Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

'۴۰۰ هزار افغان به مالاریا مبتلا هستند'

وزارت صحت (بهداشت) افغانستان می گوید، نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در این کشور مبتلا به بیماری مالاریا هستند.

به گفته مقام های وزارت صحت افغانستان هرچند این بیماری نسبت به سال گذشته پانزده در صد کاهش یافته اما هنوز یک خطر جدی است و حدود بیست میلیون از جمعیت افغانستان در معرض تهدید مبتلا شدن به بیماری قرار دارند.

ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت افغانستان با اعلام این خبر در روز جهانی مبارزه با بیماری مالاریا گفت، دولت افغانستان تلاش می کند با اجرای برنامه هایی تا سال ۲۰۱۳ میزان ابتلا به این بیماری را حد اقل شصت در صد کاهش دهند.

بیماری مالاریا در مناطق گرم و مرطوب بیشتر است و عامل شیوع آن پشه ای به نام انافیل پلامودیم است. که مکروب را از شخص بیمار به افراد دیگر منتقل می کند. و به همین دلیل آنرا پشه مالاریا نیز می گویند.

برنامه وزارت صحت این است که دارو هایی را که از شیوع این بیماری جلو گیری می کند و همچنین پشه خانه (پشه بند) را در اختیار مردم قرار دهد.

خانم دلیل گفت براساس برنامه این وزارت میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری مالاریا نیز تا سال ۲۰۱۳ نود در صد کاهش خواهد یافت.

وزیر صحت افغانستان این بیماری را یک مشکل عمده خواند و گفت خطر بیماری به مالاریا در سراسر افغانستان وجود دارد اما در این ولایات بیشتر است: "ننگرهار، بلخ، فاریاب، بادغیس، کندز، کنر، هلمند، کندهار، کنر، بدخشان، خوست ، لغمان، تخار و هرات".

بیماری مالاریا قابل درمان است اما اگر غفلت شود و یا افراد مبتلا به این بماری به دکتر و دارو دسترسی نداشته باشند، ممکن است سبب مرگ افراد بیمار نیز بشود.

براساس آمار وزارت صحت افغانستان در یکسال گذشته، حدود پنجاه نفر در اثر شیوع این بیماری در افغانستان جان خود را از دست داده اند.

مالاریا سالانه در سراسر جهان جان بیش از یک میلیون نفر را می گیرد و بیشتر از سیصد میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری مالاریا مبتلا هستند.

BBC

No comments:

Post a Comment