Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

حزب نخست وزير زيمبابوه: ديدار احمدي نژاد افتضاح سياسي است

جنبش تغيير دموكراتيك زيمبابوه، به رهبري مورگان چانگيراي، نخست وزير اين كشور از سفر محمود احمدي نژاد به هراره به شدت انتقاد كرده است.

اين جنبش كه با رابرت موگابه، رئيس جمهوري زيمبابوه در قدرت سهيم است، سفر رئيس جمهوري ايران را يك "افتضاح سياسي بزرگ" دانست.

آقاي احمدي نژاد روز پنجشنبه براي گفتگوهاي تجاري و شركت در يك نمايشگاه بين المللي سرمايه گذاري وارد زيمبابوه شد.

او علاوه بر زيمبابوه از اوگاندا هم ديدار خواهد كرد.

جنبش تغيير دموكراتيك زيمبابوه دعوت از آقاي احمدي نژاد براي شركت در نمايشگاه سرمايه گذاري را به "دعوت از يك پشه براي درمان بيماري مالاريا" تشبيه كرد.

اين جنبش در بيانيه خود افزود: "سفر احمدي نژاد نه تنها توهين به مردم زيمبابوه كه توهيني آشكار به دموكراسي و مردم ستمديده ايران است."

اين حزب در بيانيه خود، آقاي احمدي نژاد را به جنگ افروزي، نقض آشكار حقوق بشر و نابودي صداهاي معترض متهم كرده و گفته است كه حضور وي در زيمبابوه تصويري نادرست در مورد اين كشور به جهانيان ارائه مي دهد.

اعضاي دولت به رهبري مورگان چانگيراي، نخست وزير و رهبر حزب جنبش تغيير دموكراتيك گفته اند كه در مراسم رسمي كه آقاي احمدي نژاد در آنها حضور دارد شركت نمي كنند.

به رغم انتقاد مخالفان، رابرت موگابه ضمن استقبال از آقاي احمدي نژاد، حمايت قاطع كشورش را از برنامه هسته اي ايران اعلام كرد.

آقاي موگابه علت فشار غرب بر ايران و زيمبابوه را "موضع گيري اصولي" دو كشور در عرصه هاي داخلي و بين المللي عنوان كرد.

ايران و زيمبابوه همزمان با سفر آقاي احمدي نژاد يازده سند همكاري امضا كردند.

آقاي احمدي نژاد علاوه بر اين از يك كارخانه نساجي در شهر هراره، پايتخت زيمبابوه بازديد كرد.

هشتاد و سه درصد سهام اين كارخانه به صندوق بازنشستگي وزارت جهاد كشاورزي ايران تعلق دارد.

او همچنين از يك كارخانه مونتاژ و ساخت تراكتور كه به وسيله سه شركت ايراني در هراره تاسيس شده است، بازديد كرد و كليد اولين تراكتور مونتاژ شده را به آقاي موگابه هديه كرد.

اوگاندا ديگر مقصد محمود احمدي نژاد در سفر او به آفريقاست.

اين كشور از اعضاي غيردائمي شوراي امنيت است و آقاي احمدي نژاد سعي دارد در اين سفر حمايت اين كشور را از ايران جلب كند تا به قطعنامه پيشنهادي آمريكا براي تشديد تحريم هاي كشورش راي ندهد.

آمريكا در ماه هاي گذشته به خاطر عدم موافقت ايران با خواسته شوراي امنيت براي توقف غني سازي اورانيوم، تلاش خود را براي تشديد تحريم هاي اين كشور افزايش داده است.

در حالي كه باراك اوباما خواستار تصويب قطعنامه چهارم تحريم هاي ايران در هفته هاي آينده است، ايران در تلاش است با تماس با تك تك اعضاي شوراي امنيت از آنان بخواهد با ايالات متحده و اعضاي غربي گروه 1+5 در اين رابطه همراهي نكنند.

برزيل و تركيه كه از اعضاي غيردائمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد هستد با افزايش تحريم هاي ايران مخالف هستند.

No comments:

Post a Comment