Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

زرمبش: سیلاب دررودبار یادآور تلخ تقسیم بلوچستان


در حدود دو ماه پیش در منطقه رودبار و اطراف آن سیلاب آمد و خساراتی به مردمان آنجا ببار آورد. چند روز بعد ازآن درمنطقه گِهہ(نیکشهر) هم سیلاب آمد و خساراتی را سبب شد. خبر سیلاب منطقه گِهہ در تمامی اخبار وبسایتهای بلوچی بدرستی بازتاب داده شد و بخوبی انعکاس یافت. اما از انعکاس خبر سیلاب رودبار موردی را نمیتوان یافت.

سیلاب دررودبارفرصتی را برای ما بلوچها فراهم آورده است تا بخود آمده و علل را دریابیم که چرا اوضاع اینگونه است وچرا ما ازبرادران خونی بلوچ خود درردوبار و بخشھاى دیگرى از بلوچستان که امروز از لحاظ تقسیمات اداری کشورايران بخشی از بلوچستان نیستند، تا این حد بى اعتناييم.

بلوچستان سرزمین وسیعی است که ازتنگه هرمزشروع وتا کراچی وکوه سلیمان و نیمروزوهیلمند ونهبندان وکویرلوت ونرمانشیروبم وجیرفت وکهنوج ومنوجان و رودان وتا میناب ادامه دارد.

از اواخر قرن نوزدهم که امپراتوری بریتانیا دست به تقسیم بلوچستان زد تا بحال مبارزه بر علیه اشغالگران همچنان ادامه دارد. امروز از لحاظ بین المللی بلوچستان در ایران، پاکستان و افغانستان قراردارند که امروزه ملت بلوچ برای تفهیم مسایل سرزمين خود ازکلمات بلوچستان غربی، بلوچستان شرقی و بلوچستان شمالی استفاده میکند. محدوده جغرافیایی بلوچستان غربی در چند مرحله با تقسیمات کشوری درایران متحول شده است و بخشهای زیادی از آن به استانهای هرمزگان و کرمان و خراسان جنوبی الحاق گردیده اند.

بلوچستان بعنوان یک منطقه که بیانگرهویت و سرزمین ملت بلوچ است ، اشغالگران ایران حتی نام اين سرزمين را مغرضانه عوض کرده اند . تعرض آنها بحدی است که در تقسیمات کشوری ایران آنھا، ديگر استانی بنام بلوچستان وجود حقیقی وحقوقی یا سیاسی ندارد. از اینرو ما با نام ساختگی «استان سیستان و بلوچستان» مواجه هستیم. این در حالی است که منطقه سیستان همانند منطقه سرحد، منطقه مکران، منطقه بشگرد و منطقه رودبار و منطقه جیرفت یک منطقه از بلوچستان است. لازم به یادآوری است که منطقه سیستان بخش بسیار وسیعی از بلوچستان است که بیشترین بخش آن امروز در افغانستان واقع شده است.

هویت مستقل دادن به سیستان صرفاً درراستای سیاست شوم رژيم اشغالگرايران برای تقلیل دادن هویت برجسته و مشروع بلوچستان است.

تاثیرات سوء این تقسیمات نامشروع از بلوچستان درعدم انعکاس خبرسیلاب اخیر رودبار توسط رسانه های بلوچی پیداست، چرا که ملت بلوچ با گذشت سالیان دراز از تقسیم بلوچستان در ارتباط تنگاتنگ با همدیگر نیست تا از درد و مصايب ھمديگر با خبرشوند. با این تقسیم و جدا کردن پاره های بلوچستان، امروز مردم رودبار برای رفع نیازهای روزمره و اجتماعی خویش مجبورند تا بسوی کرمان روانه شوند. متاسفانه این تقسیمات سبب شده تا از بلوچهای رودباروجیرفت وبم بعنوان کرمانی و از بلوچهای میناب و بشگرد و رودان بعنوان هرمزگانی و همچنین از بلوچهای نهبندان واطراف بعنوان خراسانی یاد شود. دردآورتر از همه اینکه بلوچهای " استان سیستان و بلوچستان" ناخود-آگاهانه بنوعی به اینکه بلوچستان فقط شامل دزآپ(زاهدان)، زابل، خواش(خاش)، شستون(سراوان)، پـهـره(ایرانشهر)، سرباز، گـهـہ(نیکشهر) و چهبار(چاه بهار) است، تن داده اند. حتی بسیاری از ما فعالان سیاسی هنوز از وسعت و محدوده بلوچستان اطلاعات لازم را نداریم وگويا ازبلوچهای رودبار و میناب و جاهای دیگر ھم بیخبر هستیم. بر ھمين اساس برخورد خبرى ما با سیلاب در رودبار یادآور تلخ اثرات سوء تقسیم بلوچستان است .

این وظیفه مبرم احزاب و نیروهای سیاسی بلوچ است تا افکار ملت بلوچ را به این مسایل و مشکلاتى که ناشی ازتقسیم وپاره پاره کردن بلوچستان تحت پوشش تقسیمات اداری و باصطلاح رسیدگی بهتر و موثر هستند، آگاه بنمایند. باید روابط خود را با برادران و خواهران بلوچ رودباری و نهبندانی و مینابی بطور پیوسته برقرار کرد تا در خوشی و نیز رنج همدیگر شریک شویم و احساس اینکه ما يک ملت هستیم را زنده نگهداریم.

زرمـبـش
25 مارچ 
2011

http://www.zrombesh.org/Farsi/zrombesh2011mar25.htm

No comments:

Post a Comment