Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تولید سریال زندگی عمر بن الخطاب با همکاری MBC و قطر

به تمام زبان های اسلامی و زبانهای زنده دنیا دوبله خواهد شد


دبی – العربیه.نت


گروه تلویزیونی MBC و سازمان عمومی اطلاع رسانی دولت قطر از امضای تواقنامه همکاری برای ساخت و پخش بزرگترین مجموعه نمایشی- تاریخی درباره زندگی عمر بن الخطاب (رضی الله عنه) خلیفه دوم مسلمانان که یکی از مهمترین دوره های تاریخ اسلام است خبر دادند.

این خبر در کنفرانس خبری مشترک شیخ ولید بن ابراهیم آل ابراهیم رئیس هیات مدیره MBC و شیخ فیصل بن جاسم آل ثانی و آقای محمد عبد الرحمن الکواری مدیر تلویزیون قطر به همراه علی الحدیثی، ناظر کل مجموعه MBC و مسئولان بلند پایه از دو طرف اعلام شد.

این مجموعه نمایشی تلویزیونی از آن سو اهمیت دارد که نمایشگر راه و روش عملی عمر بن الخطاب و شخصیت وی است که نقشی استثنایی در تاریخ دعوت به اسلام و تاسیس کشوری اسلامی ایفا کرد. به اضافه مزیت های شخصیت این خلیفه دوم مسلمانان و کرامت های ویژه او که او را الگویی هدایت کننده برای مسلمانان تا به امروز قرار داده است.

اما ساخت این مجوعه تلویزیونی به چند دلیل صورت می گیرد. اولین و مهمترین آن ها باز سازی، تصحیح و محافظت از تاریخ و راه و روش وی در این مجموعه نمایشی در حد امکان است. قرار است این مجموعه نمایشی بر پایه روایت هایی که بیشترین دقت و صحت را از آن مرحله از تاریخ دارند، ساخته شوند. همچنین روایت هایی که باعث تحریف در تاریخ اسلامی شده اند، کنار گذشته خواهند شد. در این چارجوب تلاش خواهد شد تا از شخصیت استثنایی عصر بعثت و رسالت پیامبر اسلام که عمر بن خطاب است الهام گرفته شود تا مرجعی هدایتگر در دوران امروز ما و الگویی روز افزون برای حاکمیتی متواضعانه، استوار، دادگر، ملی، میانه روی در اسلام و به دور از تندروی و حشونت باشد.

دلایل ساخت این مجموعه نمایشی

شیخ ابراهیم بن ولید الابراهیم رئیس مجموعه MBC در کنفرانس خبری یاد شده گفت: "بسیار خوشوقتم که با افتخار به رسانه ها اعلام کنم ساخت بزرگترین مجموعه نمایشی تلویزیونی تاریخی درباره مهمترین دوره تاریخ اسلامی که به زندگی دومین خلیفه مسلمانان عمر بن خطاب فاروق (رضی الله عنه) آغاز خواهد شد."

او همچنین افزود: "اهمیت این مجموعه نمایشی تاریخی در موضوع آن و دلایلی که باعث تصمیم گیری برای ساخت آن شد نهفته است. این سریال نمونه ای برجسته از یک مسلمان مومن ارائه می دهد و در عین حال خواهد کوشید که تاریخ را از راه روایت های دقیق تر آن مرحله زمانی بازسازی، تصحیح و به قدر ممکن از راه نمایش، حفظ کند. بدین ترتیب روایت هایی متعددی در تاریخ اسلامی به عمد یا غیر عمد از هر طرفی که باشد، تحریف و سایه نمایی کرده کنار گذاشته خواهند شد. این مجموعه در دوره ای ساخته می شود که بحث و جدلهای فراوانی درباره مسائل متعلق به امروز و آینده اسلام و نقش آن در زندگی مردم در گرفته است."

شیخ ولید خاطرنشان کرد: "زمان ساخت این اثر نیز به آن همیت دوچندان بخشیده است. در این زمان نیاز است تا از شخصیتی استثنایی از عصر رسالت پیامبر و دوره پایه گذاری اسلام همچون شخصیت عمر بن خطاب (رضی الله عنه) الهام گرفته شود تا مرجعی هدایتگر در دوران امروز ما و الگویی روز افزون برای حاکمیتی متواضعانه، استوار، دادگر، ملی، میانه روی در اسلام و به دور از تندروی و خشونت باشد... امت اسلامی ما امروز بیش از هر زمان دیگر به الهام گرفتن از این شخصیت و پیروی از آن نیاز دارد."

او ادامه داد: "می خواهم به این نکته اشاره کنم که ما قصد داریم پخش سریال تلویزیونی دومین خلیفه مسلمانان عمر بن خطاب (رضی الله عنه) را از ماه رمضان آینده آغاز کنیم. این به این معنی نیست که ما از کیفیت بالای کار برای پایبند بودن به زمانبندی، چشم پوشی کنیم، بلکه بر عکس... تلاش ما این است که هر زمان و تلاش لازم را به کار گیریم تا این کار بزرگ پاسخگوی هدف ما و پیام بزرگی که حامل آن است باشد."

او سخن خود را این گونه پایان داد: "در پایان خوشوقتم که به این نکته اشاره کنم که ساخت این مجموعه بزرگ تلویزونی با همکاری برادرانمان در قطر صورت خواهد گرفت. در این میان از شیخ حمد بن ثامر آل ثانی ، همچنین شیخ فیصل بن جاسم آل ثانی و استاد عبد الرحمن الکواری که امروز در بین ما حضور دارند نام می برم. همه آن ها برای کارهای نمایشی تاریخ اسلامی اهمیت والایی قائل هستند و دیدگاه های ما برای پیش بردن این پروژه مطابقت دارد.


هیاتی برای بازبینی متن

همچنین در ساخت این مجموعه تلویزیونی دکتر ولید السیف نویسنده الهام بخش که تجربه پر ارزشی در کارهای نمایشی دارد و نیز کارگردان بزرگ حاتم علی که او نیز در کارهای نمایشی تاریخی پر تجربه است همکاری خواهند کرد. هیات محترمی نیز در بازبینی متن فیلمنامه با ما همکاری خواهد کرد که متشکل شده از آقایان: شیخ دکتر یوسف القرضاوی، شیخ دکتر سلمان العوده، دکتری عبد الوهاب الطریری، دکتر علی الصلابی، دکتر سعد مطر العتیبی و دکتر اکرم ضیاء العمری، که استادانی متخصص در شریعت و تاریخ اسلامی هستند. همچنین سریال به زبان های اسلامی مختلف مانند فارسی، اردو، مالایی و ... و همچنین زبان های زنده دنیا از جمله انگلیسی، فرانسوی و... دوبله خواهد شد."


تاریخ پخش

تاریخ اولیه مد نظر قرار گرفته برای پخش سریال زندگی عمر بن الخطاب خلیفه دوم مسلمانان، ماه رمضان آینده است. البته در کار تولیدکنندگان اولویت با کیفیت و دقت در متن تاریخی خواهد بود و این دو فاکتور به خاطر مسائل زمانی قربانی نخواهند شد. این اقدامات به این منظور است تا بتوان مجموعه ای نمایشی تولید کرد که پاسخگوی هدف پی گرفته از این کار بزرگ و پیام بزرگی که حامل آن است باشد. به همین موازات این سریال نیز به زبان های اسلامی مختلف مانند فارسی، اردو، مالایی و ... و همچنین زبان های زنده دنیا از جمله انگلیسی، فرانسوی و... دوبله خواهد شد.

No comments:

Post a Comment