Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

حكم اعدام براي 5 نفر از اعضاي يك خانواده سناريوي جديد امنيتي ها: چسباندن سبزها به مجاهدين

در حاليكه افكار عمومي و نهادهاي حقوق بشري به شدت نسبت به بازداشت هاي خانوادگي كه به نوعي گروگانگيري محسوب مي شود، اعتراض دارند، گزارش هاي "روز" از صدور حكم اعدام خانودگي براي 5 تن از بازداشت شدگان روز عاشورا حكايت دارد.

از سوي ديگر "روز" در پيگيري هاي خود از سناريويي باخبر شد كه از سوي وزارت اطلاعات، براي به دام انداختن و نسبت دادن حاميان موسوي و طرفداران جنبش سبز به سازمان مجاهدين خلق طراحي شده است. سناريويي كه بخصوص درباره بازداشت شدگان روز عاشورا به مرحله اجرا درآمده و تعدادي از اين بازداشت شدگان را با همين عنوان به محاربه متهم و محكوم به اعدام كرده اند.

همزمان محمد نوري زاد به شلاق و زندان متهم شده است و عيسي سحرخيز نيز به نمايندگي از زندانيان سياسي بند 350 نيز نامه اي به دبير كل سازمان ملل نوشته است.

همه اعضاي يك خانواده

مطهره بهرامي، يكي از بازداشت شدگان روز عاشورا است كه پيش از اين سايت "زندانيان سبز" از صدور حكم اعدام براي او خبر داده بود. او به اتفاق همسر، پسر، يكي از اقوام و يكي از دوستان همسرش در روزعاشورا بازداشت شد و اينك اخبار حاكي از صدور حكم اعدام براي اين 5 بازداشتي روز عاشوراست.

مطهره (سيمين) بهرامي حقيقي به اتفاق همسرش، محسن دانش پور مقدم، پسرش، احمد دانش پور مقدم روز عاشورا به همراه يكي از اقوام خود به نام ريحانه حاج ابراهيم بازداشت شدند. هادي قائمي يكي از دوستان نزديك محسن دانش پور نيز روز عاشورا بازداشت و او نيز به اتهام محاربه، به اعدام محكوم شده است.

يك پسر اين خانواده كه از سالها پيش به عضويت سازمان مجاهدين خلق درآمده، در پايگاه اشرف در عراق به سر مي برد و همين نسبت فاميلي مبناي انتساب اتهام محاربه و صدور حكم اعدام براي ديگر اعضاي اين خانواده شده است.

ميثم دانش پور، فرزند مطهره بهرامي و محسن دانش پور، روز گذشته در گفتگو با "روز" با تاييد صدور حكم اعدام اعضاي خانواده اش گفت: "پرونده فعلا در مرحله تجديد نظر است و هنوز حكم نهايي به ما ابلاغ نشده است."

او كه به شدت از بازداشت خانواده و اتهام و صدور حكم اعدام براي آنها شوكه بود به "روز" گفت: "متاسفانه يكي از برادران من در عراق به سر مي برد اما ما هيچ ارتباطي با او نداريم و نه تنها علاقه اي به سازمان مجاهدين نداريم بلكه اين سازمان را گروهي تروريستي ميدانيم."

ميثم دانش پور افزود: "در تمام اين سالها تنها ارتباط ما با برادرم سفر مادرم به عراق بود. او به هر حال يك مادر است و برادرم عضو هر گروهي باشد بچه اوست. مادرم در سفري به عراق با برادرم ديدار كرد و بعد به ايران بازگشت. نه موقع بازگشت و نه تا ماهها بعد از آن هم هيچ مشكلي براي مادرم پيش نيامد و حتي سئوالي نيز از او نكردند اما يكباره در روز عاشورا مادر، پدر، برادر، دوست نزديك پدر و يكي از اقواممان را بازداشت كردند و وقتي من به منزل آمدم تنها با يادداشتي مواجه شدم كه روي آن نوشته شده بود از سوي وزارت اطلاعات بازداشت شده اند."

به گفته ميثم دانش پور، اعضاي خانواده او كه در بازداشت به سر مي برند هيچ گونه فعاليت سياسي ندارند.

او با ابراز نگراني شديد از وضعيت خانواده اش، خواستار آزادي آنها شد و گفت: "پدر من 67 سال سن دارد و موقعي كه بازداشت شدند وضعيت روحي و جسمي خوبي نداشتند و ما به شدت نگران هستيم. ضمن اينكه هنوز در شوك هستيم كه چرا آنها را بازداشت كرده اند و چرا به اينجا كشيده است."

همزمان يكي زندانياني كه در زندان اوين، مطهره بهرامي را از نزديك ديده است به "روز" گفت: "مطهره بهرامي، يك زن عامي و كم سواد است كه از مسائل سياسي نيز چيزي نميداند و مبناي اتهامات و حكم صادره، واقعا سئوال برانگيز است."

سناريوي وزارت اطلاعات

همزمان عبدالرضا قنبري، معلم 47 ساله يكي از مدارس پاكدشت هم با اتهام محاربه به اعدام محكوم شده است. استناد قاضي صلواتي در صدور حكم اعدام اين معلم كه 24 دي ماه بازداشت شده "محاربه از طريق ارتباط با گروه‌هاي معاند كه از مصاديق اين موضوع داشتن ايميل‌هاي مشكوك و ارتباط با يكي از رسانه‌هاي تلويزيوني خارج از كشور" بوده است.

اما منظور از اين "ايميل هاي مشكوك و ارتباط با يكي از رسانه هاي تلويزيوني خارج از كشور" چيست؟ بررسي هاي روز نشان مي دهد كه عبدالرضا قنبري در آذر 88 ايميلي دريافت ميكند كه به ظاهر از سوي سازمان مجاهدين خلق بوده است. او به اين ايميل پاسخ نمي دهد اما پس از مدتي تلفني با او تماس گرفته مي‌شود و فردي كه خود را نماينده سازمان مجاهدين خلق معرفي ميكرده، از وي مي‌خواهد در تجمعات خياباني حضور يابد و گزارش ارسال كند.

براساس اطلاعاتي كه نزديكان آقاي قنبري در اختيار "روز" قرار داده اند، اين فرد بار ديگر در روزعاشورا با آقاي قنبري تماس مي گيرد و اين معلم دبيرستاني، گزارشي يك دقيقه اي پاي تلفن به او مي دهد و فيلمي در حدود نيم دقيقه نيز به آدرس ايميل وي ارسال مي‌كند.

يك هفته بعد در روز 14 دي 1388 او را در محل كارش كه دبيرستاني در پاكدشت بوده دستگير مي‌كنند و بنابراين درخواست آنان را مبني بر همكاري، حضور در دادگاه علني و بيان اظهارات خلاف واقع و اغراق‌آميز عليه خود مي‌پذيرد. در روز 9 بهمن او را به اتفاق جمعي همچون مرتضي سيمياري و پيام فناييان به محل دادگاه مي برند، سئوالاتي را كه قرار بوده قاضي روز بعد از ايشان بپرسد به آنان مي دهند و به آنان گفته مي‌شود اگر اين پاسخ‌ها را بدهيد در مجازات شما تخفيف داده مي شود. همچنين به او و سايرين گفته مي‌شود كه از درخواست وكيل تعييني صرف‌نظر كنند تا به آن‌ها بيشتر ارفاق شود و سپس مانند سكانس‌هاي آزمايشي از ايشان فيلم‌برداري مي‌شود. روز بعد يعني دهم بهمن، دادگاه با رياست قاضي صلواتي تشكيل مي شود و آن‌ها هم طبق موافقت قبلي موارد را اعلام مي‌كنند.

اما پي گيريهاي خبرنگار "روز" نشان مي دهد ايميلي كه به ظاهر از سوي سازمان مجاهدين و تلويزيون آنها براي عبدالرضا قنبري فرستاده شده متعلق به اين سازمان نيست و به نظر مي رسد سناريويي از سوي وزارت اطلاعات براي به دام انداختن عبدالرضا قنبري و موارد مشابه ديگر بوده است.

در همين زمينه مي توان به هادي عابد خدا اشاره كرد كه كه 17 دي ماه از سوي وزارت اطلاعات بازداشت شد. او از زندانيان دهه شصت بوده كه هنگام بازداشت در دهه شصت بر اثر اصابت گلوله، فلج شده بود.

اين فعال سياسي سابق كه به اتهام شركت در تجمعات اعتراضي بعد از انتخابات بازداشت شده، متهم به همكاري با سازمان مجاهدين خلق است و با همين اتهام به دو سال حبس تعزيري محكوم شده است. اين در حاليست كه او سالهاست هيچ گونه فعاليت سياسي ندارد.

شلاق و زندان براي محمد نوري زاد

از سوي ديگر محمد نوري زاد، روزنامه نگار و نويسنده، به سه سال و نيم زندان، همراه با 50 ضربه شلاق محكوم شد. براساس گزارش سايت كلمه، متن حكم دادگاه بدوي نوري زاد حاوي نكات بديع و عجيبي است به طوري كه اگر مخاطب ندانسته با اين متن حقوقي مواجه شود آن را با سرمقاله روزنامه كيهان اشتباه مي گيرد. نكته عجيب اين حكم توهين به محمد نوري زاد در متن يك سند حقوقي و متوهم خواندن وي و نيز نيت خواني و سوء برداشت از نامه هاي دلسوزانه وي است. به طوري كه در حكم آمده، علت اين نامه ها اين بوده است كه كانديداي مورد نظرش اعتماد عمومي را جلب نكرده است!

براساس حكم منتشره، محمد نوريزاد، به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام به يك سال حبس تعزيري، به اتهام توهين به رهبري به دو سال حبس تعزيري، 91 روز حبس تعزيري به اتهام توهين به رئيس قوه قضائيه و 91 روز حبس تعزيري به اتهام توهين به رئيس جمهور متهم شده است.

نوري زاد همچنين به اتهام توهين به علم الهدي، امام جمعه مشهد نيز به 50 ضربه شلاق محكوم شده است.

نكته قابل تامل در حكم صادره اين است كه در حكم آمده: "متهم درعين حال خود را دوست و همدم با رهبر معرفي كرده‌ كه به نظر مي‌رسد با وجود چنين دوستي براي تخريب شخصيت مقامات كشوري نيازي به دشمن نيست".

نامه زندانيان سياسي به دبير كل سازمان ملل

جمعي از زندانيان سياسي بند ۳۵۰ با ارسال نامه اي براي دبيركل سازمان ملل از وي خواسته اند كه در جريان سفر خود به ايران از بازداشتگاههاي سياسي و امنيتي و بند ۳۵۰ زندان اوين بازديد و بصورت خصوصي با محكومان و زندانيان ملاقات و گفتگو كند.متن اين نام هبه شرح زيرست:

در شرايطي كه راديو و تلويزيون دولتي ايران سانسور همه جانبه اي را در برنامه هاي خبري خود اعمال مي كند و دسترسي به كليه روزنامه هاي كثير الانتشار ايران بويژه نشريات متعلق به دگر انديشان و اصلاح طلبان براي ما زندانيان سياسي و مطبوعاتي محبوس در بازداشتگاههاي امنيتي و بند ۳۵۰ اوين ممنوع است، اطلاع يافتيم كه جنابعالي به دعوت دولت ايران طي روزهاي آينده به تهران سفر خواهيد كرد. حداقل درخواست ما، به ويژه گروه گسترده اي كه در جريان انتخابات رياست جمهوري ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ ايران و رويدادهاي پس از آن به بهانه هاي واهي و اتهام هاي ساختگي تهديد و دستگير و محاكمه و زنداني شده اند اين است كه در جريان سفر خود به ايران از بازداشتگاههاي سياسي و امنيتي و بند ۳۵۰ زندان اوين بازديد نماييد و بصورت خصوصي با محكومان و زندانيان ملاقات و گفتگو كنيد.اين اقدام فرصتي را فراهم مي آورد تا جنابعالي بطور دقيق در جريان بخشي از موارد زير پا گذاردن اصول اوليه آزادي، دموكراسي و عدالت و همچنين ابعاد گسترده نقض حقوق بشر بويژه موارد شاخص دوران دستگيري ها، بازجويي ها، تفهيم اتهامها و محاكمه هاي فرمايشي تحت فشارهاي روحي و جسمي اخير قرار بگيريد و از نزديك با شرايط خاص بازداشتگاهها و زندانهاي ايران بخصوص بند ۳۵۰ زندان اوين اشنا شويد.

با احترام فراوان

عيسي سحرخيز[به نمايندگي از طرف جمعي از زندانيان بند ۳۵۰ زندان اوين]

بيخبري از مدير سابق پرشين بلاگ

با گذشت بيش از يك ماه از بازداشت مهدي بوترابي، خانواده او در بي خبري مطلق از وضعيت وي به سر مي برند. همسر مهدي بوترابي با بيان اينكه پيگيري‌ها براي مشخص شدن وضعيت همسرش بجايي نرسيده، به پارلمان نيوز گفته است: با گذشت بيش از يك ماه از بازداشت ايشان هنوز خبري در مورد محل نگهداري ايشان نداريم.

اعظم سقفي افزوده است: تاكنون علي‌رغم مراجعه به دادستاني و زندان اوين موفق به كسب خبر درباره همسرم و اينكه در چه مكاني و تحت چه شرايطي نگهداري مي‌شود نشده‌ايم.

6 سال حبس قطعي براي مسعود لواساني

مسعود لواساني، به ۶ سال حبس قطعي و ۱۰ سال محروميت از فعاليت هاي مطبوعاتي محكوم شد.

به گزارش وبسايت "تا آزادي روزنامه‌نگاران زنداني"، دادگاه تجديد نظر اين روزنامه نگار را به ۶ سال حبس تعزيري و ۱۰ سال محروميت از فعاليت هاي مطبوعاتي محكوم كرد.

مسعود لواساني در دادگاه بدوي به ۸ سال و نيم زندان محكوم شده بود. اين حكم صبح روز پنجشنبه به او ابلاغ شد.


No comments:

Post a Comment