Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تصویب قانون تازه‌ی احزاب در سوریه

تظاهرات گسترده‌ی اعتراضی در سوریه

دولت سوریه در پی افزایش فشار جنبش اعتراضی مردم، قانون تازه‌ای برای احزاب تصویب کرد. طبق این قانون، در سوریه می‌توانند احزاب تازه‌ای تاسیس گردند، مشروط بر آن که قانون اساسی کنونی و رهبری حزب بعث را بپذیرند.

خبرگزاری دولتی سوریه روز دوشنبه (۲۵ ژوئیه/۳ مرداد) گزارش داد که طبق قانون جدید احزاب در سوریه، تاسیس احزاب سیاسی تازه اساسا آزاد است، به شرطی که این احزاب، بر مبانی مذهبی، قومی، طایفه‌ای، منطقه‌ای یا شغلی استوار نباشند.

شرط فعالیت: پذیرفتن نقش رهبری حزب بعث
احزاب تازه‌تاسیس در عین حال می‌باید به قانون اساسی کنونی احترام گذارند و دست‌کم هزار عضو داشته باشند. افزون بر آن، تاسیس این احزاب می‌بایست مورد موافقت کمیته‌ای قرار گیرد که زیر نظر وزارت دادگستری سوریه عمل می‌کند.

در صورتی که کمیته‌ی مزبور برای فعالیت حزبی مجوز صادر نکند، می‌توان در اعتراض به این تصمیم به دادگاه شکایت کرد. پذیرفتن قانون اساسی کنونی در سوریه، همزمان به معنای آن است که اصل «نقش رهبری حزب حاکم بعث در دولت و جامعه» مصرح در قانون اساسی پذیرفته شود.

ناظران سیاسی با بدبینی به این اقدام دولت سوریه می‌نگرند. به باور آنان، این حرکت تازه از طرف رژیم بشار اسد، زیر فشار فزاینده‌ی جنبش اعتراضی مردم صورت گرفته است و تاثیر چندانی در جامعه نخواهد داشت.

در ماه آوریل سال جاری نیز رژیم بشار اسد قانونی برای آزادی اجتماعات تصویب کرد که تاثیری بر وضعیت سیاسی کشور نداشت. لغو وضعیت فوق‌العاده نیز نتوانست منشاء تاثیری برای گشایش فضای سیاسی در سوریه باشد. نیروهای امنیتی کماکان با خشونت زیاد با تظاهرکنندگان مقابله می‌کنند.

برکناری‌ها و دستگیری‌ها ادامه دارد
در پی تظاهرات عظیم بیش از نیم میلیون نفری روز جمعه (۲۲ ژوئيه / ۳۱ تیر) در شهر دیرالزور، بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوریه، فرماندار این شهر را برکنار کرد. وی پیش‌تر نیز در واکنش به تظاهرات اعتراضی گسترده در شهر حماه، فرماندار آنجا را برکنارکرده بود.

به گفته‌ی عبدالکریم ریحاوی، رئیس لیگ حقوق بشر سوریه، نیروهای امنیتی این کشور بار دیگر صدها تن را در دمشق، پایتخت سوریه، بازداشت کرده‌اند. آن‌ها خیابان‌های ورودی به منطقه‌ی قابون را در عمل مسدود کرده‌اند و عبور و مرور به این منطقه را کنترل می‌کنند.

همچنین به گفته‌ی ریحاوی، در منطقه‌ی رکن‌الدین دمشق، شمار زیادی بازداشت شده‌اند. در شهر حمص نیز که نیروهای مخالف قدرت چشمگیری دارند، حضور نیروهای ارتش سوریه در خیابان‌ها بسیار سنگین است.

به گفته‌ی ناظران حقوق بشر سوریه، تنها در هشت روز گذشته در شهر حمص بیش از ۵۰ نفر بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی جان باخته‌اند. در این شهر همچنین درگیری‌های میان مخالفان و هواداران رژیم بشار اسد روی داده که قربانیانی برجای گذاشته است.

سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند که از آغاز ناآرامی‌های سیاسی در سوریه تا کنون، بیش از ۱۴۰۰ تن کشته و بیش از ۱۲ هزار تن بازداشت شده‌اند.

BM/KG

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15264118,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment