Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا
motobadel.com
سرخط‌ خبرها

خبرگزاری فارس از صدور حکم جلب مهدی هاشمی خبر داد
خبرگزاری فارس می گويد در جلسه مشترک صادق لاريجانی ، رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی و اعضای کميسيون حقوقی و قضايی مجلس ، اعلام شده که حکم جلب مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی صادر شده است. اين خبرگزاری می گويد در آن جلسه گفته شده که اگر مهدی هاشمی از لندن به کشور بازگردد، بازداشت می شود. خبرگزاری ايسنا از قول دادستان تهران گفته است که به مسئولان در جزيره کيش، گفته شده در صورت ورود مهدی هاشمی به آنجا به دادستانی خبر دهند.

زندانیان سیاسی اوین از اول اردیبهشت اعتصاب غذا می کنند
زندانیان سیاسی اوین در بیانیه ای اعلام کر ده اند که در اعتراض به نقض حقوشان و وضعیت بد زندان، از اول اردیبهشت ماه، روزه سیاسی می گیرند. به گزارش سایت جرس، این اعتصاب غذا با یک روز در هفته آغاز می شود و تا 22 خرداد، سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ایران بتدریج در روزهای بیشتری ادامه می یاید.لغو و تقليل احكام صادره عليه زندانيان سياسی از پس از خرداد 88 ، آزادی فوری كليه بازداشت شدگان تا زمان برگزاری دادگاه ها، با قید وثيقه و كفالت، برگزاری دادگاه های علنی با حضور هیات منصفه، رسيدگی به روند غير قانونی بازجويی ها ، دادرسی ها و مجازات متخلفان در تمامی سطوح و بهبود شرایط نگهداری زندانیان، خواست های اعتصاب کنندگان اعلام شده است.

جبهه مشارکت: درباره درخواست انحلال حزب، نامه ای دریافت نکرده ایم
در پی انتشار گزارش هايی مبنی بر درخواست کميسيون ماده ده احزاب ايران برای انحلال جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ، اين دو حزب می گويند تاکنون مرجعی رسمی در اين باره اظهار نظری نکرده و آنها نيز نامه يا احضاريه‌ای از دادستانی تهران در اينباره دريافت نکرده اند. جبهه مشارکت ايران اسلامی در بيانيه ای گفته است که اگر چنين خبری صحت داشته باشد، مراجعی بالاتر از کميسيون ماده ده احزاب ، در آن دخيل اند. جبهه مشارکت تاکيد کرده که به درخواست انحلال احزاب بايد با طی مراحل قانونی و صدور کيفرخواست و درنهايت در دادگاه علنی و با حضور هيات منصفه رسيدگی شود.

بیماری دهها زندانی در زندان گوهر دشت به علت مصرف آب آلوده است
به گزارش «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران»، دهها تن از زندانیان سیاسی و عادیِ زندانِ گوهردشت کرج طی دو روز گذشته ، بر اثر ادامه آلودگی آبِ زندان، مجبور به مراجعه به بهداری آن شده اند. برخی گزارش حاکی است که مشکل آلودگی آب نوشیدنی این زندان چند ماه است که ادامه دارد.

امام جمعه تهران با تذکر در مورد بدحجابی زنان، از غضب خداوند و وقوع بلا و زلزله گفت
حجت الاسلام صدیقی، امام جمعه تهران ، در نماز جمعه، بدحجابی زنان و وقوع بلا و زلزله را به یکدیگر ارتباط داد. او گفت: بی ‌حجابی ‌های بانوان، موجب لرزش دل جوانان و در نهايت، غضب خداوند می شود و گناهان صغيره در صورت استمرار به گناهان كبيره تبديل می ‌شوند. امام جمعه تهران افزود: حتی اگر زلزله طبيعی در تهران بيايد، هيچ كس جز خداوند حريف اين بلاها نخواهد بود و باید از گناهان پرهیز کرد. پس از وقوع زمین لرزه های بسیار قوی در چند کشور در ماه های اخیر، کارشناسان در باره احتمال وقوع زلزله مشابه ای در تهران و لزوم مقاوم سازی ساختمان ها و اتخاذ تدابیری برای کاهش خسارات آن هشدار داده اند.

انفجاری انتحاری در بیمارستانی در پاکستان، 8 کشته برجای گذاشت
بر اثر انفجاری انتحاری در بخش اوژانس بیمارستانی در کویته پاکستان 8 نفر کشته و بیش از 30 نفر زخمی شدند. ساعتی پیش از آن، مدیر شیعه مذهب یک بانک، بضرب گلوله کشته شده بود و زمانی که عده ای از نزدیکان او و روزنامه نگاران در بیمارستان جمع شده بودند، یک بمب گذار انتحاری خود را در میان آنها منفجر کرد.

متکی: آمریکا می خواهد مانع از بازنگری ِ پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای شود
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی امروز در نماز جمعه تهران گفت که هدف آمریکا از برگزاری اجلاس هسته ای اخیر در واشنگتن، ایجاد مانع در بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است. آقای متکی در آستانه برگزاری کنفرانس خلع سلاح تهران، افزود آمریکا می خواهد با پیشدستی، نگذارد مسئله خلع سلاح ِ کشورهای دارنده سلاح های هسته ای، در دستور کار ِ نشست ِ نیویورک قرار گیرد. ایران به کنفرانس سران در واشنگتن دعوت نشده بود، اما در اجلاس هسته ای در مقر سازمان ملل در نیویورک در اواسط اردیبهشت، مانند سایر اعضای سازمان ملل حضور خواهد داشت.

کنفرانس دو روزه خلع سلاح فردا در تهران آغاز می شود
کنفرانسی که جمهوری اسلامی آن را با عنوان «انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هيچ‌كس» ترتیب داده، از فردا، شنبه، به مدت دو روز در تهران برگزار می شود. به گزارش خبرگزاری های ایران 14 وزير خارجه، 10 معاون وزير و 8 نماينده از سازمان‌های منطقه‌ای و بين‌المللی و نمایندگانی نیز از کارشناسان کشورهای دیگر در کنفرانس تهران شرکت می کنند. وزارت خارجه ایران، پیشتراعلام کرده بود که از 70 کشور دعوت شده تا در کنفرانس خلع سلاح در تهران شرکت کنند. آمریکا گفته است که ایران بجای برگزاری این کنفرانس بهتر است با جامعه بین المللی همکاری کند.

روسیه کاهش قیمت گاز صادراتی به اوکراین را در دست بررسی دارد
دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه می گوید این کشور کاهش بهای گاز صادراتی خود به اوکراین را در دست بررسی دارد.آقای مدودیف که در جریان دیدارش از برزیل به سوالی در این زمینه پاسخ می داد، افزود که در مذاکرات هفته آینده اش با ویکتور یانوکوویچ، نخست وزیر اوکراین این مسئله بررسی خواهد شد.از پس از روی کار آمدن دولت یانوکویچ که به داشتن گرایش بسوی مسکو شناحته می شود، روابط دو کشور پبطور محسوسی بهتر شده است.

قورمان بک باقی یف رسما از ریاست جمهور ی قرقیزستان استعفاء کرد
دولت موقت قرقیزستان می گوید قورمان بک باقی یف، رئیس جمهوری فراری، رسما از سمت خود استعفاء کرده است. باقی یف روز پنج شنبه از قرقیزستان خارج شد و به قزاقستان رفت. او در پی شورش ِ اخیر در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، به جنوب این کشور گریخته بود. در همین حال قزاقستان بعنوان رئیس دوره ای سازمان امنیت و همکار ی اروپا اعلام کرده است که نور سلطان نظربایف، رئیس چمهوری این کشور مسئله خروج باقی یف از قرقیزستان را با روسای جمهوری آمریکا و روسیه در نشست ِ هسته ای واشنگتن، در میان گذاشته بود. دمیتری مدودیف رئیس جمهوری روسیه نیز این موضوع را تایید کرده و گفته است که نورسطان نظر بایف می کوشید مسئله را حل کند و سه رئیس جمهوری با در نظر گرفتن مصالح قرقیزستان و منطقه در اینباره گفتگو کردند.

لغو 17 هزار پرواز در کشورهای اروپايی به علت خاکستر ناشی از آتشفشان
گسترش خاکستر ناشی از فوران آتشفشان در ایسلند، سبب لغو 17 هزار پرواز در کشورهای اروپایی شد. اتریش، لیتوانی و لهستان نیز امروز اعلام کردند که حریم هوایی خود را به روی پرواز ها می بندند. پروازهواپیماها در کشورهای بریتانیا،آلمان، سوئد، نروژ، دانمارک، بلژیک، فنلاند و شمال فرانسه از دیروز به حالت تعلیق در آمده است. سازمان امنیت هوایی اروپا اعلام کرد ه است که وضعیت موجود می تواند برای دستکم یک روز دیگر باعث اختلال در پرواز ها در این کشورها شود. این دومین آتشفشانی است که در کمتر از یک ماه در زیر یخچالهای طبیعی ایسلند فعال شده است. جزیره ایسلند در شمال غربی اروپا و در اقیانوس آتلانتیک شمالی قرار دارد.

هیاتی از آمریکا برای بررسی وضعیت فرزندخواندگی کودکان روس راهی مسکو می شود
هیاتی آمریکایی برای بررسی نگرانی های دولت روسیه در مورد هرگونه فرزندخواندگی کودکان روس از سوی خانواده های آمریکایی، راهی مسکو می شود. گزارش شده یک پسر هفت ساله روس که از سوی یک زن آمریکایی به فرزندخواندگی پذیرفته شده بود، به تنهایی از آمریکا به روسیه پرواز کرده در حالی که مادرخوانده اش نامه ای در جیب او گذاشته که او را نمی خواهد.این موضوع در رسانه های روسی منتشر شده و واکنش های زیادی داشته است. دولت روسیه می گوید هرگونه فرزندخواندگی برای خانواده های آمریکایی را معلق کرده و تا توافق بعدی، این تعلیق به قوت خود باقی خواهد بود.

بررسی اتهام پرداخت رشوه از سوی شرکت کامیپوتری اچ پی در روسیه ادامه دارد
گزارش ها حاکی است آمریکا هم به تیم تحقیق آلمان و روسیه پیوسته تا اتهام پرداخت میلیون ها دلار رشوه از سوی شرکت کامپیوتری هیولت پکرد یا اچ پی (HP) به مقامات روسیه برای به دست آوردن قرارداد مناقصه را بررسی کنند.شرکت اچ پی متهم است که حدود هشت میلیون یورو، بیش از 10 میلیون دلار رشوه پرداخته تا بتواند برنده ی مناقصه ای به ارزش 35 میلیون یورو باشد که از طریق یک شرکت پیوسته ی آلمانی، قرار بوده سخت افزار و نرم افزارهای کامپیوتری دادستان کل روسیه را، تامین کند. مقامات آلمانی می گویند در دسامبر سال گذشته، حدود پنج ماه پیش، سه تن را در آلمان در رابطه با این اتهام، بازداشت کرده اند.

سازمان ملل: دولت پاکستان به اندازه ی کافی از بینظیر بوتو حفاظت نکرده بود
گزارش تحقیقی سازمان ملل درباره کشته شدن بینظیر بوتو می گوید نه تنها دولت پاکستان به اندازه ی کافی از او حفاظت نکرده، که پس از کشته شدنش، تحقیق کافی و دقیقی انجام نداده است.بینظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان سه سال پیش در سال 2007 میلادی ترور شد. گزارش سازمان ملل می گوید کم کاری دولت وقت پاکستان در تحقیق در مورد قتل خانم بوتو، به گفته ی این گزارش، «عمدی» بوده است.گزارش یاد شده می گوید دولت آن زمان به ریاست جمهوری پرویز مشرف، می توانسته حفاظت بیشتری از او به عمل آورد اما این کار را نکرده است. این گزارش از دولت پاکستان می خواهد زمان را از دست نداده و تحقیق ِ جنایی ِ کاملی درباره ترور خانم بوتو انجام دهد.

«شرکت نفت دولتی مالزی فروش بنزين به ايران را متوقف کرد»
شرکت پتروناس، شرکت نفت دولتی مالزی، روز پنجشنبه گفت فروش بنزين به ايران را متوقف کرده است. یک سخنگوی شرکت پتروناس به خبرگزاری رويترز گفته از اواسط ماه مارس، اواخر اسفندماه سال گذشته، اين شرکت صادرات بنزين خود به ايران را متوقف کرده است.با این حال، يک منبع مطلع به خبرگزاری رويترز گفت آخرين محموله بنزين صادراتی پتروناس به ميزان ۲۵۵ هزار بشکه به مقصد ايران، در روزهای ۴ و ۵ مارس در بندرعباس در جنوب ايران تخليه شده است.اين منبع تاکيد کرده است که شرکت پتروناس از سه ماه آخر سال ۲۰۰۹ روزانه به ميزان ۱۶ هزار بشکه بنزين به ايران صادر می کرده است.تاکنون از بيم مجازات‌های آمریکا چندين شرکت نفتی صادرات بنزين به ايران را قطع کرده اند.

مذاکرات ۱+۵ در نیویورک درباره تحریم ایران ادامه دادند
سومین جلسه نمایندگان کشورهای موسوم به ۱+۵ در هفته جاری در نیویورک و مقر سازمان ملل، پس از سه ساعت به پایان رسید.پس از این نشست، مارک لیال گرانت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، این گفت‌وگوها را «بسیار سازنده» توصیف کرد و گفت مذاکرات، «بسیار خوب» پیش رفته است. با این حال دیپلمات‌ها از پیش خاطرنشان کرده‌اند که برای رفع اختلاف‌های پکن و مسکو با قدرت‌های غربی، همچنان مذاکرات سختی در پیش خواهد بود.به گفته دپیلمات‌‌ها، نمایندگان گروه ۱+۵ در حال حاضر پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا برای تحریم ایران را بررسی می‌کنند.

گروه پنج به علاوه يک، مذاکرات خود برای اعمال تحريم های جديد عليه ايران را سرعت بخشيدند
خبرگزاری « رويترز» روز پنجشنبه به نقل از ديپلمات ها در سازمان ملل متحد گزارش داد که اعضای گروه پنج به علاوه يک به مذاکرات خود در مورد اعمال تحريم های جديد عليه جمهوری اسلامی ايران سرعت داده اند.اين ديپلمات ها که رويترز به نام آنها اشاره نکرد، گفتند که سفرای کشورهای آمريکا، بريتانيا، روسيه، فرانسه، چين و آلمان طی دو روز گذشته در نيويورک در مورد اين تحريم ها به مذاکره نشستند.اين ديپلمات ها همچنين گفتند که مذاکرات اعضای گروه پنج به علاوه يک در روزها و هفته های آينده ادامه می يابد.سفير چين در سازمان ملل متحد در اين باره به رويترز گفت که اعضای گروه پنج به علاوه يک، اکنون درک بهتری از مواضع يکديگر دارند.کشورهای غربی به برنامه اتمی ايران مظنون هستند، اما تهران می گويد که هدفش، توليد برق است.

خاکستر ناشی از فوران آتشفشان در ايسلند، هواپيماهای ۹ کشور اروپايی را زمين گير کرد
خاکستر ناشی از فوران آتشفشان در ايسلند، پرواز در کشورهای بريتانيا، ايرلند، آلمان، سوئد، نروژ، دانمارک، بلژيک، فنلاند و شمال فرانسه را به حالت تعليق درآورد.در اين ارتباط، سازمان امنيت هوايی اروپا اعلام کرد که خاکستر ناشی از فوران اين آتشفشان می تواند برای دو روز ديگر باعث ايجاد اختلال در پرواز ها در اين کشورها شود.در اين ميان، يکی از کارشناسان می گويد که در صورت ادامه آتشفشان، اين امکان وجود دارد که ترافيک هوايی در اروپا به مدت شش ماه با مشکلاتی مواجه شود. اين دومين آتشفشانی است که در کمتر از يک ماه در زير يخچالهای طبيعی ايسلند فعال شده است. جزيره ايسلند در شمال غربی اروپا و در اقيانوس آتلانتيک شمالی قرار دارد.در همين حال، واحد مرکزی خبر اعلام کرد که دو هواپيمای مسافربری ايرانی که به مقصد بريتانيا پرواز کرده بودند، ناچار به فرود در فرودگاه های آلمان شدند.

صادق محصولی: با مهد کودک هايی که ضوابط اسلامی را رعايت نمی کنند، برخورد می شود
صادق محصولی، وزير رفاه و تامين اجتماعی، روز پنجشنبه خواستار آن شد که مبانی دينی و مذهبی، رکن اصلی در مهد کودک‌ ها باشد.به گزارش خبرگزاری « ايلنا»، آقای محصولی با انتقاد از اينکه به گفته او، برخی تخلفات در مهد کودک ها وجود دارد، افزود: با اينگونه مهد کودک ها برخورد جدی می شود و در عوض، به مهدهای ‌کودکی که ضوابط اسلامی را رعايت می‌کنند، وام داده می شود.صادق محصولی گفت:« مهد‌ کودک‌ها بايد به گونه‌ای کار کنند که کودکان در سن ۱۳ سالگی، يک شهيد فهميده باشند.»اشاره وزير رفاه و تامين اجتماعی به محمدحسين فهميده بود که در سن ۱۳ سالگی در هنگام حمله نيروهای عراقی به خرمشهر، با بستن تعدادی نارنجک، يک تانک عراقی را منفجر کرد و خود، کشته شد.


تمام حقوق بر اساس قانون کپی‌رایت برای رادیو فردا محفوظ است.

No comments:

Post a Comment