Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

انفجار قيمت دلار و يورو در ايران

بازار ارز در ايران دستخوش نوسانات شديد شده است. روز چهارشنبه، نرخ هر يورو به ۱۶۲۰ تومان و نرخ دلار به ۱۲۴۰ تومان رسيد. كارشناسان، سير صعودي نرخ ارزها را ناشي از اعتصاب طلافروشان و مشكلات انتقال ارز از دوبي مي‌دانند.

خبرگزاري كار ايران، نيمروز چهارشنبه (۷ مهر) نوشت:«بازار ايران كه اين روزها به دليل شرايط نامساعد اقتصادي و ركود حاكم بر صنايع، روزگار نه‌چندان خوشي را سپري مي‌كند، با افزايش غيرمنتظره نرخ دلار، بار ديگر بيماري خود را به مسئولان اقتصادي كشور گوشزد كرد.»


ناتواني بانك مركزي
به گزارش ايلنا، نرخ ارزهاي خارجي از روز يكشنبه (۴ مهر) سير صعودي مي‌پيمايد. نيمروز چهارشنبه (۷ مهر)، نرخ فروش دلار آمريكائي ۱۰۰ تومان افزايش يافت و به ۱۲۴۰ تومان رسيد. نرخ فروش يورو نيز با ۱۴۰ تومان افزايش به ۱۶۲۰ تومان رسيد. نوسانات روزانه بهاي ارز در ايران معمولاَ رقمي يك رقمي است و معمولاَ يك تا ده تومان را شامل مي‌شود.


خبرگزاري كار هشدار مي‌دهد كه به نظر مي‌رسد روند اخير تا مرز انفجار ادامه يابد.
دليل افزايش ناگهاني و شديد نرخ ارزهاي خارجي چيست؟ خبرگزاري كار بانك مركزي را مقصر مي‌داند و مي‌نويسد كه به عقيده كارشناسان، عدم تزريق ارز از سوي بانك مركزي، سبب اين نوسانات شده است.
اما كارشناسان تحريم اقتصادي و بي‌انگيزه شدن سرمايه گذاران از ورود به بازارهاي موازي را نيز موثر مي‌دانند.


نقش اعتصاب طلافروشان
روزنامه جهان صنعت، نوسانات بهاي ارز خارجي را با اعتصاب بازارهاي طلافروشان ايران مرتبط مي‌داند و مي‌نويسد:«نابساماني‌هاي بازار طلا، در اعتراض به اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، به جائي رسيده كه نه تنها نرخي براي خريد و فروش سكه در بازار وجود ندارد، بلكه صرافي‌ها و سكه فروش‌ها، سكه‌اي براي فروش ندارند و از سوي ديگر قيمت دلار را به شدت افزايش داده‌اند.»

جهان صنعت ادامه مي‌دهد:«گويا نمي‌توان براي ثبات بازار ارز كاري كرد. زيرا تا اين لحظه بانك مركزي اقدامي انجام نداده است.»

خيابان استانبول در تهران، به دليل استقرار بيشتر صرافي‌ها، به "قلب بازار ارز" معروف شده است. درباره وضعيت صرافي‌ها، جهان صنعت مي‌نويسد:«خريد و فروش ارز در اين مركز متوقف شده است و صرافي‌ها نگران ادامه اين وضعيت هستند.»

در كنار تحريم‌ها، اعتصاب طلافروشان و توقف خريد و فروش ارز در بازار صرافان از عوامل و نشانه‌هاي افزايش قيمت ارز معرفي مي‌شوند- عكس از آرشيو

تاثير ورق‌پاره شوراي امنيت
رافان خيابان استانبول، بخشي از افزايش تصاعدي نرخ ارزها را، ناشي از نوسانات بازار جهاني مي‌دانند، اما آن‌ها تاكيد مي‌كنند كه دست كم ۳۰ درصد نوسانات داخلي، ربطي به بازارهاي جهاني ندارد و به اعتصاب بازارهاي طلافروشان و همچنين اختلال در نقل و انتقال ارز از دوبي به ايران بر مي‌گردد. به گفته صرافان، تاكنون اغلب حواله‌هاي ارزي از طريق دوبي انجام مي‌شده و به دليل تحريم‌هاي بين‌المللي، اين كار اكنون به دشواري انجام مي‌گيرد. همين موضوع باعث كاهش ارزهاي خارجي در بازار ايران شده است.

دوبي، در اجراي قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شوراي امنيت سازمان ملل متحد، تنگناهائي را عليه بانك‌هاي ايراني اعمال كرده و دامنه‌آن را همواره گسترش مي‌دهد. صرافان مي‌گويند نخستين اثر شركت دوبي در تحريم‌هاي بانكي، كاهش حجم انواع ارز خارجي به ويژه پول رايج اين كشور ( درهم) در بازار ايران است. محمود احمدي‌نژاد بارها گفته است كه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت ورق‌پاره اي‌بيش نيستند.

ارزهاي كمياب و ناياب
گزارش نشريات اقتصادي ايران حاكي از آن است كه در حال حاضر حجم دلار و يورو در بازار ايران ۵۰ درصد نسبت به ماه‌هاي گذشته كاهش يافته و ارزهاي متفرقه‌اي مانند دلار استراليا و كانادا و فرانك سويس، كه متقاضيان كمتري دارد، بسيار كمياب است. از سوي ديگر، قيمت فروش سكه بهار آزادي تا ظهر چهارشنبه به ۳۷۰ هزار تومان رسيده است.

يكي از نتايج افزايش شديد نرخ طلا و ارزهاي خارجي، ركود شديد كار صرافان است. زيرا متقاضيان ارز، از خريد ارزهاي خارجي خودداري مي‌كنند. آنان اميدوارند كه بانك مركزي، با تزريق ارزهاي خارجي به بازار، قيمت‌ها را بكشند. اما به نظر كارشناسان، سكوت بانك مركزي، نشان مي‌دهد كه اين نهاد هم، به دليل كاهش منابع درآمد ارزي، ناتوان مانده است.

محمود بهمني مديركل بانك مركزي به تازگي اعلام كرده بود كه اين بانك در تعيين نرخ ارز دخالت زيادي ندارد و بازار آن را تعيين مي‌كند. به گفته بهمني، بانك مركزي تنها وظيفه هدايت بازار ارز را به عهده دارد. اما در اين زمينه نيز كاري نكرده است.

No comments:

Post a Comment