Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بررسي روزنامه هاي صبح تهران؛ دوشنبه ۶ ارديبهشت

تيترهاي اول

"طرح تحريك تقاضا براي فروش توليدات داخلي" از قول وزير كار عنوان اصلي روزنامه پول است، جهان صنعت از زبان همين مقام نوشته "آمار دقيقي از واحد هاي بحراني نداريم"، دنياي اقتصاد از "خيز رونق اقتصاد جهاني" نوشته و آفتاب يزد خبر داده كه "بيست ارديبهشت آغاز تاريخ واريز يارانه هاست".

"رياست دانشگاه ازاد چهارساله شد" تيتر اول روزنامه هاي آرمان، ابتكار و مردم سالاري است.

ابرار از قول رهبر جمهوري اسلامي نوشته "با كجروي و عمل مفسدانه با قاطعيت برخورد شود"، همين گزارش را روزنامه هاي ايران، خراسان و جام جم با تيتر "نيروي انتظامي مقتدر و با مردم صميمي باشد" منعكس كرده اند و كيهان نوشته "برخورد قاطع با فساد سياسي و اجتماعي".

"نشانه هاي گشايش در پرونده هسته اي" عنوان اصلي تهران امروز است.

گزيده مقالات

گشايش هسته اي

محمود صدري در سرمقاله دنياي اقتصاد بر اساس اخبار منتشر شده درباره مذاكرات وزير خارجه ايران و دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار عقيده كرده كه چرخش محسوسي جهت حل بحران هسته اي ايران صورت گرفته است.

به نظر اين مقاله بازگشت به قالب حقوقي مذاكرات و دور كردن مساله هسته‌اي ايران از منازعات بين‌المللي، هدفي است كه ايران در يك‌دهه گذشته آن را دنبال مي‌كند. متقابلا ايالات متحده آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي اصرار دارند، پرونده هسته‌اي ايران را از وضع حقوقي و دستگاه متولي آن؛ يعني آژانس بين‌المللي اتمي خارج كرده و در وضع سياسي و ظرف آن؛ يعني شوراي امنيت سازمان ملل قرار دهند.

به نوشته سرمقاله دنياي اقتصاد قاعده اول در مذاكره عادلانه اين است كه حقوق و حيثيت طرفين آن به رسميت شناخته شود. اگر ديروز در وين چنين روابطي بين ايران و آژانس شكل گرفته باشد، مي‌توان اميدوار بود طرفين حركت به سوي توافق شرافتمندانه را آغاز كرده‌اند. چنين توافقي هم جهان را از بن‌بست كنوني كه مبتني ‌بر منازعه قدرت‌هاي بزرگ است، خارج مي‌كند و هم ايران را به حقوق خود نزديك‌تر خواهد كرد.

اقتصاد رقابتي و اقتصاد دولتي

موسي غني نژاد در سرمقاله پول و به مناسبت نزديك بودن روز كارگر با تاكيد بر اين كه اقتصاد رقابتي به نفع كارگران است نوشته در قرن نوزدهم كه اقتصاد رقابتي در كشورهاي اروپاي غربي شكل مي‌گيرد و در آمريكاي شمالي استمرار مي‌يابد بيشترين افرادي كه منتفع مي‌شوند ‌كارگران هستند. برخلاف افسانه‌هايي كه ماركسيست‌ها مطرح كرده‌اند و صحبت از فقيرتر شدن طبقه كارگر به ميان آورده‌اند، تمام داده‌ها نشان مي‌دهد كه عكس اين اتفاق رخ داده است.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرده نظام بازار همه مردم را كارگر مي‌داند. اين تفكر مي‌گويد، افزايش رفاه عمومي از طريق گسترش اقتصاد رقابتي ممكن است كه هم علم اقتصاد و هم تجربه آن را تاييد مي‌كند، يعني هر چه رقابت افزايش يابد و دخالت دولت در اقتصاد كمتر شود و دولت محدود به انجام وظايف نظارتي و حمايت از مالكيت خصوصي باشد، هم ثروت عمومي جامعه افزايش مي‌يابد و هم رفاه مردم بيشتر مي‌شود، ضمن اينكه توزيع درآمد نيز بهبود پيدا مي‌كند.

به نظر نويسنده سرمقاله پول در يك اقتصاد متمركز شاهد بالاترين ميزان فساد اداري هستيم.اگر نگران افزايش سطح زندگي مردم و اقشار كم‌درآمد و كارگران هستيم و دغدغه عدالت داريم چاره‌اي جز رفتن به سمت اقتصاد آزاد و رقابتي وجود ندارد.

حجاب و نزول بلايا

مردم سالاري از اعلاميه حزب الله خبر داده كه در آن آمده گسترش بي سابقه بي حجابي و منكرات و مفاسد اجتماعي در طول چند سال اخير چنان بود كه اهل نظر همين امروز نيز نزول بلايا به واسطه كثرت گناهان به ويژه شيوع وحشتناك بي حجابي و منكرات را مشاهده مي كنند.

اين اعلاميه پرسيده آيا رسيدن نرخ طلاق در شهر تهران به ميزان 34 درصد يك بلا نيست؟ آيا افزايش 11برابري از هم پاشيدگي خانواده در شهرهاي مذهبي مانند قم يك فاجعه نيست؟ متاسفانه اهمال دولت و دستگاه قضايي در انجام وظايف قانوني و الهي خود در مسير مقابله با رشد بي سابقه منكرات و بي حجابي تا آنجا پيش رفت كه دولت، خود دستور توقف طرح امنيت اجتماعي را صادر كرد و همين امر مفسدان را در زير پا نهادن حرمت احكام الهي و قوانين نظام اسلامي جري تر ساخت.

به نوشته مردم سالاري حزب الله اظهار نظر كرده كه اين روزها در نقاط مختلف شاهد كشف حجاب گستاخانه و هتاكانه از سوي مشتي زنان و دختران فاسدي هستيم كه در حكم پياده نظام دشمن به گسترش فساد در ميان جوانان و آينده سازان كشور مشغولند.

چشم و ابرو

جام جم نوشته حكايت كور كردن چشم به جاي درست كردن ابرو، مثالي بود كه روز گذشته به كمك وزير كشور آمد تا او نتايج منفي اقدامات نادرست در ترويج فرهنگ حجاب و عفاف در كشور را تشريح كند و از اجرايي كردن جدي‌تر اين طرح در بخش‌هاي مختلف جامعه از مهدكودك‌ها تا ادارات خبر دهد، اما با وجود تاكيد برخي مسوولان درباره اجراي اين طرح هنوز جزئيات آن براي بسياري از مردم ناشناخته مانده و نقص در اطلاع‌رساني سبب به‌وجود آمدن تصوراتي نادرست درباره آن شده است.

به گزارش اين روزنامه وزير كشور كه حضورش روز گذشته در گردهمايي مديران كل امور زنان استانداري‌هاي كشور بهانه‌اي مناسب شد تا از حساسيت وزارتخانه‌اش در حوزه حجاب سخن بگويد، تاكيد كرد: در اين زمينه اقداماتي در حال انجام است، اما در سال گذشته به دليل انتخابات و فتنه‌هاي پس از آن سرمان شلوغ بود و تا حدودي روند كار كند شد، اما امسال با جديت بيشتري طرح پيگيري مي‌‌شود.

پايان التهاب و اوج بدحجابي

روح‌الله طباطبايي در سرمقاله تهران امروز نوشته در حالي كه با فروكش كردن التهاب سال 1388 و حوادث پس از انتخابات فضاي سياسي كشور در غيبت فعاليت اصلاح‌طلبان در عرصه رسمي شرايط آرامي را سپري مي‌كند .ناهنجاري‌هاي اجتماعي و فرهنگي اوج گرفته است. در اين شرايط حتي سيماي ظاهري خيابان‌هاي تهران در نگاه نخست نيز تاييد‌كننده افزايش ناهنجاري‌هاي اجتماعي و اخلاقي است.

به نظر اين نويسنده شيوع بدحجابي، كم‌رنگ شدن حريم‌هاي اجتماعي، افزايش ناهنجاري‌هاي فرهنگي و افزايش هتك حرمت مقدسات ديني در عرصه جامعه موجب شده است تا علما و مراجع مذهبي و همچنين ائمه جمعه و طيف ارزشي در مواضع هفته‌هاي اخير خود نسبت به تشديد ناهنجاري‌هاي اجتماعي و فرهنگي هشدار بدهند.

سرمقاله تهران امروز تاكيد كرده براي ريشه ‌يابي اين پديده اگر چه پرداختن به ريشه‌هاي كلاسيك و مباحث كليشه‌اي ضرورت است اما اين پرسش مطرح مي‌شود كه چه اتفاق جديدي در اين مقطع رخ داده است كه موجب تشديد ناهنجاري‌هاي اجتماعي و فرهنگي شده. پاسخ به اين پرسش را بايد در شرايط جديد و تغييرات رخ داده در طول يك‌سال اخير جست. به نظر مي‌رسد حوادث سال 1388 از چند بعد در شرايط فرهنگي و اجتماعي تاثيرگذار بوده است.

بلاي افزايش جمعيت

مردم سالاري در مقاله اي براي مخالفت با افزايش جمعيت نوشته رابطه ميان افزايش جمعيت و فقر جزو بديهيات علوم اقتصادي و اجتماعي است و به مانند 4=2+2 از يك منطق رياضي برخوردار است. اگر هر كسي ناگهان اعلام كند كه اين منطق رياضي نادرست است مسلما جلب توجه خواهد كرد خواه اين سخن خاستگاه علمي جديدي داشته باشد، خواه به مانند گذشته سخن خلق الساعه باشد.

به تاكيد اين روزنامه آثار مثبت سياست افزايش جمعيت در ابتداي انقلاب، اينك افزايش خدمات دولتي به مانند برق، آب و گاز نيست! بلكه تبعات نادرستي آن سياست، امروزه در مواردي همچون افزايش افراد زير خط فقر مطلق تارقمي بالغ بر 14 ميليون نفر، افزايش خط فقر نسبي به ميزان بيش از 30 ميليون نفر، افزايش نرخ بيكاري، افزايش نرخ بزهكاري، افزايش سو»تغذيه و كاهش رشد اقتصادي آشكار شده است.

مردم سالاري اضافه كرده شايد حاميان افزايش جمعيت با نگاه سطحي كشور چين را به عنوان الگوي مناسب مطرح كنند در حالي كه نبايد صرفا" رشد اقتصادي بالاي آن كشور را دستاورد افزايش جمعيت دانست چرا كه حتي اين رشد اقتصادي بالا نيز قادر به كنترل آثار مهيب افزايش جمعيت نشده است و هم اكنون بيش از 200 ميليون نفر در چين با درآمدي كمتر از يك دلار شب را گرسنه تا صبح سپري مي كنند.

رفتن جمعيت از تهران

جهان صنعت در سرمقاله خود نوشته سال‌هاست كه همه مي‌دانند كه تهران روي خط زلزله است و دير يا زود در آن فاجعه‌اي رخ مي‌دهد. با اين وجود طي همين سال‌ها همواره خيل عظيمي از شهرستاني‌ها كه در شهر و ديار خود كاري نداشتند به تهران سرازير مي‌شدند و به اضافه خطر زلزله غم غربت و اجاره‌نشيني را نيز به جان و دل مي‌خريدند. حالا آيا ممكن است اين افراد از ترس زلزله به شهرستان‌ها بروند؟ مگر اينكه طي اين مدت ترسشان از زلزله بيشتر شده باشد! اصلا براي اين افراد كار در شهرستان‌ها وجود دارد؟

نويسنده اين مقاله به طعنه نوشته اگر چنين احوالي هست خيلي باعث خوشحالي است چراكه دولت وعده داده تسهيلات زيادي دريافت مي‌كنند و حتي حقوق شان 25 تا 50 درصد اضافه مي‌شود. نمي‌پرسم اعتبار افزايش حقوق‌ها از كجا تامين مي‌شود بلكه اين را مي‌پرسم آيا ممكن است شهرستاني‌ها راضي باشند كه كسي كار برابر با آن ها انجام بدهد ولي حقوقش بيشتر باشد؟

جهان صنعت يادآور شده كه در اين صورت ظاهرا بايد حقوق بومي‌ها را هم اضافه كرد. فرض كنيم حتا اين كار هم صورت مي‌گيرد با اين وجود هنوز نگران بيكاران بايد بود. اينها را نمي‌شود به اميد اضافه حقوق از تهران بيرون كرد چون اصلا كاري ندارند به اين ترتيب وقتي احيانا گسل‌ها فعال شوند و وقتي زلزله رخ دهد بيش از همه شايد بيكارها در خطر باشند.

دولت و ركود مسكن

آفتاب يزد نوشته اينكه سرنوشت بازار مسكن در ادامه راه در سال جديد با چه وضعيتي روبه‌رو مي‌شود، در نگاه كلي، به سـيـاسـت‌هـاي اقـتصادي دولت بـسـتـگـي دارد. ظاهرا مسئولان دولتي ترجيح مي‌دهند بازار در ركود باقي بماند تا اينكه با ايجاد ‌تكاني در بازار معاملات خريد و فروش خانه رونق بگيرد. آنچه مشخص است، در شرايط فعلي، اقتصاد ‌كشور بر واردات استوار شده و نتيجه اين امر نيز بي‌كاري است.

به نوشته سرمقاله اين روزنامه متاسفانه اين ‌پيامدها در حال هشدار دادن به مسئولان امر است كه چاره‌اي جدي بـيـنـديشند. در برنامه هاي دولت در سال ‌آينده بازهم سياست واردات مورد توجه است.‌لذا با اين وضعيت ، ركود ادامه پيدا خواهد كرد و تبعات آن سال‌ها گريبانگير كشور مي‌شود.

آفتاب يزد تاكيد كرده مسئولان، ركود مسكن را به رونق ترجيح مي‌دهند. از طرفي دولت، همه برنامه‌هاي خود را بـر روي مـسـكـن مـهـر قرار داده است.




No comments:

Post a Comment