Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان -- رادیو فردا

با استفاده از فناوری سایفون، فیلترشکن شخصی خودتان را داشته باشید. این فناوری به شما اجازه می دهد تا به وب سایت رادیو فردا و دیگر سایتهایی که در ایران فیلتر شده اند دسترسی پیدا کنید. با یک بار ورود به «سایفون» دیگر نیازی به فیلتر شکن ندارید.
برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:

jadidrah.info
تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:

daftaresabz.com

سرخط‌ خبرها

آتش سوزی در جنگل درفک گیلان رو به گسترش می رود
به گفته رحمت الله رحمانی، مدیر کل «منابع طبیعی و آبخیزداری» استان گیلان، آتش سوزی جنگل های منطقه «دَرفَک» شهرستان رودبار همچنان در حال گسترش است و تاكنون نزدیک به پانزده هکتار از اراضی جنگلی این منطقه طعمه حریق شده است . آتش سوزی در منطقه درفک استان گیلان از صبح شنبه گذشته آغاز شد اما بگفته رحمت الله رحمانی از دیروز تنها دو فروند بالگرد نفربر و آبپاش و پنجاه تن ازماموران اداره کل منابع طبیعی برای خاموش کردن این آتش سوزی رو به گسترش به منطقه اعزام شده اند . بر پایه گزارش های رسیده از ایران: خبر گسترش آتش سوزی در جنگل های منطقه درفک استان گیلان در حالی منتشر می شود که آتش سوزی جنگل های بخش «کلباد گلوگاه» مازندران در دامنه جنوبی البرز هم همچنان ادامه دارد . از سوی دیگر، مسوولان استان گلستان نیز از آغاز مجدد آتش سوزی در پارک ملی گلستان نگران اند.

از افزایش شمار مبتلایان ایدز در ایران خبر می رسد
دکتر محمد ربيع يگانه، کارشناس ايدز استان همدان می گوید: شمار زنان مبتلای شناسايی شده به HIV/AIDS در ایران رو به افزايش است. دکتر محمد ربيع يگانه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، یادآور شده است که ‌نزدیک به نود و سه درصد مبتلايان به ايدز در ایران مردان و مابقی را زنان تشکيل می ‌دهند. دکتر ربیع یگانه، همزمان، اخطار کرده که شمار زنان مبتلا به ایدز و ویروس اچ آی وی در برخی شهرستان‌های ایران در حال افزايش است.بگزارش ایسنا، دکتر ربیع یگانه اذعان كرده که "از مهمترين عوامل گسترش اين بيماری، بار منفی آن، يعنی انگ و بدنامی ناشی از آن است."

اسرائیل بار دیگر به ترور دانشمندان هسته یی ایران متهم شد
حجت الله ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به ایرانیان اطمینان داده است که عاملان ترور اخیر دانشمندان هسته یی در تهران «به تیغ عدالت گرفتار خواهند شد.» حجت الاسلام رئیسی روز جمعه، امروز، در جمع نمازگزاران در تهران، اسرائیل را عامل این ترورها دانست و گفت: "بعضی اطلاعات و شناسایی ها توسط جریان نفاق برای اسرائیلی ها صورت گرفته است." مسوولان جمهوری اسلامی از سازمان مجاهدین خلق ایران، یکی از سازمان های مخالف خود، به عنوان «جریان نفاق» و منافقین» یاد می کنند.

چین از شکستن رکورد سرعت قطار خبر می دهد
بگزارش رسانه های گروهی دولتی چین، در آزمایشی که روز جمعه، امروز، انجام گرفت، یک قطار مسافری ساخت آن کشور، با سرعت 486 کیلومتر در ساعت، رکورد سرعت قطارهای مسافری معمولی را شکست. این قطار سریع السیر قرار است در سال 2012 در راه آهن بین شانگهای و بیجینگ (پکن سابق) پایتخت چین به خدمت گرفته شود. با این قطار فاصله شانگهای و بیجینگ را در مدت پنج ساعت، نصف مدت کنونی، می توان پیمود. تلویزیون چین در تصاویری، این قطار سپید رنگ ظریف و مجلل را هنگام عبور از کشتزارهای سرسبز در شرق آن کشور نشان داد. طرح ساخت این راه آهن و قطار سریع السیر آن نزدیک به 32 میلیارد و پانصد میلیون دلار هزینه برداشته است. چین، که هم اکنون طولانی ترین شبکه راه آهن و قطارهای سریع السیر جهان را داراست، تصمیم دارد که این شبکه را تا سال 2012 به سیزده هزار کیلومتر گسترش دهد.

عبدالله شهبازی موقتاً آزاد شد
بر پایه خبرمنتشر شده در سایت عبدالله شهبازی، پی گیر پرونده زمینخواری های گسترده در استان فارس، "عبدالله شهبازی، به علت وضع وخیم جسمانی و تشدید بیماری قلبی، از بازداشتگاه اطلاعات نیروی انتظامی موقتاً به خانه منتقل شد ه است."عبدالله شهبازی، یکی از مسوولان پیشین جمهوری اسلامی در بازبینی های دولتی ِ تاریخ معاصر ایران و انتشار «رسمی» مجموعه هایی موسوم به «خاطرات» و «زندگینامه» شماری از چهره های شاخص تهران در دوران پیش از انقلاب اسلامی، به دلیل انتقادات صریحش از زمینخواری های گسترده در استان فارس، و پی گیری پرونده مربوط به آن، در ماه های اخیر خبرساز شده است. آقای شهبازی آیت الله حائری شیرازی، امام جمعه پیشین شیراز را عامل اصلی این زمینخواری ها معرفی کرده است.

نماینده آمریکا در افغانستان حامد کرزی را «جنون زده» خوانده است
بر پایه گزارش ها، «کارل آیکنبری» Karl Eikenberry نماینده آمریکا در امور افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهوری آن کشور را به عنوان رهبری «ضعیف»، دچار «پارانویا» یا روانپریشی و تخیلات جنون آمیز، و «بیش از حد به خود مطمئن» توصیف کرده است که احتمالاً از انتقاد از آمریکا هرگز باز نخواهد ایستاد. این گفته های خصوصی آقای «آیکنبری» در تازه ترین اسناد دیپلماتیک آمریکا، که «ویکیلیکس» منتشر کرده، منعکس شده است. بر پایه همین اسناد مخابراتی، «کارل آیکنبری» رهبر افغانستان را به ناتوانی در درک و دریافت معنا و مفهوم «ابتدائی ترین اصول ایجاد حکومت» متهم کرده است. در همین اسناد از قول آقای «آیکنبری» آمده که فساد دولتی در افغانستان به یک قاعده بدل شده است. در سند مخابراتی دیگری درباره ترکیب احتمالی دولت آینده افغانستان، از وزیر کشاورزی آن کشور بعنوان تنها وزیر افغانی یادشده که اتهام ارتشاء به او نزده اند.

ابعاد سوراخ لایه اوزون رو به کاهش می رود
دانشمندان در «نیوزیلند» می گویند: ابعاد حفره ایجاد شده در لایه «اوزون» بر فراز قطب جنوب رو به کاهش گذاشته و به کوچکترین حد در پنج سال گذشته رسیده است. «استیون وود» Stephen Wood دانشمند علوم مربوط به آتمسفر و جو زمین می گوید: این کاهش نشان می دهد که ابتکارات بین المللی، مانند «مقاوله نامه «مونرآل» در سال 1987 که به حذف کاربرد گازهای موسوم به «سی اِف سی» یا «کربن های کلروفلور» و دیگر مواد کاهنده اوزون انجامید، احتمالاً موثر بوده است.

کلینتن: همسایگان ایران هم از برنامه هسته یی تهران نگران اند
هیلاری کلینتن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه، امروز، گفت که کشورهای همسایه ایران در نگرانی از برنامه هسته یی جمهوری اسلامی با آمریکا شریک و همعقیده اند. خانم کلینتن این گفته ها را با اشاره به از سرگیری مذاکرات اتمی گروه پنج به علاوه یک با تهران، هنگام دیدارش از بحرین با خبرنگاران در میان گذاشت. این گفت و گوها قرار است روز دوشنبه آینده در ژنو، در سویس، آغاز شود.جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده است که در پی دستیابی به سلاح های هسته یی نیست. خانم کلینتن برای شرکت در اجلاس موسوم به «گفت و گوهای منامه» درباره امنیت خاورمیانه در بحرین بسر می برد. از این اجلاس به عنوان «مهمترین دیدار امنیتی در خاورمیانه و «بهترین عامل برای دیپلماسی امنیتی منطقه» یاد شده است.

پادشاه سعودی زیر عمل جراحی بیشتری می رود
دربار عربستان سعودی می گوید: .ملک عبدالله پادشاه آن کشور، که در آمریکا بستری است، و گفته می شود ۸۶ یا ۸۷ سال سن دارد، روز جمعه، امروز، زیر عمل جراحی بیشتتری می رود. پزشکان، نه روز پیش، برای ترمیم یکی از دیسک های آسیب دیده کمر پادشاه سعودی، یک رشته عملیات جراحی روی او انجام دادند. بر پایه بیانیه دربار سعودی، جراحان می کوشند تا در ادامه جراحی های قبل، چندین مهره ستون فقرات ملک عبدالله را ترمیم کنند. سالخوردگی ملک عبدالله و نیاز او به جراحی بیشتر در آمریکا درباره آینده رهبری عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت در جهان، و یکی از بازیگران اصلی عرصه سیاست در خاورمیانه، نگرانی هایی گسترده یی همراه آورده است.

چهارده زائر ایرانی در عراق کشته شدند
بگفته مسوولان عراقی، در تصادف دو اتوبوس در جنوب بغداد، شانزده زائر، از جمله چهارده زائر ایرانی کشته شده اند. «مثنی خالد» سخنگوی شهربانی استان بابِل می گوید: دو اتوبوس حامل زائران ایرانی و عراقی روز جمعه، امروز، در شهر حلٌه با یک دیگر تصادم کردند و واژگون شدند. پزشکان در بیمارستان اصلی حله شمار تلفات این تصادف را تایید کرده و افزوده اند که دو تن از این کشته شدگان عراقی هستند.

تعطیلی مدارس ابتدايی شهر تهران به دليل آلودگی هوا
رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: به علت ادامه آلودگی هوای تهران و بر اساس تصميم ستاد بحران آلودگی هوا، همه مهد کودک‌ها، مراکز پيش دبستانی و مدارس ابتدايی شهر تهران شنبه ۱۳ آذر ماه تعطيل است.کميته مواقع اضطراری هوای تهران هم در اطلاعيه‌ای اعلام کرد: به لحاظ آلاينده ها، وضعيت در تهران همچنان در شرايط هشدار قرار دارد.در همين حال، عليرضا مصداقی نيا، معاون بهداشتی وزير بهداشت، اظهار داشت: در صورت ادامه‌ی وضعيت ناسالم هوا درخواست تعطيلی مراکز آموزشی و ادارات و مکان‌های عمومی باز هم تکرار خواهد شد.

رزمايش آمريکا و ژاپن با حضور ۴۴ هزار نظامی آغاز شد
آمريکا و ژاپن، امروز بزرگترين رزمايش مشترک خود را با حضور ۴۴ هزار نيروی نظامی و صدها فروند هواپيمای جنگی، در دريای ژاپن آغاز کردند.اين رزمايش با پايان يافتن رزمايش مشترک امريکا و کره جنوبی در دريای زرد آغاز می شود، که با انتقاد و اظهار نارضايتی چين از انجام آن همراه بود.وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد: در اين رزمايش که يک هفته به طول خواهد انجاميد، بيش از ۳۴ هزار نيروی نظامی، همراه با ۴۰ فروند کشتی و ۲۵۰ فروند هواپيمای جنگنده‌ی آن کشور شرکت خواهند داشت.

چين بزرگترین واردکننده و خریدار طلا در جهان
واردات طلای چين در سال ميلادی جاری به پنج برابر سال گذشته افزايش يافت و اين کشور را به بزرگترين خريدار و واردکننده‌ی طلا در جهان بدل کرد.افزايش واردات طلا در چين از آن رو است که سرمايه‌گذاران برای مقابله با تورم فزاينده و بالارفتن ارزش پول کشور، به خريد طلا روی آورده‌اند. چين در سال گذشته ۴۵ تُن طلا وارد کرد، که اين رقم در ده ماهه‌ی نخست سال جاری ميلادی به ۲۰۹ تُن افزايش يافته است. چين با اين حجم از واردات، هند را که عمده‌ترين مصرف‌کننده‌ی طلا در جهان به شمار می‌رفت، پشت سر گذاشته است.

پیشنهاد اوباما برای مهار آتش‌سوزی در شمال اسرائيل
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در پيامی ضمن تسليت به بازماندگان قربانيان آتش سوزی در شمال اسرائيل، برای مهار آن به تل‌آويو پيشنهاد کمک کرد.آتش‌سوزی که روز پنجشنبه در شمال اسرائيل و در نزديکی شهر حيفا آغاز شد جان ۴۰ نفر از کارکنان و نگهبانان زندانی در منطقه را که سوار اتوبوسی در حال فرار از محل آتش‌سوزی بودند، گرفت. مقام‌های اسرائيلی اين آتش‌سوزی را در تاريخ آن کشور بی‌سابقه خوانده‌اند و بنيامين نتانياهو، نخست وزير آن کشور خواستار کمک بين‌المللی برای مهار آتش شده است.

چين خواستار تلاش ديپلماتيک در مسئله‌ی هسته‌ای ايران
هو شيائودی، سفير چين در سازمان ملل متحد، می‌گويد: تلاش‌های ديپلماتيک برای حل مسئله‌ی هسته‌ای ايران بايد با قوت بيشتری ادامه يابد. وی اضافه کرد: مسئله‌ی هسته‌ای ايران، مسئله‌ای بغرنج و حساس بوده، بنا بر اين گفتگو و مصالحه تنها راه صحيح برای حل آن است. اين ديپلمات ارشد چينی ضمن استقبال از گفتگوهای آتی پنج بعلاوه‌ی يک و ايران، آن را فرصتی جديد برای يافتن راه حلی ديپلماتيک برای خروج از بن بست کنونی دانست.

قدردانی نخست وزير روسيه از فيفا
ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، «از صميم قلب» از مقام‌های فدراسيون جهانی فوتبال (فيفا) برای انتخاب کشورش به عنوان ميزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۸ قدردانی کرد.آقای پوتين گفت: «منشاء اين تصميم قطعاً فلسفه‌ی فيفا است که می‌خواهد فوتبال در همه‌ی جهان گسترش يابد، بخصوص در مناطقی که نيازمند اين بسط و گسترش است. روس‌ها عاشق فوتبال هستند، آنها می‌دانند که فوتبال چيست و کشور ما از همه چيز برای ميزبانی موفق جام جهانی ۲۰۱۸ برخوردار است».نخست وزير روسيه در سخنان خود به مسئله‌ی فساد مالی در فدراسيون جهانی فوتبال هم اشاره کرد و آن را بی پايه و اساس، بی دليل و بدون منطق خواند.

کانون نويسندگان ايران در سالگرد قتل مختاری و پوينده ياد آنها را گرامی داشت
کانون نويسندگان ايران دربيانيه ای به مناسبت دوازدهمين سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوينده، ياد اين دو نويسنده و مترجم قربانی قتل های زنجيره ای را گرامی داشته و به ندادن اجازه برگزاری مراسم بزرگ‌داشت آنها اعتراض کرده است. کانون نويسندگان در بيانيه خود آورده است که هم‌چون گذشته خواهان معرفی و محاکمه‌ی آمران و عاملان قتل‌های زنجيره ای،‌ آزادی همه‌ی زندانيان سياسی، حذف سانسور و تأمين آزادی انديشه و بيان برای همگان در ايران است. دربيانيه کانون نويسندگان ايران همچنين آمده است که آنها، بعداز ظهرروز جمعه ۱۹ آذرماه، در گورستان امامزاده طاهر در مهرشهر کرج همراه با خانواده‌ها و دوستان اين دو نويسنده گردهم می آيند.

No comments:

Post a Comment