Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ادامه افزایش بهای ارز؛ احتمال اقدام بانک مرکزی

قیمت دلار از مرز ۱۲۰۰ تومان گذشته است

در حالی که روند صعودی قیمت ارز در ایران روز چهارشنبه نیز ادامه یافت، رئیس بانک مرکزی گفت که دولت برای کنترل آن بخش از بها که "کاذب باشد" وارد عمل خواهد شد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داد که قیمت دلار و دیگر ارزها روز چهارشنبه در صرافی های تهران ۱۰۰ تومان بیش از روز قبل عرضه شد.

روند صعودی بهای ارز در ایران از روز یکشنبه شروع شد و با سرعت زیادی درحال افزایش بوده است.

به گزارش ایلنا، دلار آمریکا تا ظهر روز چهارشنبه ۱۲۴۰ تومان فروخته می شد درحالی که یک روز پیشتر بهای عرضه آن ۱۱۳۰ تا ۱۱۴۰ تومان بود.

بنا به این گزارش، هر پوند انگلیس نیز با ۲۳۰ تومان افزایش ۲۰۰۰ تومان فروخته شد. بهای یورو نیز به همین شکل افزایش یافته است.

گزارش ها نشان می دهد که با افزایش شدید نرخ ارزهای معتبر در برابر ریال، خرید و فروش ارز به شدت کم شده و صرافان حوالی میدان فردوسی تهران از خرید و فروش ارز خودداری می کنند.

همزمان خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران گزارش داده است که در صورت ادامه این روند دولت برای تثبیت بازار گام برخواهد داشت.

ظاهرا این اولین اظهار نظر یک مقام بانک مرکزی از زمان شروع افزایش قیمت هاست.

آقای بهمنی در پاسخ به این سوال که "قیمت دلار در برخی صرافی ها به هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است" گفت: "شما مطمئن باشید از فردا قیمت دلار با رقمی بسیار پایین تر از این عرضه خواهد شد."

او گفت: "بخشی از افزایش قیمت واقعی بوده و بخشی دیگر کاذب بوده است که بانک مرکزی برای کنترل این افزایش قیمت کاذب وارد عمل خواهد شد."

آقای بهمنی گفت که بانک مرکزی توانایی کنترل بازار را دارد و می تواند نوسانات کاذب را کنترل کند.

او گفت: "نرخ ارز را بازار تعیین می کند اما با توجه به اینکه دولت بزرگترین عرضه کننده ارز است آن را مدیریت می کند."

او همچنین "بخش عمده" افزایش بهای سکه را به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت داد و گفت که "تنها بخش کمی از آن کاذب است."

علل رشد سریع قیمت ارز در بازار روشن نیست اما برخی آن را به تحریم اقتصادی علیه ایران، احتمال رکود اقتصادی در بخش هایی از جهان به خصوص آمریکا و رشد بهای طلا در بازارهای جهانی مرتبط می دانند.

بخش عمده ای از ارز کشور در اختیار بانک مرکزی است و برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر بانک مرکزی از وضعیت فعلی ناراضی باشد، می تواند با تزریق مقادیری ارز به بازار، قیمت ها را کنترل یا حتی به حالت سابق برگرداند.

BBC

No comments:

Post a Comment