Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

امام جمعه زاهدان خواستار جلوگیری از عملکرد" مستبدانه "تندروها شد --- اظهار نگرانی اهل سنت ایران از تبعیض مذهبی در دانشگاهها و پادگانها

عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت در زاهدان
دبی – العربیه نت

منابع اهل سنت در ایران تاکید کردند دولت ایران اقامه نماز جماعت در دانشگاهها و پادگان ها را ممنوع کرده است.

بر اساس گزارشی که روزنامه الشرق الاوسط امروزچهارشنبه 28-4-2010 منتشرکرد منابع اهل سنت که نخواستند نامشان منتشرشود این اقدام را درچارچوب تبعیض هایی قلمداد کردند که از چندین سال در ایران علیه اهل سنت اعمال می شود.

این منابع تاکید کردند جلوگیری از اقامه نماز در دانشگاهها و پادگان ها پس از آن صورت می گیرد که دولت ایران اقامه نمازجمعه در منازل در تهران ، اصفهان ، شیراز ، کرمان و یزد را ممنوع کرد.

عبدالحمید اسماعیل زهی بزرگترین مرجع اهل سنت در ایران و امام جمعه مسجد مکی در زاهدان از بزرگترین مساجد اهل سنت در ایران پیش از این از " تنگناهایی که برای اهل سنت در ایران ایجاد می شود " اظهار تاسف کرده بود.

او گفته بود :" از اینکه برخی افراد از اقامه نماز جمعه در منازل جلوگیری می کنند متاسفیم . این افراد تنگ نظر و دارای انحراف فکری هستند و بیش از اندازه نسبت به مسائل مساجد ، مدارس و تبلیغ از خود حساسیت نشان می دهند این در حالی است که این امور به اختلافات سیاسی ومذهبی ربط ندارد.

وی تاکید کرد " قانون اساسی هیچ کس را از پرداختن به اموردینی خویش چه مسلمان باشد و یا غیرمسلمان ممنوع نمی کند."

امام جمعه اهل سنت افزود : " نباید از اقامه نماز جلوگیری کرد . بلکه باید همه را به اقامه نماز دعوت کرد . ما امیدواریم که همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی به اقامه این نماز که پس از توحید از مهمترین ارکان دین است اقدام کنند."

عبدالحمید اسماعیل زهی مخالفت مسئولان با ساخت مساجد ، مدارس ، مراکز علمی برای اهل سنت را متناقض با اصول حکومت دینی به شمار آورد.

او افزود:" شیعیان می توانند در برخی روستاها که حتی یک خانواده بیشتر ندارد مسجد بسازند اما مشکلی که باعث نگرانی است این است که به ما اجازه نمی دهند در شهرهای بزرگ که تعداد زیادی از اهل سنت در آنها زندگی می کنند مسجد و یا مدرسه تاسیس کنیم.

به گفته او " مسئولی که اقامه نماز در دانشگاهها را ممنوع می کند بی دین است . و هیچ شناختی از خدا ندارد ."

وی گفت :" خودداری افراد از اقامه نماز پشت سر امام جماعتی که از مذهب دیگری باشد جهالت است."

اسماعیل زهی مسئولان و آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران را خطاب قرار داد و گفت :" اقامه نمازهای جماعت و جمعه برای اهل سنت از ابتدایی ترین حقوقی است که در قانون آمده است."

وی گفت :" ما با قانون اساسی مشکلی نداریم اما مشکل اینجاست که اقدامات خودسرانه و مستبدانه برخی جریان های تندرو در برخی مناطق اهل سنت باعث نگرانی ما شده است."

او افزود :" نماینده ولی فقیه در یکی از شهرهای اهل سنت اقامه نماز جمعه برای آنها را ممنوع کرده است . آنها هرچند که اقلیت هستند ، اما می خواستند نماز جمعه اقامه کنند ولی نماینده ولی فقیه مخالفت کرد و به آنها گفت :" باید پشت سر من نماز بخوانید."

وی این " عملکرد منفی " را محکوم کرد و این سوال را طرح کرد که بر اساس چه قانون ودینی اقامه نمازهای جماعت و یا جمعه برای اهل سنت ممنوع است."

No comments:

Post a Comment