Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان --- رادیو فردا

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا  

mahzur.com

سرخط‌ خبرها 
 خاکستر ناشی از آتشفشان، پروازهای چند کشور اروپایی را مختل کرد
خاکستر ناشی از فوران آتشفشان در ایسلند، پروازهای چند کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، سوئد، نروژ، دانمارک و فنلاند را به حالت تعلیق درآورد.مسئولان فرودگاه های بریتانیا اعلام کردند که از بعدازظهرامروز به وقت تهران، دست کم تا شش ساعت، به هیچ پرواز غیر اضطراری اجازه پرواز در حریم هوایی این کشور را نخواهند داد.این دومین آتشفشانی است که در کمتر از یک ماه در زیر یخچالهای طبیعی ایسلند فعال شده است. جزیره ایسلند در شمال اروپا و در اقیانوس آتلانتیک شمالی واقع است.

روسیه آخرین رآکتور هسته ای خود را امروز متوقف کرد
مقامات روسی می گویند که این کشور آخرین رآکتور هسته ای تولید کننده پلوتونیوم قابل استفاده در تسلیحات خود را بسته است. کار این رآکتور، در پی موافقت مسکو با آمریکا برای بستن تمامی اینگونه راکتورها در روسیه متوقف شده است. روسیه نیازی به تولید پلوتونیوم بیشتر ندارد زیرا که مقدار زیادی از این اینگونه پلوتیونیوم را از سلاح های هسته ای از رده خارج شده خود در اختیار دارد. این راکتور در سبیریه واقع است.

خاکستر ناشی از آتشفشان، پروازهای فرودگاه هیترو در لندن را متوقف کرد
ابرهای خاکستر ناشی از آتشفشان فعال شده در ایسلند، پروازهای فرودگاه هیترو در لندن را به حالت تعلیق درآورد.فرودگاه هیترو که پررفت و آمد ترین فرودگاه اروپا است همزمان با فرودگاه استند استد (Standsted)، از ظهرامروز بسته و صدها پرواز لغو شده است. هنوز زمان از سرگیری پروازها مشخص نیست.مسئولان فرودگاه اعلام کردند که از ظهر امروز، به هیچ پرواز غیر اضطراری اجازه پرواز در حریم هوایی این کشور را نخواهند داد.این دومین آتشفشانی است که در کمتر از یک ماه در زیر یخچالهای طبیعی ایسلند فعال شده است. جزیره ایسلند در شمال اروپا و در اقیانوس آتلانتیک شمالی واقع است.

از سفر محمد خاتمی به ژاپن جلوگیری شد
سایت پارلمان نیوز بنقل از یک منبع مطلع خبر داده که از سفر محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، به ژاپن جلوگیری شده است.بر پایه این خبر، محمد خاتمی قرار بود امشب، پنجشنبه، برای شركت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، راهی هیروشیما در ژاپن بشود.برخی رسانه ها، مدتی قبل خبری مبنی بر ممنوع الخروج شدن محمد خاتمی از ایران، منتشر کرده بودند که بلافاصله تکذیب شد.

عوامل بمبگذار زندان مرکزی ایلام دستگیر شدند
وزارت اطلاعات ایران می گوید که سه نفر از حمله کنندگان به زندان مرکزی ایلام دستگیر شده اند. به گفته وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در پی آن حمله ، دو متهم بقتل از زندان فرار کرده بودند که یکی از آنها نیز دستگیر شده است. پنج روز پیش خبرگزاریهای ایران گزارش کرده بودند که انفجار بمبی در مقابل زندان مرکزی ایلام تعدادی زخمی بر جای گذاشت ودو نفر زندانی موفق به فرار شدند.برپایه این گزارش ها، فرد یا افرادی به دیوار زندان آر پی چی شلیک کرده و بخشی از دیوار را تخریب کرده بودند.

سوریه اتهام تحویل موشکهای اسکاد به حزب الله لبنان را تکذیب کرد
سوریه امروز، پنجشنبه،اتهام اسرائیل در مورد تحویل موشکهای اسکاد از این کشور به حزب الله لبنان را قویا تکذیب کرد. کاخ سفید در واشینگتن از فروش ِ احتمالی موشک های اسکاد سوریه به حزب الله لبنان ابراز نگرانی کرده است.سخنگوی کاخ سفید رابرت گیتس می گوید آمریکا به شدت نگران سلاح های پیشرفته ای است که گفته می شود در حال انتقال به لبنان است.رییس جمهوری اسراییل، شیمون پرز هفته گذشته سوریه را متهم کرده بود که موشک های اسکاد به حزب الله داده است.

یک مقام اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره خط لوله نابوکو به ترکمنستان رفت
کمیسر اتحادیه اروپا در امور انرژی، امروز، پنجشنبه، با رئیس جمهور ترکمنستان درباره چشم انداز خط لوله گاز نابوکو گفتگو کرد. این مقام اتحادیه اروپا گفت با رئیس جمهور ترکمنستان، قربان قلی بردی محمد اف، درباره تشکیل یک گروه کاری برای تهیه پیش نویس توافقات نابوکو، مذاکره کرده است.روسیه، چین و کشورهای غربی مدتها درگیر رقابتهای شدید بر سر گاز ترکمنستان بوده اند.طرح خط لوله گاز نابوکو که مورد حمایت آمریکا و اتحادیه اروپاست، تا کنون پیشرفت چندانی نداشته است.

مخالفان رئيس جمهور برکنار شده قرقيزستان، سخنرانی او را برهم زدند
محافظان قربان بک باقی يف، رئيس جمهور برکنار شده قرقيزستان، با شليک گلوله های هوايی، او را از جمع مخالفانش فراری دادند.معترضان باقی يف، امروز، پنجشنبه، سخنرانی او را در شهر جنوبی اُش بهم زدند.باقی يف بعد از شليک گلوله های هوايی به سرعت سوار بر خودرويی اين شهر را ترک کرد. اُش دومين شهر بزرگ قرقيزستان محسوب ميشود.باقی يف پيشتر گفته بود که در صورت تضمين امنيت خود و خانواده اش، احتمالا از مقام خود کناره گيری خواهد کرد.باقی يف در روز ۷ آوريل و پس از آنکه نيروهای امنيتی به روی معترضين آتش گشودند، به جنوب قرقيزستان گريخت. دولت موقت قرقيزستان می گويد که باقی يف بايد استعفا بدهد و به اتهام خشونت در دادگاه محاکمه شود.

روسیه: نیروگاه بوشهر مردادمال امسال راه اندازی خواهد شد
رییس سازمان انرژی اتمی روسیه سرگنی کی رینکو (Kiriyenko) که به همراه هیات همراه رییس جمهوری روسیه در آرژآنتین به سر می برد، می گوید نیروگاه اتمی بوشهر طبق زمان مقرر و در مردادماه سال جاری شروع به کار خواهد کرد. به گزارش رویترز، آقای کی رینکو تاکید کرد بحث نیروگاه بوشهر هیچ ارتباطی با فعالیت اتمی جمهوری اسلامی ندارد و هیچ گونه خطر استفاده دوگانه ای هم از آن نمی شود و حتی افزایش تحریم ها بر جمهوری اسلامی هم هیچ تاثیری بر کار نیروگاه بوشهر ندارد. نیروگاه بوشهر قرار بود 15 سال پیش شروع بکار کند که هنوز تکمیل نشده و تاکنون یک میلیارد دلار برای ایران هزینه داشته است . نیروگاه بوشهر قرار است یک هزار مگاوات برق تولید کند.

رییس بانک جهانی: زمان کنار گذاشتن واژه «جهان سوم» فرا رسیده است
رییس بانک جهانی می گوید زمان برای کنار گذاشتن واژه ی جهان سوم فرا رسیده و دیگر نباید به بخشی از جهان که به سرعت رو به سوی پیشرفت، جهان چند قطبی و اقتصاد بین المللی می رود، عبارت جهان سوم را اطلاق کرد. رابرت زولیک می گوید بحران اقتصادی سال گذشته میلادی نشان داد واژه هایی چون جهان اول، جهان سوم، کشورهای صادر کننده و کشورهای وارد کننده دیگر معنی نمی دهند. رییس بانک جهانی همچنین گفت بحران های بزرگ بین المللی را نمی توان بدون کمک و حضور ِ کشورهای در حال پیشرفت و کشورهایی در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا که اقتصاد در حال رشد سریعی دارند، حل کرد.

رییس جمهوری روسیه خواهان همکاری بیشتر اقتصادی و هسته ای با آرژانتین است
رییس جمهوری روسیه دمیتری مدودیف از آرژانتین خواست همکاری بیشتر اقتصادی و هسته ای با مسکو داشته باشد. آقای مدودیف و خانم کریستینا فرناندز رییس جمهوری آرژانتین پس از دیدار و گفت وگو در بونئوس آیرس، شماری از موافقتنامه های همکاری دو طرفه را امضا کردند. توافق های یاد شده حول محور همکاری های هوا – فضا، انرژی هسته ای و کشف و استخراج نفت است. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، این نخستین سفر یک رییس جمهوری روسیه به آرژآنتین در طول ۱۲۵ سال روابط دو طرفه ی آرژانتین و روسیه است.

دیدار گروه پنج به علاوه یک در مورد دور چهارم تحریم های ایران در سازمان ملل
نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان، موسوم به کشورهای پنج به علاوه ی یک در مقر سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده وجلسه ای درباره دور چهارم تحریم هاعلیه ایران به دلیل فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی، برگزار کردند. سفیر فرانسه در سازمان ملل می گوید مذاکرات در حال پیشرفت است و از آن ابراز رضایت کرده است . نمایندگان چین و روسیه هم گفتند مذاکرات سازنده ای داشته اند. در قطعنامه پیشنهادی ، ممنوعیت هایی چون ممنوعیت کامل فروش اسلحه، محدودیت های سخت تر بر امور حمل و نقل و فشار جدی تر بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نظر گرفته است. همچنین محدودیت های بیشتری برای هرگونه سرمایه گذاری در بازار انرژی ایران، در نظر گرفته شده است.

شمار تلفات زلزله ی چين به ۵۸۹ کشته رسيده است
شمار تلفات زلزله چين به ۵۸۹ کشته رسيده است. اين زلزله که با شدت شش و ۹ دهم در مقياس ريشتر، غرب چين را لرزاند، حدود ۸۵ درصد ساخت و سازها در اين منطقه را خراب کرده و هرگونه کمک رسانی را با مشکل مواجه کرده است. گفته می شود با کنار زدن آوار، ممکن است شمار تلفات و کشته های اين زمين لرزه بيشتر شود.

آمریکا نگران فروش احتمالی موشک های اسکاد سوریه به حزب الله لبنان است
کاخ سفید واشینگتن می گوید نگران فروش ِ احتمالی موشک های اسکاد سوریه به حزب الله لبنان است. سخنگوی کاخ سفید رابرت گیبس می گوید آمریکا به شدت نگران سلاح های پیشرفته ای است که گفته می شود در حال انتقال به لبنان است.رییس جمهوری اسراییل، شیمون پرز هفته گذشته سوریه را متهم کرد که موشک های اسکاد به حزب الله داده است. یک مقام رسمی آمریکایی که نخواست نامش فاش شود اما می گوید هنوز معلوم نیست که این انتقال انجام شده یا قرار است انجام شود.

«احتمال دستیابی ایران به بمب اتمی ظرف یک سال آینده»
يک مقام اطلاعاتی آمريکا می گويد: ايران می تواند در يکسال آينده ميزان کافی اورانيوم غنی شده با درصد بالا برای ساخت يک بمب اتمی توليد کند، اما اين کشور احتمالاً برای دستيابی به قابليت فنی ساخت بمب اتمی به سه تا پنج سال زمان نياز دارد.ژنرال جيمز کترايت، معاون فرماندهی ستاد مشترک، به سناتورهای کميته نيروهای مسلح آمريکا گفت: اگر تهران تصميم به ساخت يک زرادخانه اتمی و از جمله توليد اورانيوم لازم برای اين هدف بگيرد، تجربه نشان می دهد که بين سه تا پنج سال طول خواهد کشيد تا جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای دست يابد.ژنرال کترايت گفت که تخمين وی جنبه تجربی و تاريخی دارد و چنين تخمينی لزوما درباره وضعيت کنونی ايران نيست. وی افزود: «نمی توان پيش بينی کرد که ايرانی ها با چه مشکلاتی روبرو خواهند شد.» ژنرال رونالد برگس، رييس سازمان اطلاعات دفاعی آمريکا، نيز روز چهارشنبه گفت:ايران اکنون با توجه به تعداد سانتريفيوژهايی که نصب کرده است، می تواند اورانيوم غنی شده با عيار بالای کافی برای توليد يک بمب هسته ای را طی يکسال به دست آورد.درهمين زمينه، ميشل فلورنی يکی از مقام های ارشد وزارت دفاع امريکا، نيز در سنای آمريکا، گفت: گرچه باراک اوباما، رييس جمهوری مشخصا در مورد ايران گفته است: «تمام گزينه ها روی ميز است»، اما در حال حاضر ترجيح با «گزينه نظامی» نيست و به نظر ما بهترين و موثرين گزينه ترکيبی از ديپلماسی و فشار است.

رهبران چهار اقتصاد رو به گسترش جهان، در برزیل تشکیل جلسه می دهند
رهبران چهار اقتصاد رو به گسترش جهان، کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین قرار است برای اجلاسی دوروزه در برزیل تشکیل جلسه دهند و راه های تقویت بیشتر حضور اقتصادی خود در جهان را بررسی کنند. در جریان اجلاس سال گذشته این چهار کشور که در روسیه برگزار شد، طرح هایی چون قوانین نظارتی بیشتر برای جلوگیری از بحران مالی و همچنین تلاش برای دستیابی به واحد پولی بین المللی جایگزین، مورد بررسی قرار گرفت.

شمارِ کشته شدگان زمين لرزه در چين به حدود ۶۰۰ نفر رسيد
مقام های چين آخرين آمار کشته شدگان زمين لرزه اين کشور را حدود ۶۰۰ کشته و بيش از ده هزار زخمی اعلام کرده اند.شدت اين زمين لرزه، شش و نه دهم در مقياس ريشتر گزارش شده است. مقام های چينی می گويند: در اين زمين لرزه، که در استان « چينگ های» در غرب چين روی داد، بيش از ۸۵ درصد ساختمان ها ويران شده اند.

نمايندگان گروه پنج به علاوه يک، پشت درهای بسته در باره مساله اتمی ايران مذاکره کردند
نمايندگان گروه پنج به علاوه يک روز چهارشنبه پشت درهای بسته در باره مساله اتمی جمهوری اسلامی ايران به مذاکره نشستند.به گزارش خبرگزاری فرانسه از نيويورک، اين مذاکرات پس از نشست هفته گذشته نمايندگان کشورهای آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان در نيويورک صورت گرفت.کشورهای غربی به برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران مظنون هستند، اما تهران می گويد که هدف از برنامه اتمی اش، توليد برق است.بر اساس اين گزارش، نماينده چين در سازمان ملل متحد در سر راه خود به محل مذاکرات گفت:« مذاکره بسيار مهمی با تمرکز بر ديپلماسی در پيش رو داريم.»آمريکا خواستار اعمال تحريم های جديد عليه ايران است، اما چين و روسيه تاکنون با تحريم بخش نفت و گاز ايران و نيز بازرسی از کشتی هاي مظنون به حمل مواد و ابزار مربوط به فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی مخالفت کرده اند.

منصور اسانلو با دستبند و پابند در يک مرکز پزشکی در کرج معاينه شد
سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، روز چهارشنبه اعلام کرد که منصور اسانلو با دستبند و پابند از زندان رجايی شهر به يک مرکز پزشکی در خارج از زندان رجايی شهر منتقل شد و مورد معاينه قرار گرفت.بر اساس اين گزارش، انتقال آقای اسانلو به درخواست پزشکان بهداری زندان رجايی شهر صورت گرفت که رئيس هيئت مديره اين تشکل کارگری در آنجا زندانی است.آقای اسانلو دچار ناراحتی چشم است و از بيماری قلبی و درد در ناحيه کمر رنج می برد. با اين حال، مقام های قوه قضاييه درخواست های خانواده و وکلای مدافع این فعال کارگری برای معالجه او در خارج از زندان را رد کرده اند.منصور اسانلو که به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به پنج سال زندان محکوم شده، در ماه‌های گذشته چند بار از سوی برخی زندانيان عادی تهديد جانی شده و اخيرا نيز به بند شماره پنج زندان رجايی شهر کرج منتقل شد؛ بندی که در آن، زندانيان متادونی و مبتلا به بيماری های هپاتيت و ايدز نگهداری می‌شوند.

درخواست کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران برای تعطيلی فوری دادگاه ويژه در زندان اوين
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران روز چهارشنبه خواستار تعطيلی فوری دادگاه ويژه در زندان اوين شد که اخيرا ايجاد شده است.هادی قائمی، سخنگوی اين سازمان حقوق بشری اعلام کرد، دادگاه تازه تاسيس اوين نفوذ وزارت اطلاعات بر روی سيستم قضايی را از طريق مخالفت با ديدار وکلای مدافع با موکلان زندانی افزايش داده است.به گفته کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به نقل از نسرين ستوده، وکيل مدافع، پس از ايجاد دادگاه ويژه در اوين و انتقال پرونده های موکلانش به آن محل، برای او و خانواده های زندانيان غير ممکن شده است که بتوانند با قضات پرونده ها ملاقات کنند.وی همچنين گفت که روند جاری موجب مي شود که قضات، اطلاعات را فقط از بازجويان و يا ماموران اطلاعاتی دريافت کنند و در عوض، وکلای مدافع و خانواده های بازداشت شدگان از دادن هر گونه اطلاعاتی به قضات محروم شده اند.

قيمت گوشت مرغ در تهران از مرز سه هزارتومان گذشت
روزنامه « همشهری» روز چهارشنبه گزارش داد که قيمت گوشت مرغ در تهران بازهم افزايش پيدا کرد.بر پايه اين گزارش، گوشت مرغ در روزهای اخير بين ۳۲۰۰ تا ۳۴۰۰‌تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شده است. همشهری با « نابسامان توصيف کردن بازار گوشت مرغ» نوشت که اين موضوع به رغم کاهش تقاضا و نيز وعده مسئولان اتحاديه‌های صنفی توليدی و توزيعی و دست‌اندرکاران تنظيم بازار روی داده است.اين روزنامه در عين حال اشاره کرد که گوشت مرغ عرضه شده در ميادين ميوه و تره‌ بار شهرداری دارای کيفيت پايينی است.در همين حال، به نوشته روزنامه همشهری، روزهای اخير هر کيلوگرم گوشت ران گوسفند در تهران به قيمت ۱۶‌هزار و ۵۰۰‌تومان و گوشت مخلوط گوساله به قيمت ۱۰‌هزار و ۵۰۰‌تومان به مصرف‌ کنندگان عرضه می‌شود.

No comments:

Post a Comment