Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

آيت الله دستغيب: راي دادن در انتخاباتي به سبك گذشته، وجه شرعي و عقلي ندارد

آيت الله علي محمد دستغيب، عضو مجلس خبرگان

آيت‌الله‌ علي ‌محمد دستغيب، نماينده مجلس خبرگان و حامي معترضان، شرط شركت مردم در انتخابات آتي در ايران را آزادي مير حسين موسوي و مهدي كروبي و ديگر زندانيان سياسي، لغو نظارت استصوابي و حاكم شدن راي مردم، بازگشت ولي فقيه به جايگاه قانوني اش و ممانعت از دخالت نيروهاي امنيتي و نظامي در سياست و اقتصاد دانست.

وي در گفت و گو با وب‌سايت «حديث سرو»، پايگاه اينترنتي شخصي خود، اعلام كرد كه در صورت ادامه وضعيت جاري در ايران، شرايط مانند انتخابات گذشته خواهد بود و در چنين شرايطي «راي دادن، وجه شرعي و عقلي ندارد.»

اكبر كرمي، تحليلگر سياسي، در گفت و گو با راديو فردا اشاره مي كند كه جمهوري اسلامي ايران در بحث انتخابات، برخلاف استاندارهاي جهاني، مي كوشد تا مشاركت و رقابت در انتخابات را محدود كند.

وي با مهم ارزيابي كردن سخنان آيت الله دستغيب مي افزايد: «چيزي كه ايشان مطرح كرده است، مي تواند كف مطالبات اصلاح طلبانه را مطرح كند. يعني به نظر مي رسد كه توپ در زمين حاكميت قرار گرفته است.»

آقاي كرمي اضافه مي كند: «اگر حاكميت مي خواهد كه حداقل استانداردهاي لازم را براي يك رقابت و مشاركت معنادار در جامعه را به نمايش بگذارد، بايد تضمين كند كه انتخابات سالمي برگزار خواهد شد. اين وظيفه حكومت است كه با انجام اقدامات مناسب، اين اطمينان را در مردم و منتقدين به وجود آورد.»

اين تحليلگر سياسي همچنين تاكيد مي كند كه اصلاح طلبان بايد ايستادگي جدي نشان دهند تا نشان دهند تا چه اندازه به اصلاحات و اصلاح طلبي وفادارند.

به نوشته وبسايت حديث سرو، آيت الله دستغيب همچنين با اشاره به اين موضوع كه چگونه مردم اطمينان كنند راي آنها محترم است و حقوق آنها رعايت مي شود، افزود: شوراي نگهبان كه بايد حافظ قانون اساسي باشد، خود ناقض بوده و راي مردم را بي ارزش مي داند.

وي با اشاره به اين موارد، از شوراي نگهبان به دليل نظارت استصوابي بر انتخابات انتقاد كرد و گفت كه اين شورا مسئول تخلف از قانون اساسي است.

اكبر كرمي در مورد اشاره آيت الله دستغيب به نظارت استصوابي شوراي نگهبان اظهار نظر مي كند: «مطرح شدن چنين انتقادهايي از زبان كساني چون آيت الله دستغيب مي تواند نشان دهنده آن باشد كه انتخابات در ايران، آن حداقل هاي مشروعيت خودش را از دست داده است و نهادهايي كه بايد ناظر و نگهبان سلامت انتخابات باشند، آبروي خود را از دست داده اند.»

وي اضافه مي كند: «فكر مي كنم صحبت هاي آيت الله دستغيب نشان دهنده يك نوع دلخوري و زخم بسيار عميقي است كه كسي در حاكميت نيست كه بخواهد تلاش كند تا اين زخم را التيام ببخشد.»

آيت الله دستغيب در عين حال، مجلس شوراي اسلامي را آلت دست و غير مستقل، نيروهاي امنيتي و نظامي را موجب ناامني و مخل اقتصاد ملت و قوه قضائيه را فاقد فقه الهي، غير مستقل و مجري دستورهاي نيروهاي امنيتي و نظامي دانست و اشاره كرد كه زندانيان سياسي بسياري بدون محاكمه در حبس به سر مي برند.


مشاور ارشد موسوي: ما براي استيفاي حق خود از كسي گدايي نمي كنيم
اردشير امير ارجمند، مشاور ارشد آقاي موسوي، نيز در نشستي در پاريس اعلام كرد كه بدون فعاليت آزاد و امن احزاب و تشكل‌هاي سياسي و رسانه ها و در عين حال در شرايط وجود نظارت استصوابي كه مغاير با قانون اساسي كنوني است، انتخابات آزاد معنا پيدا نمي كند.

وي در نشست «سفيران سبز اميد» با اشاره به اينكه انتخابات، يك حق بشري است، گفت: تمامي شهروندان حق دارند تا با شركت در انتخاباتي آزاد، سالم و منصفانه به حق تعيين سرنوشت خود دست يابند و طرف مقابل و تمامي نهادهاي حكومتي هم موظفند كه اين حق را تضمين كنند و اگر اين كار را نكنند، تخلف از سوي آنها صورت گرفته است.

مشاور ارشد آقاي موسوي اعلام كرد: هر موقع كه حكومت در مقابل ما عقب نشيني كرد و خود را ملزم به ايجاد لوازم و شرايط برگزاري انتخابات آزاد، سالم و منصفانه كرد، آن وقت خواهد بود كه مي توان در انتخابات شركت كرد.

آقاي امير ارجمند با تاكيد بر اين موضوع كه معترضان با اتكا به نيروهاي اجتماعي خود آنچه را كه مي خواهند، بدست خواهند آورد، افزود: ما براي استيفاي حق خود از كسي گدايي نمي كنيم.

وي صحبت از موضوعاتي مانند آشتي ملي و انتخابات سالم را مستلزم تغييرات اساسي و مهم در كنش حاكمان دانست و گفت: آنها بايد روش حكمراني خود را تغيير دهند و افزود: سابقه اين حاكميت نشان داده است كه آنها هيچ تغييري در رفتار خود نشان نخواهند داد، مگر اينكه با استفاده از بسيج نيروها و شبكه هاي اجتماعي جنبش سبز، قدم به قدم عقب رانده شوند.

اردشير اميرارجمند در بخشي ديگر از سخنان خود خواستار آزادي مير حسين موسوي و مهدي كروبي، رهبران معترضان، همسران شان و نيز زندانيان سياسي شد و حكومت را متهم كرد كه به گفته او، موازين حقوق بشري و قوانين داخلي كشور را اجرا نمي كنند.

وي تاكيد كرد كه عالي ترين مقامات حكومت جمهوري اسلامي ايران، مسئول مستقيم جان و سلامت آقايان موسوي و كروبي و تمامي ديگر زندانيان سياسي هستند.


No comments:

Post a Comment