Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

وزارت ارشاد از هنرمندان بومي استفاده‌ي ابزاري مي‌كند

وزارت ارشاد از هنرمندان بومي استفاده‌ي ابزاري مي‌كند
درويشي با انتقاد از ارشاد در عدم حمايت از هنرمندان بومي گفت: صندوق حمايت از هنرمندان تا امروز كه بامري زير خروارها خاك مدفون شده؛ فقط مدارك پزشكي وي را خواسته و ما يك كارتن مدرك برايشان ارسال كرديم اما خبري از آنها نشد.

ماشااله بامري(خواننده و نوازنده موسيقي بلوچستان) ساعت 20 روز گذشته(31 تيرماه) بر اثر بيماري سرطان دار فاني را واداع گفت. ‎پيكر اين هنرمند صبح امروز(اول مرداد) در گورستان ايرانشهر در سيستان و بلوچستان به خاك سپرده شد.
محمدرضا درويشي(پژوهشگر) در مرگ اين هنرمند بومي گفت: وقتي كه پيرسالان موسيقي بلوچستان فوت شدند؛ به تدريج ميانسالان جاي آنها را گرفتند و خود تبديل به اسطوره شدند كه ماشاءالله بامري يكي از آنها بود.
وي افزود: هيچ‌كس در اين كشور به ماشاءالله بامري كمك نكرد‎‎؛ البته حجت الاسلام ملانوري(رييس اداره ارشاد كرمان) بسيار تلاش كرد كه هزينه‌هاي درمان اين هنرمند را از طريق صندوق حمايت از هنرمندان تامين كند اما هنوز حمايتي صورت نگرفته؛ بخشي از گنجينه موسيقايي بلوچستان در زير خاك مدفون شد.
وي با انتقاد از صندوق حمايت از هنرمندان كه از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد براي كمك به هنرمندان راه‌اندازي شده است، گفت: اين صندوق تا امروز كه بامري در اثر سرطان فوت كرده و زير خروارها خاك مدفون شده؛ فقط از ما مدارك پزشكي وي را خواسته است و ما يك كارتن مدارك براي تامين هزينه‌هاي اين هنرمند بلوچي به وزارت ارشاد فرستاده‌ايم ولي هيچ خبري از حمايت نشد.
اين هنرمند خاطرنشان كرد: هزينه‌ي بيمارستان ماشاالله بامري سه ميليون تومان بود كه با كمك فواد توحيدي و دو نفر از دوستان وي تامين شد تا جسم بامري از بيمارستان مرخص شد.
اين پژوهشگر موسيقي محلي با اشاره به اين موضوع كه درآمد بامري از راه صدايش به دست مي‌آمد‏، خاطرنشان كرد: اين هنرمند حتي هزينه‌ي شيمي‌درمان خودش را نداشت و اگر مي‌توانست اين هزينه‌ها را بپردازد حداقل تا يك سال ديگر در كنار ما بود.
وي افزود: اكنون كه بامري فوت كرده است، خانواده وي كه يك خانواده‌ي پرجمعيت است؛ در فقر و ناتواني به سر مي‌برند.
درويشي با انتقاد از سيستم وزارت ارشاد براي حمايت از هنرمندان بي‌بضاعت خاطرنشان كرد: متاسفانه در نبود حمايت از هنرمندان؛ گنجينه‌هاي موسيقي بومي‌ كشورمان بدون اينكه كسي جايگزين آنها شود؛ يكي يكي مي‌ميرند و اصلا براي كسي اهميت ندارد كه اين هنرمندان با مرگ خود بخشي از تاريخ موسيقي را به زير خاك مي‌برند و كسي هم نمي‌تواند آنها را احيا كند.
وي افزرود: غلام قادر راستكي يكي از اين هنرمندان بود كه در اثر بيماري و نبود حمايت بدنش كرم گذاشت و فوت كرد. همچنين كمال خان حوت يكي ديگر از اين هنرمندان بود كه در انزواي كامل مرد و اصلا كسي نفهميد كه وي مرده است.
اين هنرمند با انتقاد از دولت و وزارت ارشاد كه خود را متولي فرهنگي مي‌نامند‏، خاطرنشان كرد: وزارت ارشاد از چه كساني حمايت كرده است كه ما نمي‌دانيم؟آيا از يك عده هنرمند نان به نرخ روز خور و چاپلوس يا يك عده هنرمند تهراني!
اين موسيقيدان اضافه كرد: صندوق حمايت از هنرمندان به كدام فرهنگ اين مملكت كمك كرده است كه بزرگان موسيقي محلي‌اش براي هزينه‌هاي ناچيز جان خود را به راحتي از دست مي‌دهند.
مولف دايره‌المعارف ساز‌هاي موسيقي ايران گفت: وزارت ارشاد و دولت از تمام موسيقيدانان محلي استفاده ابزاري و تبليغاتي مي‌كند و آنها را با دستمزدهاي بسيار ناچيز و لوح‌هايي بدون ارزش مادي به جشنواره‌هاي موسيقي مي‌كشاند؛ يعني هر زماني كه درمي‌ماند، هنرمندان را در صحنه حاضر مي‌كند. اما آيا وقتي اين طيف در بستر بيماري مي‌افتند؛ كسي حال آنها را مي‌پرسد؟
اين موسيقيدان با انتقاد از سيستم‌ بي‌برنامه و نمايشي وزارت ارشاد گفت: آيا كار وزارت ارشاد راه انداختن كارناوال است يا جنگ شادي يا راه انداختن جشنواره‌هايي كه از امثال بامري سوء‌استفاده كند؟
درويشي در پايان گفت: با اتفاقي كه براي سرآمدان موسيقي محلي ما پيش مي‌آيد و مسوولان ارشاد با نامه‌اي كوتاه پيام تسليت مي‌فرستند؛ مطمئن هستم كه روزي‌ كه هنرمندان بنام درگذرند، هيچ اتفاقي در اين مملكت نمي‌افتد.

http://maymakoran.wordpress.com/2011/07/23/makoran-17/

No comments:

Post a Comment