انقلاب منصوب شد. وي ۱۱ ارديبهشت ۱۳۵۸ هدف گلوله يكي از افراد گروه فرقان قرار گرفت و جان باخت. پس از كشته شد وي روز ۱۲ ارديبهشت به ياد او روز معلم نامگذاري شد.



No comments:

Post a Comment