Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اسرائيل: اگر فلسطین رسمیت یابد، پیمان اسلو را لغو می‌کنیم

اسرائيل تصمیم دارد در صورت به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تمام توافق‌های پیمان اسلو را لغو کند. طرح به رسمیت شناختن فلسطین قرار است سپتامبر امسال در دستور کار سازمان ملل قرار گیرد.

دولت اسرائيل، دامنه اقدامات و تهدیدهای خود را برای جلوگیری از به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل متحد گسترش می‌دهد.

هفته گذشته نتان‌یاهو نخست‌وزیر اسرائيل اعلام کرد که حاضر است در هر زمان و در هر محلی، بدون هیچ پیش‌شرطی مذاکرات صلح را با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آغاز کند. اما اکنون روزنامه اسراییلی هاآرتص می‌نویسد که طرح لغو کامل پیمان اسلو، از سوی رئيس شورای امنیت ملی اسرائيل در دست بررسی است.

یک جنگ روانی تازه
برپایه گزارش هاآرتص، دولت اسرائیل خود را آماده می‌کند تا در صورت به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین، تمام توافق‌های حاصل شده در چارچوب پیمان اسلو را منتفی شده اعلام کند. گرچه بسیاری از توافق‌های اسلو هنوز هم جنبه عملی پیدا نکرده‌اند، با این همه، لغو آنها می‌تواند به خصومت میان اسرائيل و فلسطین بیش از پیش دامن بزند.

هفته‌گذشته، هنگامی که نتان‌یاهو آمادگی خود را برای آغاز مذاکره با محمود عباس اعلام کرد، بیشتر ناظران پیش‌بینی کردند که او قصد پیشبرد روند صلح را ندارد، بلکه می‌خواهد مانع از طرح پیشنهاد به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل متحد شود. گزارش هاآرتص، در مورد تصمیم تازه دولت برای لغو پیمان اسلو، این نظر را تایید می‌کند.

در ماه ژوئن امسال نیز، آودیگور لیبرمان وزیرخارجه اسرائیل در دیدار با کاترین اشتون مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا رسما تهدید کرده بود که در صورت به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل، اسرائيل قرارهای پیمان اسلو را لغو خواهد کرد. پیمان اسلو، در سال ۱۹۹۳ میان یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین و اسحاق رابین نخست‌وزیر وقت اسرائيل به امضا رسید. این دو مقام بعدا به‌خاطر همین اقدام جایزه صلح نوبل را دریافت کردند.

فلسطینی‌ها، مصمم تر از همیشه
از دید فلسطینی‌ها طرح درخواست به رسمیت شناخته شدن فلسطین در چارچوب مرزهای پیش از جنگ‌های ۶ روزه سال ۱۹۶۷ مغایرتی با مفاد پیمان اسلو ندارد. تا قبل از این جنگ‌ها، تمام کرانه‌باختری رود اردن، شرق بیت‌المقدس و باریکه غزه به فلسطینی‌ها تعلق داشت. اما اسرائيل حاضر نیست تشکیل کشور مستقل فلسطینی را در این مناطق بپذیرد. ظرف ۴۴ سال گذشته ده‌ها شهرک یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن ساخته شده است.

به‌گزارش هاآرتص، نمایندگان دست راستی پارلمان اسرائيل پیشنهاد کرده‌اند که در صورت طرح پیشنهاد به رسمیت شناختن فلسطین در سازمان ملل، دولت اسرائيل شهرک‌های کرانه باختری رود اردن را گسترش دهد. اما نتان‌یاهو این پیشنهاد را نپذیرفته است.

نقش اتحادیه عرب

طرح به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین قرار است سپتامبر امسال از سوی اتحادیه عرب تسلیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد شود. نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب گفته است:«این اتحادیه از سازمان ملل و شورای امنیت خواهد خواست که فلسطین را به عضویت بپذیرند.» یک کمیسیون ویژه اتحادیه عرب، پس از دیدار با محمود عباس، وظیفه تهیه طرح پیشنهادی را به عهده گرفته است.

ناظران معتقدند که زمینه‌های به رسمیت شناخته شدن فلسطین از سوی مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد، اما آمریکا ممکن است آن را در شورای امنیت وتو کند. سخنگوی محمود عباس گفته است:«صرفنظر از این که آمریکا وتو کند یا نکند، فلسطینی‌ها مصمم هستند کشور مستقل خود را به رسمیت بشناسانند.»

پشتیبانی نروژ و نگرانی اتحادیه اروپا
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تلاش‌های تازه‌ای را برای جلب حمایت کشورهای غربی آغاز کرده است. وی روز دوشنبه (۲۵ ژوئیه، ۳ مرداد) در اسلو با گاراستور وزیرخارجه نروژ دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه نروژ سپس گفت:«هیچکس نباید ذره‌ای تردید کند که نروژ از حق فلسطینی‌ها برای تشکیل یک کشور مستقل پشتیبانی خواهد کرد. با این همه مذاکره با اسرائيل هم ضروری است.»

همزمان، وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، با صدور بیانیه‌ای فلسطین و اسرائيل را به بازگشت بر سر میز مذاکرات صلح فراخواندند. در این بیانیه آمده است:«اتحادیه اروپا، بابت توقف مذاکرات صلح نگران است.»

JT/FW


No comments:

Post a Comment