Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

درمان افسردگي با داروهاي گياهي

درمان افسردگي با داروهاي گياهي

مشكلات و مسائل دنياي ماشيني باعث شده كه روز به روز افسردگي در ميان افراد بيش تر شود . متاسفانه اين پديده به صورت خفيف ، متوسط و يا شديد نه تنها در افراد مسن و ميان سال بلكه در بسياري از جوانان نيز ديده مي شود .

افسردگي مي تواند بسياري از عوامل زندگي از جمله فعاليت هاي روزانه ،خوراك ، لذت هاي زندگي ، تفكرات خوب ، تحرك ، سلامت جسم و روان ، تحصيلات و ... را تحت تاثير قرار داده كه در نتيجه فرد افسرده نمي تواند به خوبي از زندگي خود بهره مند شود .

به طور كلي افسردگي و مشكلات روحي - رواني مي تواند از طريق اختلالات هورموني باعث يائسگي زودرس ، مشكلات قاعدگي ، چاقي ، لاغري ، مشكلات پوست ، ريزش مو و .... شود. بيشتر اين افراد ، انزوا طلبي ، افكار نادرست ، خستگي و بي حالي ، ترس و دلهره ، نا اميدي در زندگي و ... را در خود احساس مي كنند . خوشبختانه افسردگي قابل درمان بوده و شخص مي تواند با درمان هاي دارويي و غير دارويي درمان شده و به صورت فردي طبيعي ، فعال و خوش بخت درآيد .

براي درمان انواع افسردگي ، ساليان درازي است كه از انواع داروهاي ضد افسردگي شيميايي استفاده مي شود ولي چون درمان افسردگي گاهي چندين ماه و يا چندين سال طول مي كشد ، بنابراين مصرف كنندگان اين داروها هميشه از عوارض جانبي آن ناراضي و نگران هستند ، به همين دليل در دو سه دهه گذشته تحقيقات وسيعي بر روي گياهان دارويي ضد افسردگي ، آرام بخش و ضد درد صورت گرفته و تعدادي داروي گياهي موثر و داراي حداقل اثرات جانبي به بازارهاي جهاني عرضه شده است كه مي تواند دربسياري از موارد ، جايگزين داروهاي شيميايي ضد افسردگي شود .

در حال حاضر يكي از بهترين داروهاي گياهي ضد افسردگي كه داراي خاصيت دارويي و خواص ارزنده ديگري نيز مي باشد ، دارويي است كه از عصاره گياهي با نام علميHYPERiCUM PERFURMATUM ، كه در جهان با نام علمي St.JOH NS WORT مشهور است ، تهيه مي شود . اين گياه در ايران با نام هاي علف چاي ، گل راعي ، علف هزارچشم و هوفاريقون شناخته مي شود .

قدمت مصرف اين گياه ، بيش از دو هزار سال است و نزد بيشتر اقوام و ملل جهان به عنوان بهترين داروي بيماري هاي عصبي مورد استفاده بوده تا اينكه در حدود يك قرن پيش ، براي اولين بار در آلمان از آن فراورده صنعتي تهيه شده و سپس در حدود سه دهه قبل در بيشتر كشورهاي اروپايي و آمريكا محصولات زيادي از آن به بازار آمد . در حال حاضر بيش از 50 كارخانه داروسازي جهان از گياه علف چاي ، داروهاي مختلف ضد افسردگي تهيه مي كنند ؛ در ايران نيز براي اولين بار در سال 1378 از عصاره اين گياه دارويي به شكل قطره و با نام «هايپيران »HYPIRAN، منطبق با استاندارد جهاني و با كيفيتي برابر با انواع خارجي تهيه و به عنوان داروي رسمي ايران شناخته شد. با توجه به اينكه به طور اساسي و به علت شرايط آب وهوايي ، گياهان دارويي ايران داراي مرغوبيت خاصي مي باشند ، لذا علف چاي ايران داراي بهترين كيفيت بوده و داروي ساخته شده از آن ( هايپيران ) نيزاز كيفيت و استاندارد بالايي برخوردار است . اين دارو در افسردگي ، انواع مشكلات عصبي ، ميگرن ، پر خوابي ، مشكلات و دردهاي دوران قاعدگي ، ترس و دلهره ، افسردگي دوران كهولت ، شب ادراري كودكان و وزوز گوش استفاده مي شود . هايپيران داراي عوارض جانبي نبوده و فقط در موارد محدودي كه ممكن است تداخلاتي با داروهاي ديگر ايجاد كند در راهنماي دارو ذكر شده است . اين دارو قابل مصرف درسنين مختلف مي باشد ( از كودكان ، جهت شب ادراري تا افسردگي سنين كهولت )

نكاتي كه در مورد اثرات ايده آل اين دارو و اكثر داروهاي گياهي بايد در نظر داشت اين است كه حداقل 2 تا 3 هفته پس از مصرف نبايد انتظار اثر داشت چون داروهاي گياهي دير اثر بوده و اثر آنها به طور اصولي پس از يك ماه ظاهر مي شود و به تدريج به حداكثر مي رسد ، به علاوه مقادير مصرف نوشته شده در راهنماي داروي گياهي ، بايد به دقت رعايت شود و همچنين داروهاي گياهي را بايد به طور منظم و مرتب مصرف كرد، چرا كه مسئله مقدار ، مدت مصرف و نظم در مصرف دارو شرط اصلي اثر بخشي داروهاي گياهي است . در حقيقت افرادي كه داراي حوصله ، نظم و دقت باشند به طور اصولي از داروهاي گياهي نتايج بهتري كسب مي كنند .

آمارهاي تحقيقات كلنيكي نشان داده كه رعايت مصرف صحيح هايپيران ، بيش از 90درصد اثرات ايده آل و مثبت را بر جاي گذاشته است با توجه به بي ضرري هايپيران و داروهاي مشابه آن در جهان ، اين دارو در ليست داروهايOTC ( بدون احتياج به نسخه ) قرار گرفته و در همه جاي دنيا مي توان آن را از داروخانه ها خريداري كرد .همچنين مصرف طولاني هايپيران بدون مشكل بوده و در صورت احتياج مي توان ماه ها و حتي سال ها از آن استفاده نمود .

نكته بسيار با اهميتي كه افراد داراي افسردگي بايد بدانند اين است كه درمان افسردگي احتياج به زمان داشته و بايد اميدوار باشند كه در صورت درمان صحيح ، افسردگي آنها برطرف شده و مي توانند زندگي شاد و خوبي را دنبال كنند .



No comments:

Post a Comment