Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

احتمال اعدام سه نفر در کویت به اتهام جاسوسی برای ایران

احتمال اعدام سه نفر در کویت به اتهام جاسوسی برای ایران


دادگاهی در کویت روز سه‌شنبه ۲۹ مارس، دو ایرانی و یک شهروند کویت را به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم کرد. فرد دیگری از این "شبکه جاسوسی" که سوری‌تبار است به زندان ابد محکوم شده است.


رأی دادگاه کویت در مورد اعضای شبکه‌ی متهم به جاسوسی برای ایران روز سه‌شنبه ۲۹ مارس صادر شد. احکام صادرشده قابل تجدیدنظرخواهی هستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه دو متهم دیگر این شبکه‌ که یک زن و مرد ایرانی‌تبار هستند، از اتهام‌های وارده تبرئه شده‌اند.
سه متهم محکوم به اعدام و فرد سوری‌تباری که به حبس ابد محکوم شده، هنگام بازداشت در ماه مه ۲۰۱۰ در ارتش کویت خدمت می‌کرده‌اند.
دادگاه افراد متهم به جاسوسی در تابستان گذشته (اوت ۲۰۱۰) به‌طور علنی آغاز شد. افراد تحت محاکمه متهم بودند که اطلاعاتی درباره ارتش کویت و واحدهای نظامی آمریکا که در کویت مستقر هستند، جمع‌آوری کرده و همراه تصاویری از تاسیسات نظامی این کشور به سپاه پاسداران ایران تحویل داده‌اند.
کشف شبکه
خبر کشف شبکه جاسوسی سپاه پاسداران ایران در کویت در روز اول ماه مه  ۲۰۱۰ (۱۱اردیبهشت ۱۳۸۹) در روزنامه کویتی القبس منتشر شد. این روزنامه به نقل از مقام‌های ارشد اطلاعاتی کویت نوشت که دست‌کم ۷ فرد مظنون دستگیر شده‌اند. برخی از این افراد در وزارت دفاع و وزارت کشور کویت کار می‌کردند. بنابر این گزارش ۶ یا ۷ نفر دیگر از اعضای شبکه موفق به فرار شده‌اند.
براساس گزارش روزنامه القبس، از محل بازداشت افراد شبکه، یک سیستم مخابراتی پیشرفته، مدارک محرمانه و ٢٥٠هزار دلار پول نقد نیز به دست آمده است. اعضای شبکه‌ی کشف‌شده، به عنوان توریست یا برای درمان پزشکی و زیارت از اماکن مذهبی، بارها به ایران سفر کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه متهمان در دادگاه، ضمن رد اتهام‌های وارده، ادعا کردند که زیر شکنجه وادار به اعتراف شده‌اند.
دولت ایران هر نوع ارتباط با این شبکه متهم به جاسوسی را رد کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یک روز پس از انتشار گزارش‌های مربوط به کشف شبکه جاسوسی ایران، این گزارش‌ها را "بی‌پایه و اساس" خواند. روابط عمومی سپاه پاسداران نیز گفت که انتشار این گونه اخبار بخشی از "پروژه سپاه‌هراسی" است. در کویت ۴۵ هزار ایرانی‌تبار کار و زندگی می‌کنند.
کویت یکی از کشورهای مهم منطقه خلیج فارس برای نقل و انتقال نیروهای نظامی آمریکا به عراق است. در این کشور چندین پایگاه نظامی آمریکایی وجود دارد که بزرگترین آن پایگاه "اریفجان" است که در ۷۰ کیلومتری شهر کویت قرار دارد. در این پایگاه حدود ۱۵ هزار سرباز آمریکایی مستقر هستند.

MM/AA



No comments:

Post a Comment