Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

کشته شدن یک جوان کرد ایرانی در ارتباط با 'کول‌بری'
به گزارش منابع خبری، یک جوان ۲۱ ساله کرد، ساکن شهر نوسود استان کرمانشاه در غرب ایران، روز دوم فروردین به ضرب گلوله یک مأمور نیروی انتظامی کشته شده است.

این جوان که پورمند مدحت نیا نام داشت، برای پس گرفتن جنس های توقیف شده یکی از دوستانش به همراه چند نفر دیگر به پاسگاه مرکزی نوسود مراجعه کرده بود، که به قتل رسید.

دست کم یک جوان دیگر هم در جریان حادثه تیراندازی مجروح شده است.

مهرداد لطیفی، دایی آقای مدحت نیا، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که مأموران پلیس، دستگاه های تلویزیونی را که یکی از دوستان او از کردستان عراق به خاک ایران وارد کرده بود، توقیف کرده بودند.

گروهی از مرزنشینان ایران، عمدتا به دلیل مشکلات معیشتی، با پای پیاده یا قاطر به جابجایی غیرقانونی کالا در مرز می پردازند که در اصطلاح محلی به آن "کول‌بری" می گویند.

به گفته آقای لطیفی، آقای مدحت نیا و دوستانش هنگام مراجعه به پاسگاه پلیس مسلح نبودند.

با این حال گفته می شود که میان آنها و مأموران درگیری لفظی پیش آمده بود.

قتل آقای فرحت نیا در میان روز و در یکی از خیابان های اصلی شهر، احساسات عمومی را در نوسود جریحه دار کرده است.

آقای لطیفی گفت که مقامات دادستانی قول داده اند که به موضوع رسیدگی کنند و پلیس هم از دستگیری مأمور ضارب خبر داده است.

روز ۲۰ فروردین ماه سال گذشته هم گزارش هایی در مورد کشته شدن یک "کول بر" در منطقه سردشت استان آذربایجان غربی به دست مأموران مرزبانی منتشر شده بود.

سایت های خبری نزدیک به فعالان کرد و حامیان حقوق بشر، نام شخص کشته شده را "محمد یوسف زاده" اعلام کردند و نوشتند که او هم یک شهروند کرد بوده است.

درگیری مأموران پلیس مرزبانی ایران با "کول بران" در سال های اخیر به حوادث متعددی منجر شده است.

نمایندگان دوره ششم مجلس ایران، دوره ای که نمایندگان جناح اصلاح طلب در آن اکثریت داشتند، در گزارش تحقیق و تفحص از واردات غیرقانونی چای به موضوع قاچاق مرزی هم اشاره کرده بودند.

در آن گزارش آمده بود: "وجود مشکل بی کاری و درآمد پایین در کشور، علی الخصوص در برخی مناطق مرزی موجب می گردد که افراد بیکار ساکن این مناطق جهت کسب درآمد و گذران زندگی دست به عمل قاچاق بزنند. قاچاق از نظر اجتماعی در بخش هایی از مرزهای کشور که بعضی از برادران اهل سنت هم حضور دارند مورد حمایت مردم است و حتی بسیاری از علمای آنها قاچاق را به لحاظ شرعی حرام نمی دانند".

تهیه کنندگان گزارش تحقیق و تفحص مجلس، نتیجه گرفته بودند که رفع محرومیت های اجتماعی و اقتصادی این مناطق و ایجاد مجتمع های اقتصادی و صنعتی در آن ها، تنها راه کاهش مشکل قاچاق کالا در مناطق مرزی ایران است.
BBC 

No comments:

Post a Comment