Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست ---- برخی مقامات ودانشمندان هسته ای ایران برای آمریکا خبرچینی می کنند

دبی – العربیه نت

واشنگتن پست در مقاله ای به قلم جوبی واریک و گریگ میلر در پایگاه اینترنتی خود نوشت هرج و مرج سیاسی ایران باعث شده است تعداد زیادی از مقامات این کشور به خارج منتقل شوند یا اینکه برای غرب خبرچینی کنند.

این روزنامه امروز یکشنبه 25 – 4 – 2010 به نقل از مسئولان آمریکایی نوشته است " این پدیده باعث شکل گیری یک موج جدید اطلاعات درباره برنامه مخفی هستی ای ایران شده است ."

بر اساس این گزارش اطلاعاتی که آمریکا دریافت کرده است کار سازمان های امنیتی این کشور را که قرار است فعالیت اتمی ایران را ارزیابی کنند پیچیده تر کرده است.

ارزیابی جدید قراربود پاییز گذشته منتشرشود اما بررسی اطلاعات جدید باعث شده است این کار دست کم دو بار به تعویق بیفتد.

دنیس بلر رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا هفته گذشته گفت : " تاخیر در تکمیل این گزارش به علت اطلاعات جدیدی است که هر بار به دست ما می رسد ."

به گفته مقامات سابق و فعلی در امریکا و اروپا که نخواستند نامشان فاش شود بخش عمده اطلاعات جدید را خبرچین ها از جمله دانشمندان و کسانی که به برنامه های نظامی ایران دسترسی دارند و پس از سرکوب جنبش اعتراضی مخالف دولت شده اند در اختیار آمریکا قرار می گیرد.

یک مقام سابق دولت امریکا می گوید " اطلاعات با ارزشی از راه می رسد و این بیانگر نارضایتی گسترده در میان مقامات ایرانی است ."

بر اساس گزارش های محرمانه از داخل ایران روحیه کادرهای فنی و ارشد برنامه هسته ای ایران بسیار پایین است.

واشنگتن پست افزود " طی هفته های اخیر مقامات امریکایی اذعان کرده اند که یک دانشمند هسته ای در ماه ژوئن به غرب پناهنده شده است."

شهرام امیری 32 ساله هنگام سفر به سعودی برای ادای عمره ناپدید شد و اطلاعات دقیقی درباره برنامه های حساس ایران از جمله مرکز مخفی قم در اختیار آژانس های امنیتی قرار داد."

به اعتقاد ناظران " امیری بعد از ژنرال علیرضا عسگری معاون سابق وزیر دفاع ایران که در سال 2007 در سفر به ترکیه به غرب پناهنده شد با ارزش ترین فرد پناهنده به غرب بوده است."

اما منابع خبری می گویند که مقامات دیپلماتیک و نظامی دیگری نیز اخیرا پناهنده شده اند که خبر آن پخش نشده است.

از جمله دیپلمات های پناهنده یک مقام ارشد در کنسولگری ایران در اسلو است که می گوید برای انجام تقلب در آرای اتباع ایرانی در نروژ تحت فشار بوده است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست پناهنده شدن امیری و دیگر مقامات ایرانی فرصتی برای جذب مغزها به آمریکا خواهد بود و طی سالهای گذشته در دستور کار سیا قرار گرفته است.

این برنامه بخشی از تلاش های گسترده تر برای کند کردن آهنگ برنامه هسته ای ایران از طریق خرابکاری در تجهیزات وارد شده به این کشور و متقاعد کردن دانشمندان ایرانی به فرار است .

سیا از توضیح درباره اطلاعاتی که امیری در اختیار آنها گذاشته خودداری کرده است اما منابع خبری در ایران وی را پژوهشگر در سازمان انرژی اتمی معرفی کرده اند.

دولت ایران می گوید امیری ربوده شده است و مسعود علی محمدی استاد علوم اتمی نیز ترور شده است.

دولت ایران اسرائیل و غرب را عامل ترور این دانشمند معرفی کرد اما گزارش ها از ایران حاکی است که این استاد دانشگاه در اعتراضات پس از انتخابات شرکت کرده بود.

یک روز قبل از ترور او نیز ماموران اطلاعاتی منزل او را بازرسی و برخی اسناد را ضبط کرده بودند .
در پایان این مقاله به گزارش سه سال گذشته سازمان امنیت ملی آمریکا اشاره شده است.

در آن گزارش گفته شد ایران از سال 2003 فعالیت برای ساخت بمب اتمی را متوقف کرده بود.

در گزارش جدید که قرار است در ماه اوت آینده منتشرشود بخش هایی از گزارش محرمانه خواهد ماند تا از آن برداشت اشتباه نشود.

منتقدان می گویند گزارش قبلی این احساس را به وجود آورد که تهدید ایران برطرف شده است و در نتیجه رویکرد تند دولت بوش در قبال ایران بی اثر شد.

No comments:

Post a Comment