Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

وزیر امورخارجه بریتانیا: ما با مردم ایران مشکلی نداریم

گفت و گو با وزیر خارجه بریتانیا درباره پرونده هسته‌ای ایران

ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا، در مصاحبه با بی بی سی فارسی، درباره احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران گفت که ما خواستار حمله نظامی به ایران نیستیم و آنچه می‌خواهیم، نتیجه گرفتن از تحریم ها و مذاکره است. اما همزمان منطقی به نظر نمی رسد که هیچ گزینه ای در این مورد کنار گذاشته شود.

آقای هیگ بر حمایت کشورش از راه حل مسالمت آمیز برای مشکل هسته ای ایران تاکید کرد و گفت که ما طرفدار حل صلح آمیز مشکل هستیم و برای همین هم از تحریم ها علیه ایران حمایت می کنیم. می خواهیم ایران را راضی کنیم که فکرش را عوض کند و مذاکره کند.

وزیر امورخارجه بریتانیا همچنین از نخستین دیدار رسمی خود با منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران خبر داد و اشافه کرد که در این دیدار، او بر مواضع بریتانیا به عنوان عضوی از گروه 3+3 ( آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، روسیه، چین) تاکید کرده است.

وی افزود: "ما تحریم ها را علیه ایران وضع کرده ایم اما ازاین کشور می خواهیم که به میز مذاکرات بازگردد. یه نظر می رسد که ایران نیز تمایل دارد که مذاکرات درباره برنامه هسته ای این کشور از سر گرفته شود؛ بنابراین، ما منتظر مشخص شدن جزئیات و زمان مذاکرات هستیم."

آقای هیگ همچنان تاکید کرد که کشورهای مذاکره کننده با ایران می خواهند بدانند که آیا این مذاکرات واقعی اند یا "اینکه ایران قصد دارد به این ترتیب زمان بخرد. ما می خواهیم مذاکرات درباره تمام برنامه هسته ای ایران باشد و امیدواریم ایران تغییراتی در موضع خود داده باشد و مذاکرات هرچه زودتر آغاز شود."

وزیر امورخارجه بریتانیا در پاسخ به سوال مهرنوش پورضیایی، خبرنگار بی بی سی فارسی، درباره اساس توافق مورد نظر کشورهای مذاکره کننده با ایران بر سر برنامه های هسته ای این کشور، گفت: "آنچه ما می‌خواهیم روشن است. اینکه ایران بتواند برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای خود را دنبال کند، حقی که همه کشورهای دنیا دارند. اما نه اینکه برنامه تسلیحات هسته ای داشته باشد که بر خلاف پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و قطعنامه های شورای امنیت است."

'ما با مردم ایران مشکلی نداریم'

آقای هیگ در پاسخ به این پرسش که ایران می گوید غرب خواستار توقف کامل تمامی برنامه های هسته ای این کشور است، گفت که اتحادیه اروپا تاکنون پیشنهادهای گوناگونی درباره همکاری با ایران برای تهیه انرژی و سوخت هسته ای در موارد صلح آمیز ارایه داده و این پیشنهادها را بارها تکرار کرده است.

او همچنین با اشاره به اظهارات مقام های ایرانی درباره موضع غرب در برابر برنامه های هسته ای این کشور گفت که "واقعیت امر این است که این فقط موضع غرب نیست،" روسیه و چین هم از این موضع حمایت می کنند. بسیاری از کشورهای خاورمیانه و کشورهای عربی هم خواستار توقف برنامه های هسته ای ایران هستند، "این تقریبا موضع تمام دنیاست که به ایران می گویند برنامه هسته ای خود را دنبال نکند."

آقای هیگ در بخش دیگر از مصاحبه خود از مصاحبه باراک اوباما با بی بی سی فارسی به عنوان یک "اقدام عالی" یاد کرد و گفت که آقای اوباما از این فرصت برای ارتباط با مردم ایران استفاده کرد و نظر همه ما را اعلام کرد که "ما با مردم ایران مشکلی نداریم، بلکه با دولت ایران مشکل داریم که می خواهد برخلاف نظر دنیا برنامه هسته ای خود را دنبال کند."

BBC

No comments:

Post a Comment