Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مذاکره ایران و افغانستان در مورد تیر اندازی های مرزی


مقام های افغانستان و ایران قرار است در ولایت نیمروز در غرب افغانستان با هم دیدار و موضوع تیراندازی نیروهای مرزی ایران به غیر نظامیان افغان را بررسی کنند.

غلام دستگیر آزاد، والی نیمروز می گوید که هیاتی از کابل به این منظور به نیمروز رفته و قرار است هیات ایرانی نیز وارد نیمروز شود.

به گفته مقام های محلی افغان در یک ماه گذشته دو تن از غیر نظامیان افغان در اثر تیر اندازی نیروهای مرزی ایران مجروح شده اند.

اما مقام های ایران تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده اند.

به گفته مقام های ولایت نیمروز اختلاف دولت های ایران و افغانستان بر سر بخشی از یک منطقه مرزی میان دوکشور موسوم به "کنگ بلوچ" از سی سال پیش تا کنون ادامه داشته است.

آنگونه که مقام های افغان در نیمروز می گویند این اختلاف مرزی سبب شده است تا گاهی نیروهای مرزی ایران به کشاورزان این منطقه شلیک کنند.

افغانستان و ایران حدود ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و ولایت نیمروز افغانستان با بخش شمالی استان سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی در ایران هم مرز است.

مقام های افغانستان می گویند که ایران اکثر مناطق مرزی این کشور با افغانستان را با گذاشتن موانع سیمانی و کشیدن سیم خار دار بسته است.

اعدام شش افغان در ایران

ایران می گوید هدف از این کار جلو گیری از قاچاق مواد مخدر است. اما ناظران می گویند، این اقدام ایران تاثیر چندانی بر کاهش قاچاق مواد مخدر افغانستان از مسیر ایران نداشته است.

اخیرا رسانه های افغانستان از اعدام شماری از افغان ها به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران خبر دادند.

کمیسیون امنیت ملی افغانستان نیز تائید کرد که شش نفر در ایران اعدام شده اند.

افغانستان همچنین اعلام کرد که در جریان اعدام شهروندانش در ایران نبوده و تحقیق خواهد کرد که آیا دادگاه و صدور حکم در مورد اعدام شدگان عادلانه بوده است یانه؟

وزارت خارجه افغانستان می گوید که ایران و افغانستان توافق نامه ای را امضا کرده اند که بر اساس آن باید یکدیگر را از اجرای حکم قضایی علیه شهروندان طرف مقابل مطلع کنند، اما ایران هیچ اطلاعی در مورد اعدام این شش تن به افغانستان نداده است.

خبرنگاران می گویند که حوادث اخیر نیز ممکن است در مذاکرات هیات های دو کشور مطرح شود.

روابط گرم و محتاطانه

روابط دپلماتیک افغانستان و ایران در سال های اخیر گرم بوده است و هر دو طرف تلاش می کنند این رابطه را همچنان حفظ کنند.

هنوز دست کم دو میلیون پناهجوی افغان در ایران به سر می برند و ایران رسما از روند جدیدی که بعد از سقوط طالبان به رهبری آمریکا شکل گرفته است، حمایت کرده است.

متحدان بین المللی افغانستان، از جمله فرماندهان ارتش آمریکا مستقر در افغانستان هر از گاهی گفته اند که ایران به گروه های شورشی مخالف دولت سلاح و آموزش نظامی می دهد، اما برخورد دولت افغانستان با این مسئله همیشه محتاطانه بوده و در این مورد چیز روشنی نگفته است.

مقام های ایران نیز افغانستان را کشور اشغال شده می نامند، اما عملا از روند باز سازی در افغانستان حمایت کرده و پروژه هایی را به اجرا گذاشته اند.

BBC

No comments:

Post a Comment