Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نگرانی از «در اختیار داشتن طیفی متنوع از موشک‌ها» توسط حزب‌الله

۱۳۸۹/۰۲/۰۴
یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از احتمال «در اختیار داشتن طیف متنوع‌تری از موشک‌ها توسط حزب‌الله لبنان»، گفته است که «همکاری احتمالی سوریه را در انتقال این موشک‌ها برای حزب‌الله باید عمیق‌تر بررسی کرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌های دو هفته اخیر در زمینه احتمال انتقال موشک‌های اسکاد از سوی سوریه به حزب‌الله گفته است که «سوریه اکنون انواع دیگری از موشک و جنگ‌افزار را به حزب‌الله می‌دهد».

با این حال این مقام آمریکایی که نام او برده نشده، به خبرگزاری فرانسه گفته است که نمی‌تواند تعیین کند که «آیا این محموله‌های موشکی، شامل اسکاد نیز می‌شود یا نه».

جفری فلتمن، مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، چهارشنبه گذشته در کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که «آمریکا در گذشته چند بار به سوریه نسبت به انتقال موشک به حزب‌الله هشدار داده و گفته است که این امر می‌تواند آتش یک جنگ جدید را در منطقه روشن کند».

آقای فلتمن افزوده بود که «سوریه باید درک کند که تجهیز حزب‌الله مخاطراتی برای سوریه نیز دارد»، و ادامه داده بود که «همه گزینه‌ها برای فشار بر سوریه روی میزاست».

وی درهمین حال، همانند دیگر مقامات ارشد آمریکایی نتوانست با قاطعیت بگوید که آیا موشک‌های یاد شده از خاک سوریه عبورکرده است یا نه.

در همین زمینه فیلیپ جی. کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گذشته گفته بود که بررسی‌ها در این ارتباط ادامه دارد و هنوز نظر قطعی در این زمینه اتخاذ نشده است.

همزمان، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است که «باوراسرائیل این است که جنگ‌افزار پیشرفته و از جمله موشک‌های دوربردتر به دست حزب‌الله می‌رسد».

آقای باراک شامگاه جمعه در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون اسرائیل گفت که کشورش مجهزشدن حزب‌الله به این موشک‌ها را دارای پیامدهای وخیم تلقی می‌کند.

وی در عین حال گفت که اسرائیل برنامه‌ای برای ورود به یک جنگ جدید در شمال کشور خود را ندارد، اما ادامه داد که «وارد شدن سلاح‌هایی به لبنان که توازن کنونی قوا را برهم زند، موجب بی‌ثباتی است».

وزیر دفاع اسرائیل قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در واشینگتن، از جمله در این باره با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو می‌کند.

سوریه ارسال موشک‌های اسکاد را رد کرده است، اما حزب‌الله گفته است که «این امر ربطی به اسرائیل ندارد و حزب‌الله حق خود می‌داند که به سلاح‌های پیشرفته‌تر مجهز شود».

در همین حال الیاس المر، وزیر دفاع لبنان روز جمعه گفت که وی «هیچ اطلاعی در زمینه ارسال موشک‌های اسکاد سوریه برای حزب‌الله ندارد، و اگر اسرائیل مستندات قطعی دارد، باید آن را ارائه کند».

آقای المر در عین حال که گفت «اکنون فضای جنگ احساس نمی‌شود»؛ افزود که «جنگنده‌های اسرائیلی پیوسته حریم هوایی لبنان را نقض می‌کنند و لذا نمی‌توان به لبنانی‌ها نسبت به در پیش نبودن یک جنگ اطمینان صد درصد داد».

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، نیز سه‌شنبه گذشته گفته بود: «ادعای وجود موشک‌های اسکاد در لبنان مانند ادعاهایی است که در زمینه وجود سلاح‌های غیرمتعارف درعراق مطرح می‌کردند و ثابت شد که در عراق چنین جنگ‌افزارهایی وجود نداشته است».

Radiofarda

No comments:

Post a Comment