Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خالقداد آریا نویسنده و محقق استان در گذشت

امان الله تمنده رو

خالقدار آریا نویسنده و پژوهشگر استان سیستان و بلوچستان پانزدهم فروردینماه جاری در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت . وی از تحصیلکردگان با سابقه بلوچ بود که خدمات ارزشمند فرهنگی به جامعه استان ارائه کرد . به جهت نکو داشت این شخصیت فرهنگی به گوشه ای از زندگی و فعالیتهای مرحوم اشاره می شود: مرحوم آریا اهل شهرستان سرباز بلوچستان در محدوده جغرافیای فرهنگی ایرانشهر و مکران بود . وی در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده و عمده پژوهشهای او در زمینه فرهنگ و ادبیات فارسی و بلوچی بوده است . آریا دوران خدمت خود را در آموزش و پرورش و وزارت کشور گذراند و در دهه پنجاه مسئولیتهایی در استان داشته است . وی در واپسین سالهای عمر در تهران زندگی می کرد و در این شهر علاوه بر فعالیتهای پژوهشی و تدوین کتب چاپ نشده خود ، به همراه سایر دوستانش انجمن بلوچهای مقیم تهران را که تشکلی فرهنگی بوده و فعالیتهای فرهنگی مربوط به قوم بلوچ در تهران را انجام می داد راه اندازی کردند .از فعالیتهای فرهنگی مرحوم آریا می توان به همکاری در تدوین دایره المعارف بزرگ اسلامی ،چاپ مقالاتی در زمینه تطبیق زبان بلوچی و فارسی در مجله معروف سخن به مدیریت استاد پرویز خانلری در قبل از انقلاب و معرفی ادبیات نوین بلوچی به فارسی زبانان ، همکاری با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، تالیف چند جلد کتاب که به دلیل مشکلاتی هنوز به چاپ نرسیده اند ، ترجمه دو جزو آخر قرآن کریم به زبان بلوچی و چاپ ماهنامه بلوچی در اول انقلاب به نام " مکران " که بیش از دو شماره دوام نیاورد اشاره کرد . آریا همچنین پژوهشهایی در زمینه زبان بلوچی و شعرا و نویسندگان بلوچ زبان انجام داده است.وی پیش از انقلاب عضو هیات برنامه سازی به زبان بلوچی در صدا و سیمای تهران بوده که به همراه سایر فعالان این حوزه تدوین برنامه های رادیو بلوچی زاهدان را انجام می دادند . یکی از آخرین آثار به چاپ رسیده وی برگردان داستان روباه دم بریده « برّتگ دُنبین روباه » به زبان بلوچی است . دیگر مسولیتهای اداری مرحوم آریا بخشدار میرجاوه ، سرپرست شهرداری زاهدان، فرماندارچابهار و ریاست کارگزینی استانداری تهران بوده است .

**********************
پیکر استاد خالقداد آریا فعال فرهنگی بلوچ در سرباز خاکسپاری شد
پیکر استاد خالقداد آریا فعال فرهنگی بلوچ که در عرصه فرهنگ ، ادب و هنر بلوچستان فعالیت های شایان نموده است ساعت5 عصر روز سه شنبه16 فروردین در شهرستان زادگاهش سرباز تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار روزدرآ از سرباز : مراسم خاکسپاری استاد خالقداد خالق کتاب « روباه دم بریده » یا « برّتگ دُنبین روباه » با حضور پرشور ادیبان،فعالان فرهنگی بلوچ و علاقمندان به فرهنگ و هنر بلوچستان برگزار شد.

پیکر استاد خالقداد آریا فعال فرهنگی بلوچ که در عرصه فرهنگ ، ادب و هنر بلوچستان فعالیت های شایان نموده است ساعت 5 عصر روز سه شنبه16 فروردین در شهرستان زادگاهش سرباز تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار روزدرآ از شهرستان سرباز : این مراسم با حضور پرشور ادیبان،فعالان فرهنگی بلوچ و علاقمندان به فرهنگ و هنر بلوچستان برگزار شد.

استاد خالقداد آریا فرماندار اسبق شهرستان شمیرانات تهران بود و در سال 1359 سکانداری شهرداری زاهدان را نیز بر عهده داشته است وی همچنین یکی از موسسان و اعضای فعال انجمن بلوچهای مقیم تهران نیز بوده است.

از جمله فعالیت های بارز او در زمینه فرهنگی و هنر بلوچستان ترجمه قرآن کریم به زبان بلوچی، گرامیداشت استاد کمالان برای اولین بار در تهران با حضور استاد شجریان و معرفی اهالی فرهنگ و هنر بلوچستان در مرکز بوده است.

وی همچنین در زمینه مطلبوعات نیز چندین مقاله از خود بر جای گذاشته است یکی از آثار بر جای مانده این استاد دلسوز می توان به ترجمه کتاب « روباه دم بریده » یا « برّتگ دُنبین روباه » نیز اشاره نمود که در سال1386 در 5هزار نسخه 32 صفحه ای توسط انتشارات شابک در تهران به چاپ رسید.

به گفته نزدیکان استاد چند اثر دیگر وی در مرحله ویرایش و آماده سازی جهت چاب بود که اجل مهلت نداد.

منبع: روچ دراتک

http://www.zrombesh.org/Farsi/khaleghdad_aria_burial_2011apr07.htm

No comments:

Post a Comment