Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بلوچها در قلب خاک آبا و اجداديشان بیخانمان هستند اما رژيم اشغا لگر فارسها زمينهايشان را به مزدورهای کثيف زابلی و ساير نيروهای متجاوزشان می بخشند.

بلوچها در قلب خاک آبا و اجداديشان بیخانمان هستند و حتی در  کپرهايشان آسايش آنها سلب میشود اين در حاليست که رژيم اشغا لگر فارسها زمينهايشان را به مزدورهای کثيف زابلی و ساير نيروهای متجاوزشان می بخشد.

 40 قطعه زمين به خانواده شهدا و ايثارگر تاسوعاي حسيني چابهار واگذارشد
چابهار _ 40 قطعه زمين طي مراسمي با حضور رييس سازمان مسكن و شهرسازي سيستان و بلوچستان و مسوولان محلي به 80 خانواده شهدا و ايثارگر حادثه تروريستي تاسوعاي حسيني چابهار واگذار شد.

رييس سازمان مسكن و شهرسازي سيستان و بلوچستان در حاشيه اين مراسم به خبرگزاري جمهوري اسلامي 711;فت: اين زمينها براي ساخت واحدهاي مسكوني ويژه خانواده هاي شهدا و ايثارگر حادثه تروريستي 24 آذر ماه امسال چابهار كه فاقد منزل بودند، واگذار شده است.
'مسعود مالكي' افزود: اين زمينها در مجموع با گستره شش هزار مترمربع در شهرك بهار چابهار قرار دارد و در هر قطعه به مساحت 150، 175 و 190 مترمربع واحدهاي مسكوني دو طبقه ساخته مي شود.
وي اظهارداشت: تسهيلات 180 ميليون ريالي با چهار درصد كارمزد و همچنين 30 ميليون ريال وام بلاعوض مساعدتهاي درنظر گرفته شده براي ساخت اين واحدها است.
طي حادثه تروريستي 24 آذر ماه گذشته همزمان با تاسوعاي حسيني چابهار 39 نفر شهيد و بيش از 100 نفر مجروح شدند.ك/3

farsnews

*************************



كپرنشيني در شهر چابهار همچنان رواج دارد 


چابهار - مدير كل دفتر فني استانداري سيستان و بلوچستان گفت: در حالي كه با تلاش مسوولان دست اندركار، در روستاهاي چابهار از 'كپرنشيني' خبري نيست اما اين شيوه زندگي در شهر منسوخ نشده و همچنان رواج دارد.
به گزارش ايرنا 'محمود ناروئي' روز شنبه در جلسه 'بررسي مسايل توسعه شهرستان چابهار' با حضور اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي افزود: شهر چابهار با 102 هزار نفر سكنه، چهار برابر بيش از حد لازم، جمعيت درخود جاي داده است.
وي اظهارداشت: شماري از روستاييان، به اين شهر مهاجرت كرده اند اما بخاطر فقر وناتواني در پرداخت حق الاجاره ها، در حاشيه هاي اين شهر به زندگي كپرنشيني روي آورده اند.
وي با اشاره به شمار زيادي از گردشگران و سرمايه گذاران داخلي و خارجي كه هر ساله از اين شهرديدن مي كنند، گفت: پديده تكدي گري و كپرنشيني، زيبنده بندر زيباي چابهار نيست و مسوولان ذيربط هرچه زودتر بايد به اين وضع خاتمه دهند.
وي درادامه سخنانش توضيح داد: دو هزارهكتار زمين با تصويب مجلسين شوراي ملي و سنا رژيم گذشته در سال 1353؛ با هدف توسعه شهر چابهار ، توسط شهرداري به صورت اجاره اي به 605;ردم واگذار شده است.
وي بدون اشاره به تعداد مستحدثات اين زمين ها گفت: واحدهاي ساخته شده در اين زمين ها هر 10 سال يكبار اجاره نامه هاي خود را با شهرداري به مدت 10 سال تمديد كرده و حق الاجاره ها را به اين نهاد مي پردازند.
وي اظهارداشت: با گذشت 36 سال از اجراي اين قانون، اجاره نشينان اين زمينها بلاتكليفند و انگيزه اي براي داشتن خانه ندارند.
ناروئي ، يكي از دلايل پديده كپرنشيني در چابهار را نبود مالكيت زمين و واحدهاي مسكوني عنوان كرد و افزود: شهروندان چابهاري همواره خود را مستاجر و اجاره نشين دولت مي دانند و افراد با بنيه مالي ضعيف ناگزير به كپرنشيني روي مي آورند.
اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي متشكل از نمايندگان قوچان، شيروان و چابهار، به منظور سامان دهي وضعيت زمين هاي اجاره اي در اختيار شهرداري و بررسي مسايل توسعه شهرستان چابهار به اين شهر سفر كرده اند.
http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30293863

No comments:

Post a Comment