Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

در گزارش سری وزیر دفاع آمریکا مطرح شد رابرت گیتس : واشنگتن استراتژی درازمدت برای تعامل با ایران ندارد

رابرت گیتس وزیز دفاع آمریکا

دبی – العربیه نت

رابرت گیتس وزیردفاع آمریکا درگزارشی سری که برای کاخ سفید فرستاده بود با اشاره به مساله اتمی ایران گفته است :" واشنگتن در درازمدت استراتژی موثری در تعامل با پرونده اتمی ایران ندارد."

روزنامه نیویورک تایمز که روز شنبه 17-4-2010 بخشی از این گزارش را منتشر کرده است به نقل از یک مقام بلندپایه در آمریکا نوشت این سند یک " هشدار جدی " است.

آقای گیتس در ژانویه گذشته این گزارش سری را برای پنتاگون ، کاخ سفید و سازمان امنیت آمریکا فرستاده بود تا سناریوهای جدیدی برای رئیس جمهور این کشور تهیه نمایند.

بر اساس این گزارش در صورت عدم تاثیر تحریم های بین المللی برای توقف فعالیت اتمی ایران موضع برخورد نظامی علیه این کشور نیز پیشنهاد شده است.

تهران تاکید می کند که برنامه اتمی صلح آمیزی را دنبال می کند اما کشورهای غربی این کشور را متهم می کنند که در پوشش این برنامه به دنبال ساخت سلاح اتمی است.

گیتس در گزارش خود نگرانی های مختلفی را مطرح می کند و به احتمال دست یابی ایران به همه عناصر اساسی ساخت سلاح اتمی اشاره می کند اما تاکید می کند که ایران فعلا اقدام به استفاده از این عناصر نکرده است.

نیویورک تایمز می نویسد ایران ممکن است تا مدت ها در این حالت باقی بماند اما خود را به عنوان یک " قدرت نظامی اتمی " مطرح خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا در گزارش خود راهکارهایی برای کنترل تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی مطرح می کند و به احتمال دست یابی " گروههای تروریستی مورد حمایت ایران " به سلاح اتمی اشاره می کند.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوالی در مورد گزارش نیویورک تایمز گفت :" رئیس جهور و مشاوران امنیتی او مدت زمان زیادی را برای بررسی همه احتمال ها برای برخورد با ایران اختصاص دادند."

No comments:

Post a Comment