Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا
mizeghermaz.com

سرخط‌ خبرها

سپاه پاسداران: ما می توانیم جایگزین شرکت های توتال و شل در ایران شویم
يدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی ِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گوید این نهاد به چنان توانمندی دست یافته است که می تواند به راحتی جایگزین شرکت های بزرگ خارجی چون توتال و شل در پروژه های عسلویه شود. یدالله اسلامی در گفتگو با خر گزاری ایلنا، به انتقاد ها درباره تسلط سپاه بر بخش های مالی و صنعتی ایران پاسخ می داد. شرکت های بزرگ نفتی بین المللی به دلیل تحریم های ایران از سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران هرچه بیشتر خودداری می کنند.

ابراز شادمانی مدافعان حقوق بشر از پس گرفتن نامزدی ایران برای عضویت در شورای حقوق بشر
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، اجبار جمهوری اسلامی را در پس گرفتن نامزدیش برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل ، پیروزی بزرگی برای مرم ایران توصیف کرد. این کمپین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است تا در نشست آینده خود در خردادماه، دولت ایران را وادار به پاسخگویی کند. چهره ها و گروههای مدافع حقوق بشر در ایران، در ما های اخیر برای جلوگیری از وورد احتمالی ایران به شورای حقوق بشر فعالیت زیادی کرده بودند.

روسیه و ایران ببر مازندارن را در مقابل پلنگ آسیایی رد و بدل کردند
روسیه دو ببر مازندران را در مقابل دریافت دو پلنگ آسیایی به ایران تحویل داد. این معاوضه برای احیای نسل پلنگ مازندارن که اکنون در ایران منقرض شده و در سیبریه زندگی می کند، و همچنین پرورش پلنگ آسیایی در روسیه، انجام شد.

استاندار سیستان و بلوچستان: 110 تن از افراد «شرور و تروریست» امان دریافت کرده اند
استاندار سیستان و بلوچستان به خبر گزاری ایرنا گفته است که به110 نفر از کسانیکه او آنها را شرور و تروریست خوانده، امان نامه داده شده است. به گفته او 300 نفر که عداه ای از آنها از اعضای گروه جندالله بودند، پس از دستگیری عبدالمالک ریگی تقاضای امان نامه کرده اند. او همچنین گفته است که طرح انسداد مرز در جنوب سیستان و بلوچستان، با خاکریزی، احداث کانال، و استفاده از وسایل الکترونیکی و غیره در حال انجام است.

قیمت شیر یارانه ای در ایران از 250 تومان به 350 تومان افزایش یافت
به گزارش خبرگزاری های ایران قیمت شیر یارانه ای از 250 تومان به 350 تومان افزایش یافته است. علیرضا شجاعی، سخنگوی وزارت بازرگانی ایران به خبرگزاری مهر گفته است که در حال حاضر سرانه مصرف شیر در کشور نسبت به متوسط جهانی بسیار پایین است و از سوی دیگر به دلیل طولانی بودن صف های توزیع شیر و محدود بودن توزیع شیر یارانه ای، بسیاری از مردم موفق به دریافت آن نمی شوند. او افزوده که افزایش قیمت شیر یارانه ای، با این شرط بوده که میزان توزیع آن نیز در کشور افزایش یابد. سخنگوی وزارت بازرگانی ایران همچنین این نگرانی را که افزایش قیمت شیریارانه ای بالطبع به افزایش قیمت شیر آزاد منجر خواهد شد، رد کرده است.

محمود احمدی نژاد با رئیس جمهوری اوگاندا دیدار کرد
محمود احمدی‌نژاد، امروز با یووری موسوِنی Yoweri Museveni، رئیس جمهوری اوگاندا در کامپالا، پایتخت این کشور درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد. احمدی نژاد جمعه شب پس از پایان سفرش به زیمبابوه، وارد اوگاندا شده بود. محمود احمدی نژاد هدف سفرش به اوگاندا را توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی اعلام کرده است. اوگاندا از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل است و هنوز موضع خود را در ارتباط با تشدید تحریم های ایران اعلام نکرده است.

هزاران نفر در اوکراین به تمدید اجاره بندر سواستوپل به روسیه، اعتراض کردند
هزاران نفر با تجمع در مقابل پارلمان اوکراین، به موافقت دولت جدید با تمدید اجاره بندر سواستوپل به نیروی دریایی روسیه اعتراض کردند. یولیا تاموشنکو، نسخت وزیر سابق از نیروهای اپوزیسیون خواست تا در مخالفت با این قرارداد متحد شوند. یکی از مسئولان ارشد ائتلاف حاکم نیز از ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهوری جدید انتقاد کرد که چرا قرارداد را در پشت درهای بسته، امضاء کرد. چند روز پیش، پس از سفر رئیس جمهوری روسیه به اوکراین، اعلام شد که اوکراین با تمدید اجاره این بندر به روسیه برای 25 سال دیگر موافقت کرده است. در مقاب،ل روسیه نیز موافقت کرد تا 30 درصد در قیمت گاز صادراتی به اوکراین تخفیف دهد.

ارمنستان سالروز قتل عام ارامنه در امپراطوری عثمانی را برگزار کرد
ده ها هزار نفر در ایراوان، پایتخت ارمنستان، سالروز قتل عام ارامنه در امپراطوری عثمانی را برگزار کردند. این مراسم در محل بنای یادبود آن رویداد بر بالای تپه ای برگزار شد. سرژ سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان در سخنانی گفت که برسمیت شناختن آن رویداد از سوی جامعه بین المللی بعنوان «نسل کشی»، اجتناب ناپذیر است.ترکیه با تعریف آن واقعه بعنوان نسل کشی مخالف است و می گوید سیاستی عمدی برای پاکسازی ارامنه در کار نبوده است. همزمان شماری از روشنفکران ترکیه امروز در استانبول در تظاهراتی همراه با سکوت، همدردی خود را با ارامنه ابراز کردند.

ولادیمیر پوتین درباره خط لوله گاز «جریان جنوب» در وین مذاکره می کند
ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه امروز در وین با رئیس جمهوری و صدارعظم اتریش درباره خط لوله گاز، موسوم به «جریان جنوب» گفتگو می کند. با ساختن این خط لوله ، روسیه می تواند گاز خود را از زیر دریای سیاه به اتریش و از آنجا به سایر کشورهای اروپایی صادر کند. آقای پوتین سپس مسابقه قهرمانی جودوی اروپا در وین را تماشا می کند.

مراسم تدفین کشته شدگان روز جمعه در بغداد برگزار شد
شیعیان عراق مراسم تدفین دستکم 69 تن را که در انفجارهای روز جمعه در بغداد کشته شدند، برگزار کردند. بیش از 100 نفر نیز زخمی شدند. هیچ گروهی مسئولیت انفجارها را برعهده نگرفته است. نوری المالکی ، نخست وزیر عراق در بیانیه ای گفت تروریست ها می کوشند پس از کشته شدن دو تن از رهبران القاعده بدست ماموران امینتی عراق، خودی نشان دهند.

دولت تایلند پیشنهاد مخالفان را برای برقراری آرامش بررسی می کند
دولت تایلند امروز در جلسه ای پیشنهاد مخالفان را برای پایان دادن به شش هفته تظاهراتشان در بانکوک بررسی می کند. درپی راهپیمایی روز جمعه ی طرفداران دولت در اعتراض به ادامه اشغال اماکن عمومی از سوی مخالفان، رهبران مخالفان گفته اند اگر دولت، پارلمان را در ظرف یکماه منحل کند و دستور برگزار ی انتخابات زودتر از موعد در طی دو ماه پس از آن صادر شود، آنها نیز به تظاهرات خود پایان می دهند.

ایران، عراق، کره شمالی و امارات در جام ملت های آسیا در یک گروه قرار گرفتند
با انجام قرعه کشی مسابقات جام ملت های آسيا در سال 2011 میلادی، تیم ملی فوتبال ایران با عراق، کره شمالی و امارات متحده در یک گروه قرار گرفت. شانزده تيم در دور پايانی اين رقابت ها در چهار گروه مختلف قرار گرفتند.تيم ملی فوتبال ايران در اولین بازی خود در 11 ژانویه سال آینده، 21 دی ماه ، با عراق، مدافع عنوان قهرمانی دوره قبل رو به رو خواهد شد.

محمود احمدی نژاد امروز با رئيس جمهوری اوگاندا گفتگو می کند
محمود احمدی‌نژاد، جمعه شب پس از پايان سفرش به زيمبابوه، وارد اوگاندا شد. او امروز با يووری موسوِنی Yoweri Museveni ، رئيس جمهوری اوگاندا ديدار می کند. محمود احمدی نژاد هدف سفرش به اوگاندا را توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی اعلام کرده است. اوگاندا از اعضای غير دائم شورای امنيت سازمان ملل است و سفر احمدی نژاد به اين کشور درحالی است که پيش نويس قطعنامه تشديد تحريم های ايران، در گروه پنج بعلاوه يک، در دست بررسی است.

شمار قربانیان انفجارهای روز جمعه در بغداد به ۶۹ تن رسید
انفجارهای دیروز در پایتخت عراق تاکنون دست‌کم ۶۹ کشته و بیش از صد زخمی بر جای گذاشته است.بیشتر انفجارهای دیروز در نزدیکی مساجد شیعیان و هنگام برگزاری نماز جمعه روی داد. بنابر گزارش‌ها، یکی از بمب‌ها نیز در نزدیکی دفتر مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه، منفجر شده است. هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این رشته بمب‌گذاری‌ها را بر عهده نگرفته است.نوری المالکی، نخست وزیر عراق، در بیانیه‌ای، این انفجارها را واکنش القاعده به اقدام هفته‌ی گذشته‌ی نیروهای امنیتی عراق در قتل دو تن از رهبران القاعده‌ی عراق ارزیابی کرده است.

۱۰ کشور بودجه‌ای دو میلیون دلاری برای مبارزه با دزدان دریایی سومالی تصویب کردند
شورایی متشکل از ده کشور در سازمان ملل متحد، بودجه‌ای معادل دو میلیون و صد هزار دلار را برای مبارزه با دزدان دریایی سومالی تصویب کردند.اعضای این شورا، شامل جیبوتی، مصر، فرانسه، آلمان، یونان، کنیا، جزایر مارشال، نروژ، سومالی و آمریکا، این بودجه را در اختیار سومالی و کشورهای همسایه قرار می‌دهند.از حدود یک سال پیش، یک ناوگان بین‌المللی شامل چندین ناو جنگی، در دریای عدن در شمال سومالی در حال مبارزه با دزدان دریایی ست.معاون دبیرکل سازمان ملل، که ریاست این شورا را برعهده دارد ابراز امیدواری کرده است که محاکمه‌ی راهزنان، راهکار بین‌المللی مهمی برای مبارزه با این پدیده تلقی شود.

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید گفت‌وگوهای صلح قبرس ادامه خواهد یافت
وزیر خارجه‌ی ترکیه می‌گوید علی‌رغم پیروزی تندروها در انتخابات بخش ترک‌نشین قبرس، مذاکرات صلح با بخش یونانی‌نشین قبرس ادامه خواهد یافت.قبرس از سال ۱۹۷۴ به دو بخش «ترک‌نشین» و «یونانی‌نشین» تقسیم شده است. بخش ترک‌نشین این جزیره از سال ۱۹۸۳ اعلام استقلال کرد اما تنها ترکیه آن را به رسمیت شناخته است.درویش اِروغلو که هفته‌ی گذشته به ریاست جمهوری بخش ترک‌نشین قبرس انتخاب شد تاکید کرده است که او نیز از ادامه‌ی مذاکره برای متحد کردن دو بخش این جزیره حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران درخواست عضویت در شورای حقوق بشر را پس گرفت
خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران درخواست برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را پس گرفته است.خبرگزاری رویترز نیز از یک دیپلمات غربی، که نامی از او نبرده، نقل کرده است که انصراف ایران از عضویت در این شورا، احتمالا به این دلیل بوده است که جمهوری اسلامی از عدم توانایی کسب حداقل آرا برای این کرسی ناامید شده است. این دیپلمات در عین حال گفته است که ایران به هیأت آسیایی اعلام کرده انصرافش به خاطر منافع سایر اعضای گروه بوده است.پیش‌تر گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر با نامزدی و عضویت ایران در شورای حقوق بشر مخالفت کرده بودند.شورای حقوق بشر سازمان ملل ۴۷ عضو دارد و مقر آن در ژنو است. با اعلام انصراف ایران از عضویت در این شورا، چهار کشور مالزی، مالدیو، تایلند و قطر، بدون رقابت، چهار کرسی باقی‌مانده‌ی آسیا در این شورا را به دست می‌آورند.

آمریکا از جمهوری اسلامی خواست سه گردشگر آمریکایی بازداشت شده در ایران را آزاد کند
آمریکا بار دیگر روز جمعه از ایران خواست سه گردشکر آمریکایی را که بیش از نه ماه است در ایران زندانی‌اند آزاد کند.فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، همچنین از مقام‌های ایرانی خواست تا به خانواده‌ی این سه جوان آمریکایی اجازه‌ی سفر به ایران را بدهد تا آنها بتوانند با فرزندان‌شان دیدار کنند. یک روز پیش از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، مادران این زندانیان آمریکایی خبر داده بودند وضع جسمی دو تن از فرزندان زندانی‌شان نامناسب است.جاش فتال، سارا شورد و شین باوئر، در ماه ژوئن سال پیش، آن گونه که خانواده‌هایشان می‌گویند هنگام کوهنوردی در منطقه‌ی مرزی ایران و عراق به اشتباه وارد خاک ایران شده‌اند. اما وزارت اطلاعات ایران این سه تن را به ارتباط با دستگاه جاسوسی آمریکا متهم کرده است.

وزیران خارجه ناتو توافق کردند مسئولیت امنیت افغانستان را به نیروهای افغان‌ بسپارند
وزیران خارجه ناتو به توافق کلی رسیدند که مسئولیت تامین امنیت افغانستان را به افغان‌ها واگذار کنند.وزیران خارجه ناتو روز جمعه در شهر تالین پایتخت استونی گرد هم آمدند تا در مورد آموزش نیروهای افغانستان و سپردن مسئولیت امنیت به نیروهای این کشور، به توافق برسند. آندرس راسموسن، دبیر کل ناتو، بعد از جلسه وزیران در یک نشست خبری ، گفت: این تغییر نیاز به زمان ‌دارد تا آموزش نیروهای امنیتی افغانستان کامل شود. به گفته دبیر کل ناتو، در حال حاضر به ۴۵۰ کارشناس خارجی برای این کار نیاز است.این درحالی است که ایالات متحده هم تلاش می‌کند نیروهای آمریکایی را به صورت تدریجی از تابستان سال ۲۰۱۱ از افغانستان خارج کند.

رئیس‌جمهوری‌اسلامی ایران وارد اوگاندا شد
محمود احمدی‌نژاد وارد اوگاندا شد تا با موسوِنی، همتای خود در این کشور دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند. اوگاندا یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل است که باید موضع خود را در برابر دور تازه تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کند. محمود احمدی‌نژاد که به دعوت رابرت موگابه رئیس‌جمهور زیمباوه، روز پنجشنبه به این کشور رفته بود، روز جمعه وارد کامپالا پایتخت اوگاندا شد. آقای احمدی‌نژاد پیش از این، هدف سفر خود به این دو کشور آفریقایی را توسعه روابط همه جانبه با قاره آفريقا عنوان کرده بود.

فرزند مهدی کروبی، هر گونه بیماری پدرش را تکذیب کرد
حسین کروبی با تکذیب خبر مربوط به بیماری پدرش، مهدی کروبی انتشار این نوع خبرها را « جنگ روانی» دانست و آن را نشان‌دهنده پی‌گیری‌های پدرش در مورد وضعیت زندانیان سیاسی و حقوق از دست‌رفته ملت، اعلام کرد. به گزارش سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، حسین کروبی فرزند یکی از رهبران مخالفان دولت، با اشاره به وضعیت بهداشتی زندان‌ها و زندانیان ناشناس گفت: وقتی ما به عنوان اعضای خانواده آقای کروبی خبری در مورد این بیماری نداریم، بعید به نظر نمی‌رسد، نقشه‌ای وجود داشته باشد و برای اجرایی شدن آن از هم اکنون پیاده نظام خود را بسیج کرده‌اند.هفته پیش در چند وب‌سایت حامی دولت و یک روزنامه اصولگرا، خبرهایی در مورد ابتلای مهدی کروبی به یک بیماری لاعلاج منتشر شد.

مدیرکل بهزیستی تهران، تاکید کرد برگزاری هر جشن یا مراسمی در مهد‌کودک‌ها باید با نظارت کارشناس انجام شود
مدیرکل بهزیستی استان تهران بار دیگر تاکید کرد، برگزاری هرگونه جشن یا مراسمی در مهد کودک‌ها بايد با هماهنگی كارشناس ناظر انجام شود. ظاهر رستمی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا با تاکید برخورد جدی با هر نوع تخلفی در مهد‌ کودک‌ها و لزوم رشد مفاهیم دینی و قرآنی در آنها، از مردم خواست در صورت مشاهده هر تخلفی از طرف مديران مهد كودک ها، موضوع را به مراكز بهزيستی اطلاع دهند. چندی پیش، صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین‌اجتماعی، با تهدید مهدکودک‌هایی که به گفتۀ او ضوابط اسلامی را رعایت نمی‌کنند، گفت: مهدکودک‌ها باید طوری کار کنند که کودکان در سن ۱۳ سالگی مثل حسین فهمیده که در جبهه‌های جنگ با عراق کشته شد، شهادت‌طلب شوند.

ناتو از کشته شدن دو سرباز آمریکایی در افغانستان خبر داد
ناتو گزارش داد، پنجشنبه‌ شب دو سرباز آمریکایی در یک درگیری با شورشیان در شرق افغانستان کشته شدند. بر اساس این خبر، چهار شورشی و یک فرمانده عملیات انتحاری طالبان هم در این درگیری کشته شدند. این در حالی است که روز جمعه، وزیران خارجه پیمان ناتو در یک نشست، در پایتخت استونی، موضوع آموزش نیروهای افغانستان و سپردن مسئولیت امنیت این کشور به آنها را بررسی کرده و به توافق کلی رسیده‌اند.

آمریکا، تغییر موضع چین و روسیه در مذاکرات مربوط به تشدید تحریم‌ها علیه ایران را پیشرفت می‌داند
ویلیام برنز، معاون سیاسی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه، با اشاره به تغییر موضع کشورهایی مانند روسیه و چین درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت:« موضع‌گیری‌های اخیر روسیه و چین نشان می‌دهد که پیشرفت‌ محسوسی در این زمینه به وجود آمده است.» چین در ماه‌های گذشته با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت می‌کرد.بعد از دیدار رییس‌جمهوری چین با باراک اوباما در حاشیه کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشنگتن، پکن اعلام کرد، در گفت‌وگوها بر سر تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شرکت خواهد کرد.بعد از اعلام موضع جدید چین، کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان تاکنون در چند دور مذاکره درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ جدید تحریمی علیه ایران شرکت کرده‌اند. چين، که روابط تجاری گسترده‌ای با جمهوری اسلامی دارد و از حق وتو در شورای امنیت نیز برخوردار است، تاکنون مهم‌ترين مانع برای تصويب دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران محسوب می‌شد.روسیه هم به عنوان عضو دایم شورای امنیت، احتمال تشدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران را منتفی ندانسته بود.

امام جمعه موقت تهران: زلزله را اهل دل می‌توانند پیش‌بینی کنند
احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران با تاكيد برغیرقابل پیش‌بینی بودن زلزله اعلام کرد، با دعا و توسلات می‌‌توان از وقوع زلزله پيشگيری كرد. آقای جنتی در خطبه اول نماز جمعه اين هفته با اشاره به احتمال وقوع زلزله در تهران، گفت: هيچ‌كس نمی‌‌تواند به طور قطع چنین مواردی را پيش‌بينی كند.با این حال امام جمعه موقت تهران تاکید کرد که حتی اگر كسی چنین مواردی را پيش‌گويی می‌كند، بايد اهل دل باشد و با جای ديگری ارتباط داشته باشد. در مراسم نماز جمعه هفته گذشته تهران هم کاظم صدیقی، یکی از مدرسان حوزه علمیه قم، وقوع زلزله را مرتبط با گسترش آنچه که او گناه نامید، اعلام کرد و گفت: با توسعه زنا، زلزله فراوان می‌شود. وی گفته بود: گناهانی مثل بی‌توجهی برخی بانوان و چشم‌چرانی جوانان در جامعه زیاد شده است. سخنان آقای صدیقی در نماز جمعه پیشین، در طول هفته گذشته، در رسانه‌های مختلف دنیا منعکس شد.

محمود احمدی نژاد از زیمبابوه عازم اوگاندا شد
محمود احمدی نژاد از زیمبابوه راهی اوگاندا شد. احمدی نژاد روز پنج شنبه بدعوت رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه برای سفری دو روزه وارد «حراره» شده بود. او در سخنانی ، مدل رهبری موگابه را الگویی برای همه ی ملت ها دانست. از سوی دیگر، مورگان چَنگیرای، نخست وزیر زیمبابوه و رهبرجنبش تغییرات دمکراتیک در این کشور، دعوت موگابه از احمدی نژاد را «اهانت به مردم صلح دوست دوکشور» خواند. آقای چنگرای و هیچ یک از اعضای جنبش تغییرات دمکراتیک در ضیافت شام ِ پنج شنبه برای احمدی نژاد و در مراسم امروز گشایش نمایشگاه بازرگانی توسط او حضور نداشتند.

ده ها نفر در انفجارهای امروز در بغداد کشته شدند
انفجار چند خودروی بمب گذاری شده در بخش های مختلف بغداد حدود 60 کشته و بیش از 100 زخمی برجای گذاشت. به گفته وزارت کشور عراق این انفجارها در محله شیعه نشین صدر در جنوب بغداد، همچنین در یک بازارچه و در مقابل چند مسجد پس از نماز جمعه روی داد.

طرفداران و مخالفان دولت در تایلند در بانکوک تظاهرات کردند
طرفداران دولت تایلند در اعتراض به ادامه تظاهرات مخالفان در بانکوک راهپیمایی کردند. طرفداران دولت که خود را «چند رنگ پوشان» می نامند، می گویند دولت باید به اعتراض مخالفان و اشغال ساختمان ها و میدان های مختلف شهر توسط آنها، پایان دهد. همزمان رئیس ستاد کل ارتش تایلند گفته است که مشکل سیاسی این کشور با زور حل نمی شود و وظیفه ارتش، تامین امنیت همه مردم تایلند است. از سوی دیگر یکی از رهبر مخالفان امروز گفت برای پایان دادن به تظاهرات، دولت باید با انحلال پارلمان در ظرف یکماه و برگزار ی انتخابات زودتر از موعد در طی دو ماه موافقت کند.

ایران با نظارت بیشتر بر روند غنی سازی اورانیوم در نطنز «در اصول» موافقت کرد
جمهوری اسلامی با نظارت بیشتر ِ آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند غنی سازی اورانیوم در نطنز، در اصول موافقت کرده است. خبرگزاری ها به نقل از دیپلمات ها در مقر آژانس در وین می گویند ایران چند هفته پیش موافقت خود را اعلام کرد اما هنوز این توافق به مرحله اجرا نرسیده است. خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلماتی در وین می گوید ایران باید مدت ها پیش با این خواست آژانس ِ موافقت می کرد و باید دید که در عمل چه خواهد کرد. علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس نیز خبر موافقت با افزایش بازرسی ها را تایید کرده است.اقدام ایران در حالی است که کشورهای پنج بعلاوه یک، پیش نویس تشدید تحریم ها ایران را برای ارائه به شورای امنیت سازمان ملل در دست بررسی دارند.

باقی یف می گوید قصد ندارد به قرقیزستان بازگردد
قورمان بیک باقی یف، رئیس جمهوری برکنار شده قرقیزستان گفت قصد ندارد به کشورش بازگردد.باقی یف در کنفرانسی خبری در میسنک پایتخت بلاروس درمورد استعفایش از سمت ریاست جمهوری پس از فرارش از قرقیزستان گفت که آن استعفاء را معتبر نمی داند زیرا که دولت موقت به وعده اش برای دادن مصونیت به بستگان او وفا نکرده است. روسیه روز پنج شنبه اعلام کرده بود که باقی یف نمی تواند استعفای کتبی خود را شفاها پس بگیرد. دولت موقت قرقیزستان خواستار محاکمه باقی یف در دادگاهی در این کشور است. شورش اخیر علیه باقی یف در بیشکک پایتخت قرقیزستان 80 کشته برجای گذاشت.

نخست وزیر زیمبابوه: سفر احمدی نژاد اهانت به مردم صلح دوست دو کشور است
مورگان چَنگیرای، نخست وزیر زیمبابوه و رهبرجنبش تغییرات دمکراتیک در این کشور، دعوت از محمود احمدی نژاد را برای سفر به «حراره» اهانت به مردم صلح دوست دو کشور توصیف کرد.آقای چنگرای همزمان با سفر احمدی نژاد به خارج از این کشور رفته است و هیچ یک از اعضای جنبش تغییرات دمکراتیک نیز در ضیافت شام ِ پنج شنبه رابرت موگابه برای احمدی نژاد حضور نداشتند. محمود احمدی نژاد روز پنج شنبه بدعوت رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه برای سفری دو روزه وارد «حراره» شد. او در سخنانی ، مدل رهبری موگابه را الگویی برای همه ی ملت ها دانست. احمدی نژاد، امروز راهی اوگاندا می شود. اوگاندا از اعضای غیر دائم شورای امنیت است و ایران اعلام کرده است برای جلوگیری از تصویب قطعنامه تازه ای علیه خود، با اعضای این شورا در تماس است.

وزيران خارجه ناتو درباره افغانستان گفتگو می کنند
وزيران خارجه پيمان ناتو در نشست امروز خود در «تالين» پايتخت استونی، موضوع آموزش نيروهای افغانستان و سپردن مسئوليت امنيت اين کشور به آنها را بررسی می کنند. به گفته آندرس راسموسن، دبير کل ناتو، در حال حاضر به ۴۵۰ کارشناس برای اين منظور نياز است. محور مذاکرات روز پنج شنبه اين نشست امضای معاهده تازه کاهش سلاح های استراتژيک هسته ای «استارت ۲» بين آمريکا و روسيه و تاثير آن بر روابط ناتو با مسکو بود. وزير خارجه آمريکا در جلسه ديروز هرنوع کاهش ديگری در سلاح های اتمی اين کشوردر اروپا را به توافق های آينده با روسيه منوط دانست.

سه جوان آمریکایی زندانی در ایران ، می خواهند دست به اعتصاب غذا بزنند
خبرگزاری آسوشیتد پرس، به نقل از مادران سه جوان گردشگر آمریکایی که نزدیک به 9 ماه است در ایران، زندانی هستند، گزارش داد حال دو تن از آنها از لحاظ فیزیکی نامناسب است. این در حالیست که سفیر سوییس در تهران که موفق به دیدار با این سه آمریکایی شده گفته است، آنها در نظر دارند دست به اعتصاب غذا بزنند. بنا بر این گزارش سارا شورد، از بیماری زنان و افسردگی رنج میبرد و شین باوئر مشکلات معده پیدا کرده است. جاش فتال، سارا شورد و شین باوئر، آنطور که خانواده هایشان می گویند در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹، درحالیکه در منطقه ی مرزی ایران و عراق در حال کوهنوردی بوده اند، به اشتباه وارد خاک ایران شده اند. این درحالیست که وزارت اطلاعات ایران آنها را به ارتباط با دستگاه جاسوسی آمریکا متهم کرده است.

دولت موقت قرقیزستان، تصمیم درباره پایگاه مناس را به تعویق انداخت
دولت موقت قرقیزستان می گوید اتخاذ هرگونه تصمیم درباره ی سرنوشت پایگاه نظامی آمریکا در این کشور را به تعویق خواهد انداخت. پایگاه هوایی مناس، یکی از کلیدی ترین پایگاه ها برای رساندن کمک ها به نیروهای مستقر در افغانستان است. اگر چه با آغاز درگیری ها در قرقیزستان و روی کار آمدن دولت موقت در آن کشور، پروازهای کمتری از این پایگاه هوایی انجام شده است. در همین باره عمربیک تکه بائف معاون رییس دولت موقت قرقیزستان به خبرگزاری رویترز گفته است هر گونه تصمیم درباره ی پایگاه هوایی مناس، پس از انتخابات پارلمانی درماه اکتبر گرفته خواهد شد. این در حالیست که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود درباره ی ادامه ی فعالیت این پایگاه به واشنگتن اطمینان داده شده است.

ناتو با ورود بوسنی به «برنامه آماده سازی برای ورود» به این سازمان موافقت کرد
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جلسه وزاری خارجه ی این سازمان در استونی، با ورود بوسنی به «برنامه آماده سازی برای ورود»MAP ، به این سازمان موافقت کرد.تقاضای بوسنی برای طرح درخواست عضویتش در ناتو، به دلیل عدم برآورده کردن اصلاحات لازم، در دسامبر سال گذشته رد شده بود. اما بنا بر گفته ی سخنگوی ناتو، بوسنی پیشرفت چشمگیری کرده است. وی افزوده است که از جمله این پیشرفتها می توان به نابود کردن سلاح و بمب های اضافی و کمک به نیروهای ناتو در افغانستان اشاره کرد. «برنامه آماده سازی برای ورود» یا MAP ، مرحله ای است که متقاضیان عضویت، اصلاحات لازم برای به عضویت درآمدن در سازمان را انجام می دهند. در همین راستا، سال گذشته کرواسی و آلبانی به عضویت ناتو درآمدند و مونتنگرو، وارد «برنامه آماده سازی برای ورود» شد.

هیلاری کلینتون: از بین بردن باقی مانده سلاح های هسته ای آمریکا در اروپا، فعلا موضوعیت ندارد
هیلاری کلینتون وزیر خارجه ی آمریکا روز پنجشنبه گفت، هرگونه از بین بردن باقی مانده ی سلاح های هسته ای این کشور در اروپا، فعلا موضوعیت ندارد. خانم کلینتون خطاب به وزرای خارجه ی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در استونی سخن می گفت. وزرای خارجه ناتو، در حال گفت و گو بر سر خلع سلاح هسته ای و دفاع موشکی هستند که پس از امضای پیمان جدید منع گسترش سلاح های هسته ای بین روسیه و آمریکا انجام می شود. هیلاری کلینتون افزوده است که هر گونه کاهش در نیروهای آمریکا، باید بخشی از قرارداد مورد مذاکره قرار گرفته با روسیه باشد. وی همچنین از ناتو خواست تا روسیه را برای هماهنگی با آمریکا برای هرگونه کاهش سلاح های هسته ای اش در اروپا، تحت فشار قرار دهد. پیش از آغاز نشست وزرای خارجه ی ناتو در استونی، آندرس فوخ راسموسن، دبیر کل ناتو تاکید کرد که این پیمان نظامی باید توانایی هسته ای خود را حفظ کند و همچنین این سازمان احتیاج دارد یک سامانه ی موشکی مشترک برای حفاظت از متحدینش ایجاد کند.

محمود احمدی نژاد و رابرت موگابه: غرب غیر منصفانه ایران و زیمباوه را هدف قرار داده است
محمود احمدی نژاد و رابرت موگابه روسای جمهور ایران و زیمباوه، غرب را متهم کردند که ناعادلانه کشورهایشان را هدف قرار داده است. رابرت موگابه که میزبان محمود احمدی نژاد است، گفت هر دو کشور هدف تحریم های غیر قانونی و توجیه ناپذیر کشورهای غربی واقع شده اند. محمود احمدی نژاد هم مدل رهبری موگابه را نمونه ی برای همه ی ملت ها دانست. مورگان چانگیرای، نخست وزیر زیمباوه و جنبش تغییرات دمکراتیک آن کشور سفر دو روزه ی محمود احمدی نژاد به زیمباوه را محکوم کردند و این اقدام را توهینی به مردم صلح دوست زیمباوه و ایران دانسته اند.

نخست وزیر بلژیک از سمت خود استعفا داد
ییو لِتِرم روز پنجشنبه اعلام کرد که پس از کناره گیری یکی از افراد کلیدی دولت ائتلافی اش، وی از سمت خود استعفا داده است. بنا بر گزارش ها، نخست وزیر بلژیک، پس از برگزاری یک جلسه اضطراری در کابینه اش، استعفای خود را به پادشاه آن کشور تقدیم کرده است. پادشاه بلژیک هنوز تصمیم خود را درباره ی قبول استعفای لِتِرم اعلام نکرده است.برخی گزارش ها حاکی از آنست که دلیل استعفای نخست وزیر بلژیک، به رای گذاشته شدن ِ موضوع ممنوعیت استفاده از روبنده در پارلمان آن کشور بوده است. درصورت تصویب این قانون، بلژیک اولین کشور اروپایی ای خواهد بود که آن را به اجرا در می آورد.نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه نیز به شدت در تلاش برای تصویب این قانون حتی برای گردشگران مسلمانیست که به فرانسه می آیند.

در تلاش برای جلوگیری از تحریم ایران، متکی به وین می زود
منوچهر متکی، وزیر خارجۀ ایران، به اتریش می رود.وزارت خارجۀ اتریش اعلام کرد که متکی، روز شنبه در وین، با همتای اتریشی خود ملاقات خواهد کرد.به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، هدف از این سفر، جلب حمایت کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد است تا با قطعنامه تحریم ایران مخالفت کنند.اتریش یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت است.منوچهر متکی قبلا گفته بود که ایران مایل است با همه اعضای شورای امنیت در باره مسئله هسته ای گفتگو کند.

No comments:

Post a Comment