Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اخراج لبنانی های مرتبط باحزب الله و سپاه پاسداران از کشورهای عرب خلیج فارس


روزنامه السیاسه، چاپ کویت گزارش داده است که در پی نا آرامی های اخیر در بحرین و عربستان سعودی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نظر دارند شماری از شیعیان لبنانی را از این کشورها اخراج کنند.
روزنامه السیاسه، در شماره روز پنجشنبه، 4 فروردین (24 مارس)، مطلبی را منتشر کرد که در آن به نقل از منابع دیپلماتیک عرب در لندن آمده است که دولت های عضو شورای همکاری خلیج فارس در تصمیمی مشترک، در نظر دارند شیعیان لبنانی مظنون به ارتباط با جنبش حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران را از کشورهای خود اخراج کنند.
این روزنامه به نقل از این منابع می افزاید که تصمیم به اخراج این گروه از شیعیان لبنانی پس از دریافت گزارش هایی از سازمان های اطلاعاتی بحرین، فرانسه و آمریکا در مورد فعالیت های سیاسی آنان اتخاذ شده است.
براساس این گزارش ها، شیعیان لبنانی مرتبط با حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران با برخی روحانیون شیعه در بحرین و مناطق شیعه نشین شرق عربستان سعودی در تماس بوده و در راه اندازی تظاهرات ضد دولتی در این کشورها دست داشته اند.
اوایل هفته جاری، وزارت امور خارجه بحرین اظهارات سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله لبنان، در مورد نحوه برخورد حکومت بحرین با اعتراضات ضد حکومتی را به شدت محکوم کرد و از او به عنوان رهبر یک سازمان تروریستی نام برد.
وزارت خارجه بحرین همچنین به شهروندان این کشور توصیه کرد تا "به دلایل امنیتی و تهدیدات تروریستی" از سفر به لبنان پرهیز کنند و در پی آن، شرکت هواپیمایی دولتی بحرین - گلف ایر - از تعلیق پروازهای این شرکت به ایران، عراق و بحرین خبر داد.
برخورد ماموران امنیتی بحرین با تجمع معترضان در منامه، پایتخت، که چهارشنبه دو هفته پیش روی داد با اعتراض شدید برخی مقامات و نهادهای حکومتی در ایران مواجه شد.
همچنین در عراق نیز برخی گروه های شیعه طرفدار ایران از معترضان بحرینی، که عمدتا از اکثریت شیعیان این کشور بوده اند، حمایت کردند و طرفداران حزب الله لبنان نیز در محکومیت حکومت بحرین دست به تظاهرات زدند.
به نوشته السیاسه، اظهارات سید حسن نصرالله راه را برای اخراج چند هزار شیعه لبنانی از کشورهای حوزه خلیج فارس هموار کرده است.
وضعیت لبنانی ها در کشورهای خلیج فارس
روزنامه السیاسه می افزاید که سازمان های امنیتی بحرین اسامی دهها تن از گردانندگان شبکه های اطلاعاتی و عملیاتی وابسته به جنبش حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران را در اختیار دارند و آنان را عوامل اصلی تحریک به حمله معترضان به مراکز دولتی می دانند.
به نوشته این روزنامه، هدف این عوامل "تقدیم بحرین به ایران" بوده است و به همین دلیل هم، حکومت بحرین برای جلوگیری از چنین رویدادی، خواستار اعزام واحدهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شد.
السیاسه می افزاید که در حال حاضر، دولت بحرین پرونده اخراج نود شهروند لبنانی را به جریان انداخته و وضعیت حدود چهار هزار خانواده لبنانی ساکن در این کشور را هم در دست بررسی دارد.
دهها هزار تن از شهروندان لبنانی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به کار اشتغال دارند و به نوشته السیاسه، مقامات لبنانی در تماس با مقامات این کشورها می کوشند تاثیر منفی اظهارات سید حسن نصرالله بر موقعیت هموطنان خود در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را کاهش دهند.
به گفته آنان، ارز ارسالی لبنانی های شاغل در این کشورها از جمله منابع مهم درآمدهای ارزی لبنان محسوب می شود و اخراج آنان خسارت قابل توجهی را بر اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد.
در خبری دیگر در مورد روابط ایران و بحرین، روز پنجشنبه، منابع خبری ایران گزارش کردند که ابراهیم المدهون، از اعضای ارشد شورای ملی - اسلامی الوفاق، از احزاب عمده بحرین که دارای ارتباط نزدیکی با روحانیون شیعه این کشور است، از سخنان آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حمایت از معترضان به حکومت بحرین تشکر کرده است.
آیت الله خامنه ای و مقامات ارشد و رسانه های دولتی جمهوری اسلامی اعتراض مردم کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را ناشی از تمایل آنان به انقلاب اسلامی علیه دیکتاتورهای وابسته به غرب توصیف کرده و از حرکت اعتراضی آنان حمایت به عمل آورده اند هر چند تظاهرات ضد دولتی در سوریه، از متحدان جمهوری اسلامی، در رسانه های این کشور انعکاس چندانی نداشته است.
خبرگزاری مهر در گزارشی در مورد قدردانی ابراهیم المدهون از رهبر جمهوری اسلامی، نوشته است که "جوانان انقلابی بحرین" از مردم این کشور خواسته اند تا هر شب راس ساعت 22، به نشانه اعتراض به حکومت های بحرین و عربستان سعودی، شعار الله اکبر سر دهند.

No comments:

Post a Comment