Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate



شعار نه حزب‌الله، نه ايران بر لب معترضان سوري؛ شش كشته در مسجد

ع

معترضان سوري در شهر درعا

در حالي كه خبرها از سوريه از كشته شدن دست‌كم شش نفر در يك مسجد به دست نيروهاي بشار اسد حكايت دارد، معترضان در اين كشور در جريان تظاهرات خود شعار «لا حزب‌الله، لا ايران»، «نه حزب‌الله، نه ايران» سر دادند.

گزارش‌ها از سوريه حاكي از آن است كه در حمله نيروهاي نظامي سوريه به معترضاني كه به يك مسجد پناه برده بودند، دست‌كم شش تن كشته شده‌اند. يكي از اين كشته‌شدگان امدادگري بوده كه براي كمك به زخمي‌ها در مسجد بوده است.

شعار مخالفان حكومت بشار اسد، متحد عرب جمهوري اسلامي، مبني بر «نه حزب‌الله، نه ايران» كه در مخالفت با سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران و حزب‌الله لبنان سر داده شده است يادآور شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران» است كه در جريان تظاهرات روز قدس ايران در سال ۱۳۸۸ از سوي معترضان در ايران سر داده شد.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، يك شاهد عيني گفته است: «ماموران امنيتي و نظامي در حالي به جمعيت شليك كردند كه همه در مسجد پناه گرفته بودند.»

اين در حالي است كه تلويزيون دولتي سوريه در گزارشي اعلام كرد كه «چهار تن در پي حمله اوباش به يك آمبولانس» در درعا كشته شده‌اند.

گزارش تلويزيون دولتي سوريه همچنين تصاويري را نمايش داده است از اسلحه‌ها و نارنجك‌ها و دسته‌هاي پول كه «از مسجد كشف شده» است.

خبرگزاري رويترز هم همين آمار از كشته‌ها در سوريه را منتشر كرده، ولي افزوده است كه امكان تاييد قطعي اين آمار وجود ندارد.

در حالي كه شهر درعا شاهد سومين روز از اعتراض‌هاي مردمي بوده، گزارش شده است كه حضور نيروهاي امنيتي در اين شهر سنگين‌تر شده است.

شهر درعا در جنوب سوريه در چند روز اخير شاهد جدي‌ترين تظاهرات مردمي عليه حكومت آقاي اسد در چند سال اخير بوده است.

خبرگزاري رويترز مي‌گويد روزهاي شنبه و يك‌شنبه اين هفته و در جريان اعتراضات مردمي هفت تن از معترضان در اين شهر كشته شده‌اند. با اين حال اعتراض‌ها متوقف نشده و دامنه آن به «نوا» هم رسيده كه روز سه‌شنبه شاهد حضور صدها تن از معترضان در خيابان‌ها بود.

يك ويدئو كه توسط يكي از معترضان در سوريه گرفته و در فيس‌بوك منتشر شده نشان مي‌دهد كه خيابان‌هاي نزديك به «مسجد العمري» كه محل پناه گرفتن معترضان بوده، خالي است و صداي تيراندازي از دور به گوش مي‌رسد. در ويدئويي ديگر، معترضان خطاب به نيروهاي نظامي مي‌گويند: «مگر كسي برادر خودش را مي‌كشد؟»

آسوشيتدپرس مي‌گويد صحت ويدئوهاي دريافتي را نمي‌تواند تاييد كند. در همين حال گزارش تلويزيون دولتي سوريه هرگونه حمله به مسجد را تكذيب كرده و مي‌گويد هيچ گونه حمله‌اي صورت نگرفته است.

سوريه كه كشوري با اكثريت سني و اقليت علوي است در روزهاي گذشته شاهد موج اعتراضي بود كه شماري از كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا را فرا گرفته است. شهر درعا كه سه روز است در آن تظاهرات ادامه دارد، مركز سني‌هاي افراطي است.

پنج سال پيش، در سال ۲۰۰۶، ماموران امنيتي سوريه در جريان سركوب اعتراض‌هايي سه‌روزه در استان درعا ۱۶ تن را دستگير كرده و گفتند كه اعضاي اخوان‌المسلمين بوده‌اند. فعاليت اين گروه از سوي نظام حاكم در سوريه ممنوع اعلام شده است.

تظاهرات روزهاي گذشته از زماني شروع شد كه نيروهاي امنيتي سوريه يك گروه از دانشجويان را كه اقدام به شعارنويسي روي ديوارها كرده بودند، دستگير كردند.

معترضان خواهان آزادي زندانيان سياسي و برقراري آزادي سياسي در سوريه هستند.

عبدالكريم الريحاوي، رئيس حقوق بشر اتحاديه عرب، روز چهارشنبه گفت كه شماري از فعالان سرشناس و شاخص در ميان دستگيرشدگان روزهاي گذشته در سوريه هستند. از جمله لائوي حسين، نويسنده معروف سوري، كه بيانيه‌اي منتشر كرده و در آن ضمن ابراز همدردي با تظاهركنندگان خواستار آزادي زندانيان سياسي و آزادي تجمعات شده است.


جهت نمايش ويدئو در يوتوب اينجا كليك كنيد.

No comments:

Post a Comment