Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان - رادیو فردا

برای دسترسی به فیلترشکن سایفون از این آدرس استفاده کنید:
webrahe.com

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
daftareghermez.com

سرخط‌ خبرها

خاتمی از زندانی بودن شماری از معلمان و استادان دانشگاه ها در شروع سال تحصيلی انتقاد کرد
محمد خاتمی، رئيس جمهوری سابق ايران، روز يکشنبه از زندانی بودن شماری از معلمان و استادان دانشگاه ها در شروع سال تحصيلی انتقاد کرد. آقای خاتمی گفت : جرياناتی تلاش می کنند که محيط پاک مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها را با فشار بر معلمان، استادان و مربيان مستقل و آزاده آلوده کنند. به گزارش وبسايت « کلمه»، آقای خاتمی همچنين، آنچه که « بی حرمتی » به خانواده های برخی از کشته شدگان جنگ عراق و ايران، از جمله خانواده های باکری و همت، ناميد، مورد انتقاد قرار داد.وی گفت: ممکن است مثل هميشه گفته شود نيروهای خودسر اين اعمال را انجام دادند اما جای تعجب دارد که « در نظامی مقتدر و با وجود نيروهايی که مدعی می شوند بر همه چيز مسلط هستند، نمی توانند با آنها برخورد کنند.»رئيس جمهوری سابق ايران همچنين هشدار داد: « هر چه حقوق قانونی مردم محدود شود، زمينه برای پيدايش حرکت های خشن در مقابل حرکت های افراطی فراهم می شود و همه از جمله نظام، آسيب می بينند.»

رئيس جمهوری روسيه به پکن رفت
دميتری مدوديف، رئيس جمهوری روسيه، امروز، يکشنبه، برای گفت و گو با رهبران چين، وارد پکن، پايتخت اين کشور، شد.به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سفر آقای مدوديف سه روزه خواهد بود و ديدارهای او با مقام های چينی از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.جزئيات دستور مذاکرات رئيس جمهوری روسيه با رهبران چين انتشار نيافته است، اما موضوع همکاری دو کشور بر سر انرژی، پيش از آغاز سفر دميتری مدوديف به چين مطرح شده بود.در اين ارتباط، ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، گفته است که همکاری مسکو و پکن تنها محدود به صادرات نفت و گاز نخواهد بود و سرمايه گذاری چين در منابع نفت و گاز در شرق روسيه را شامل خواهد شد.

فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران: عوامل انفجار مهاباد کشته شدند
محمد پاکپور، فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران، روز يکشنبه گفت که نيروهای قرارگاه حمزه سيدالشهداء اين نيرو، عوامل اصلی انفجار هفته گذشته در شهرستان مهاباد را کشته اند.در پی انفجار بمب در شهر مهاباد در استان آذربايجان غربی در روز ۳۱ شهريور، ۱۲ نفر کشته و حدود ۸۰ نفر زخمی شدند.به گزارش خبرگزاری « مهر»، فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران، افزوده: موتور محرک اين انفجار، سازمان موساد اسرائيل، آمريکا و حزب بعث عراق بوده اند.آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل، انفجار مهاباد را محکوم کرده اند.

واژگونی يک اتوبوس مسافربری در شرق برلين، حداقل ۱۲ کشته برجای گذاشت
پليس آلمان گزارش داد که در پی واژگونی يک اتوبوس مسافربری در بزرگراهی در شرق برلين، حداقل ۱۲ نفر کشته و شمار زيادی زخمی شدند.يک سخنگوی پليس در اين مورد گفت که سرنشينان اين اتوبوس، جوانان و نوجوانان لهستانی بوده اند.

تجمع صدها معلم در مقابل مجلس
صدها معلم قراردادی آموزش و پرورش در اعتراض به تمديد نشدن قراردادهايشان صبح روز يکشنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری ايلنا، نماينده اين معلمان که شمار آنها بيش از ۶۰۰ نفر بود ، گفت که مسئولان آموزش و پرورش پاسخی به اعتراض ها و مطالبات آنها نداده‌اند و افزود :« نيروهای خريد خدمتی زمانی به داد آموزش و پرورش رسيدند که اين وزارتخانه با کمبود نيرو مواجه بود.»در روزهای اخير، مقام های وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده اند که دهها هزار نيروی جديد را برای کار در اين وزارتخانه استخدام کرده اند اما معترضين می گويند در حالی‌که وزارت آموزش و پرورش گفته است که به آنها نياز ندارد، همزمان شماری از بازنشستگان را به کار گرفته و يا از برخی معلمان رسمی، در دو شيفت استفاده می‌کند.تجمع‌کنندگان همچنين گفته اند که به آنها اجازه شرکت در آزمون استخدامی امسال داده نشده است.

بازپرس جنايی تهران: دو متهم به قتل دکتر سرابی بازداشت شده اند
خبرگزاری « فارس» روز يکشنبه به نقل از بازپرس جنايی تهران گزارش داد که دو متهم پرونده قتل دکتر غلامرضا سرابی، پس از بازداشت، به اتهام قتل با انگيزه شخصی اعتراف کرده اند.محمد شهرياری، بازپرس جنايی تهران، به اين خبرگزاری گفت که اين افراد مدعی شدند، مادرشان چندی قبل توسط اين پزشک، تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و فوت کرده بود و آنان با انگيزه انتقام، او را به قتل رساندند.وی توضيحی در مورد زمان بازداشت اين دو متهم نداد.دکتر غلامرضا سرابی، متخصص قلب، چهارشنبه شب در مقابل مطبش در نارمک در تهران، از سوی افراد موتور سوار هدف تيراندازی قرار گرفت و پس از جراحت شديد، در بيمارستان درگذشت. ۲۴ ساعت پيش از آن نيز دکتر عبدالرضا سود بخش، عضو هيات علمی دانشگاه تهران، در مقابل مطبش به همين ترتيب مورد سوء قصد قرار گرفته و کشته شده بود. هنوز کسی در ارتباط با قتل پزشک بازداشت نداشت.

نتانیاهو خواستار خويشتنداری شهرک نشينان يهودی شد
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز يکشنبه خواستار خويشتنداری شهرک نشينان يهودی، همزمان با پايان دوره تعليق ۱۰ ماهه شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن شد.پيشتر، محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی ها، هشدار داده بود که در صورت تمديد نشدن اين دوره، فلسطينيان از مذاکرات صلح خاورميانه خارج خواهند شد.در همين حال، آقای عباس روز يکشنبه گفت که روز چهارم اکتبر با وزيران خارجه کشورهای عربی در مورد وضعيت جاری گفت و گو خواهد کرد.

دفتر تحکيم وحدت سرکوب حرکت های دانشجويی توسط نهادهای امنيتی و نظامی را محکوم کرد
شورای تهران دفتر تحکيم وحدت به مناسبت آغاز سال تحصيلی جديد در بيانيه ای آنچه که « سرکوب حرکت های حق طلبانه، مدنی و شناسنامه دار دانشجويی » توسط نهادهای امنيتی و نظامی جمهوری اسلامی ناميد را محکوم کرد.اين تشکل دانشجويی اين اقدام را در جهت تلاش برای بستن يکی از منافذ تنفسی جامعه دانست و افزود:« اقتدارگرايان از چندين سال پيش چشم خود را بر بسياری از واقعيات موجود بسته اند. »شورای تهران دفتر تحکيم وحدت در پايان بيانيه خود خواستار آزادی تمامی فعالان سياسی و مدنی، به ويژه فعالان دانشجويی شده است.

دهها زن با حضور در مجلس شورای اسلامی از نمايندگان مجلس خواستند تا چند همسری را ممنوع کنند
بيش از ۴۰ زن روز يکشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی برای چندمين بار از نمايندگان خواستند تا بجای ترويج ازدواج‌موقت و چندهمسری، برای «ممنوعيت چندهمسری» قانون تصويب کنند. به گزارش خبرگزاری ايلنا، اين گروه از زنان همچنين بيش از پنج هزار امضا را که در آن، از نمايندگان خواسته‌ شده است چندهمسری را ممنوع کنند، به دبيرخانه دفتر رئيس مجلس شورای اسلامی تحويل دادند. قرار است مواد مورد اعتراض لايحه جديد حمايت از خانواده، روز سه شنبه برای تصويب نهايی در کميسيون حقوقی و قضايی مجلس بررسی شود.

طلافروشان روز شنبه در مشهد، نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه نیزاعتصاب کردند
وبسایت « کلمه»، متعلق به میر حسین موسوی، روز یکشنبه گزارش داد که بازار طلافروشان شهر مشهد در روزهای پنجشنبه و شنبه به طور کامل تعطیل بوده است. این وبسایت، دلیل این اعتصاب را اعتراض طلافروشان مشهدی به نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دانست و نوشت که قرار بوده است این اعتصاب روز یکشنبه نیز ادامه داشته باشد. برپایه این گزارش، این در حالیست که طلافروشان از سوی نهاد های امنیتی شهر مشهد تهدید شده اند.گزارش کلمه تاکنون از سوی منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران تایید نشده است.خبرگزاری های « فارس» و « مهر» روز شنبه از اعتصاب در بازار طلافروشان شهر تهران خبر داده بودند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به پاریس رفت
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز یکشنبه وارد پاریس شد تا با رئیس جمهور و نخست وزیر فرانسه و نیز رهبران یهودی این کشور گفتگو کند. سفر آقای عباس به پاریس بخشی از آخرین تلاش ها برای نجات مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان به شمار می رود که به دلیل به پایان رسیدن دوره تعلیق 10 ماهه احداث شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن در روز جاری، یکشنبه، در معرض شکست قرار دارد.با وجود تهدیدهای محمود عباس که در صورت تمدید نشدن تعلیق 10 ماهه شهرک سازی ها، او از مذاکرات صلح خارج خواهد شد، روزنامه «الحیات» بنقل از محمود عباس نوشته که تشکیلات فلسطینی، فورا مذاکرات را متوقف نخواهد کرد.

بروجردی: عدم تحویل موشک « اس ۳۰۰» به ايران قابل پيگيری حقوقی است
علاء الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، روز يکشنبه گفت: خودداری روسيه از تحويل سيستم موشکی دوربرد « اس ۳۰۰» به ايران قابل پيگيری حقوقی خواهد بود.به گزارش خبرگزاری فارس، آقای بروجردی در اين ارتباط ابراز اميدواری کرد که روسيه به اعتبار خود در سطح منطقه و جهان اهميت بدهد.دميتری مدوديف، رئيس جمهوری روسيه، روز ۲۲ سپتامبر با صدور فرمانی تحويل سيستم موشکی « اس ۳۰۰» و ديگر جنگ‌افزارها را به ايران ممنوع اعلام کرد.گفته می شود که دستيابی به اين موشک ها، بر موازنه قوای نظامی ايران و اسرائيل در منطقه تأثير خواهد گذاشت. سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، هدف اين اقدام جديد مسکو را پيروی از قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل در تحريم ايران دانسته است.

برنده نوبل ادبيات از کشور نيجريه با تاسيس يک حزب وارد دنيای سياست شد
وله سوينکا برنده جايزه نوبل ادبيات از کشور نيجريه، پيشاپيش انتخابات سال آينده رياست جمهوری نيجريه، يک حزب سياسی جديد تاسيس کرد.وی اعلام کرد که با حزب خود به نام «جبهه دموکراتيک برای خلق نيجريه» با فساد مالی گسترده در اين کشور مبارزه خواهد کرد.هر چند که هنوز نامزدی او در انتخابات رياست جمهوری قطعی نشده، وی به عنوان دبيرکل اين حزب انتخاب شد.آقای سوئينکا در سال ۱۹۸۶ ميلادی به عنوان نخستين آفريقايی برنده جايزه نوبل ادبيات شد.نيجريه پر جمعيت ترين کشور آفريقا است و اکثريت مردم اين کشور مسلمان هستند.

مقامهای اسرائيلی، حمايت فيدل کاسترو را از يهوديان ستودند
مقامهای اسرائيلی، حمايت فيدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا و رئيس جمهوری سابق اين کشور را از يهوديان ستودند.دفتر شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائيل اعلام کرد که آقای پرز با فرستادن نامه ای به فيدل کاسترو، از او تشکر کرده است.بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نيز از اظهارات فيدل کاسترو استقبال کرد.آقای کاسترو اخيرا در مصاحبه هايی در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد درباره هولوکاست، از وی شديدا انتقاد کرد و از «رنج يهوديان در تاريخ» سخن گفت.پدر انقلاب کوبا از حاميان فلسطينی ها محسوب می شود و همواره از سياست های دولت اسرائيل انتقاد کرده است.

قزاقستان بار ديگر پيشنهاد کرد که يک واحد پولی مشترک جهانی ايجاد شود
قزاقستان بار ديگر اعلام کرد که يک واحد پول جهانی، تحت نظر سازمان ملل متحد، به شکل تاثيرگذاری خطر بحرانهای مالی را در جهان کاهش می دهد.کانات سودبايف، وزير امور خارجه قزاقستان روز شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که ريشه تمامی مشکلات مالی جهان، در ناکارآمدی سيستم پولی کنونی در جهان است.به گفته او در حال حاضر هيچ کس سيستم پولی جهان را کنترل نمی کند و اين سيستم دموکراتيک نيست.اين پيشنهاد پيش از اين توسط نورسلطان نظربايف، رئيس جمهوری قزاقستان به سازمان ملل ارائه شده بود.

تلاش گسترده آمریکا برای جلوگیری از شکست مذاکرات صلح خاورمیانه
آمريکا اعلام کرد که با هدف جلوگيری از توقف و شکست مذاکرات صلح خاورميانه، گفت وگوهای جداگانه ای را با مقامهای فلسطينی و اسرائيلی پی می می گيرد.انتظار می رود که دور تازه مذاکرات صلح يک ماه ديگر از سرگرفته شود.اما امروز يکشنبه آخرين روز از منع قانونی ساخت و سازها در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن است و هنوز اسرائيل اين ممنوعيت را تمديد نکرده است.محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی بارها گفته است که اگر اين ممنوعيت تمديد نشود، از مذاکرات کنار خواهد کشيد.وی روز شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که فلسطينی ها آماده صلح با اسرائيل هستند.آقای عباس در عين حال افزود که اسرائيل بايد ميان صلح و ساخت و ساز در کرانه باختری رود اردن، يکی را انتخاب کند.

افغانستان به زودی مناقصه استخراج يک معدن غنی سنگ آهن را برگزار می کند
دولت افغانستان روز شنبه از سرمايه گذاران بين المللی خواست تا در مناقصه استخراج يک معدن سنگ آهن که از غنی ترين معادن سنگ آهن جهان توصيف شده، شرکت کنند.معدن سنگ آهن «حاجی گک» در مرکز افغانستان قرار دارد و کارشناسان می گويند که می توان تا دو ميليارد تن سنگ آهن بسيار مرغوب از آن استخراج کرد.مقامهای افغانستان انتظار دارند استخراج اين معدن سالانه ۳۰۰ ميليون دلار درآمد مستقيم و يک و نيم ميليارد دلار درآمد غيرمستقيم به دنبال داشته باشد.برخی کارشناسان می گويند که معدن حاجی گک تنها يک درصد از منابع سنگ آهن افغانستان را تشکيل می دهد.

يک روحانی بانفوذ عراقی، ايران، اسرائيل و آمريکا را مسئول اصلی انفجارهای عراق خواند
حارث الضاری، يکی از مهم ترين روحانيان سنی عراق، روز شنبه ايران، اسرائيل و آمريکا را مسئول «۹۰ درصد» انفجارها در عراق خواند.آمريکا پيشتر در سال جاری ميلادی اين روحانی سنی را به حمايت مالی از شاخه عراق سازمان القاعده متهم کرده بود.حارث الضاری همچنين از رهبران دنيای عرب خواست در نشست اتحاديه عرب که قرار است ماه مارس آينده در بغداد برگزار شود شرکت نکنند.وی گفت: «هر کشور عربی که در نشست اتحاديه عرب شرکت کند، از اشغال حمايت کرده است.»عراق از سال ۱۹۷۸ ميلادی ميزبان نشست های عادی اتحاديه عرب نبوده است.

وزير دفاع بريتانيا و پادشاه عربستان ديدار کردند
ليام فاکس وزير دفاع بريتانيا و ملک عبدالله پادشاه عربستان روز شنبه جلسه ای درباره مسائل منطقه ای از جمله ايران برگزار کردند.به گفته مقامهای بريتانيايی از جمله محورهای کليدی اين ديدار، چگونگی تلاش برای تشويق ايران به داشتن رابطه شفاف با غرب بوده است.وزير دفاع بريتانيا که روز شنبه به عربستان سفر کرده در شهر جده با پادشاه عربستان ديدار کرد.اين ديدار در حالی برگزار شد که بريتانيا به زودی ۷۲ جت «يوروفايتر تايفون» به قميت ۴۰ ميليارد دلار به عربستان خواهد فروخت.

رئيس جمهوری تيمور شرقی، احمدی نژاد را به «وقاحت» متهم کرد
خوزه راموس هورتا، از برندگان جايزه صلح نوبل که رياست جمهوری تيمور شرقی را برعهده دارد، رئيس جمهوری ايران را به بيان سخنان «وقيحانه» متهم کرد.وی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می گفت، اين اظهارات را در واکنش به گفته های محمود احمدی نژاد درباره حادثه يازدهم سپتامبر بيان کرد.آقای هورتا گفت که محمود احمدی نژاد حق دارد به هر چه دلش می خواهد باور داشته باشد، اما رهبران جهان نبايد قواعد بنيادی در شيوه رفتارشان را زير سئوال ببرند.رئيس جمهوری تيمور شرقی از معدود رهبران جهان است که از فرصت سخنرانی خود در مجمع عمومی برای انتقاد از آقای احمدی نژاد بهره برده است.محمود احمدی نژاد دو روز قبل از اين سخنرانی از همين تريبون گفت که بسياری در آمريکا فکر می کنند حادثه يازده سپتامبر، کار دولت آمريکا بوده است.

No comments:

Post a Comment