Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پلیس ایران: روش های فیزیکی اعتراف گیری متوقف می شود

آقای احمدی مقدم، وقایع بازداشتگاه کهریزک را علت اصلی تغییرات جدید در پلیس ایران دانسته است



اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، می گوید که به پلیس آگاهی این کشور دستور داده است از این پس برای اعتراف گیری از "روش های فیزیکی" استفاده نکند.

آقای احمدی مقدم، روز چهارشنبه هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته پلیس در ایران برگزار شد، گفت: "در پلیس آگاهی سخت گیری کرده ایم که از روش های فنی برای اعتراف متهمان استفاده کنند و روش های فیزیکی کاملا حل شود."

به نظر می رسد اشاره فرمانده پلیس ایران روش های سختگیرانه و برخورد های فیزیکی است که پلیس آگاهی این کشور، سالهاست به طور سنتی برای اعتراف گیری از متهمان استفاده می کند.

کشف جرم و پیشگیری از وقوع جرم، از ماموریت های اصلی اداره پلیس آگاهی در ایران است و روش های بازجویی و اعتراف گیری در این بخش از پلیس، برای سالها مورد مناقشه طرفداران حقوق بشر و کارشناسان امور امنیتی بوده است.

کهریزک؛ انگیزه اصلی اصلاحات در پلیس


دکتر سودبخش، سه شنبه گذشته (۳۰ شهریور) در برابر مطب شخصی خود مورد هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد



فرمانده پلیس ایران، همچنین خبر داد که تا پایان سال جاری تعداد بازداشتگاه های نیروی انتظامی به حداقل خواهد رسید.

او با اشاره به پرونده بازداشتگاه کهریزک گفت: "آن حوادث تلخ باعث شد که استاندارد سازی بازداشتگاه ها را به طور جدی دنبال کنیم."

در تیر ماه ۱۳۸۸ و در جریان اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات دور دهم ریاست جمهوری، موضوع انتقال تعدادی از دستگیر شدگان به بازداشتگاه کهریزک و بدرفتاری و ضرب و جرح منجر به قتل دست کم سه نفر از آنها، به واقعه‌ای جنجالی تبدیل شد که به محاکمه چند نفر از ماموران و درجه داران نیروی انتظامی و تعلیق چند قاضی مرتبط با پرونده این بازداشتگاه انجامید.


در تاریخ ۹ تیر ۱۳۸۹ روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که دو نفر را مسئول قتل کشته شدگان کهریزک شناخته و آنها را علاوه بر "قصاص نفس"، به تحمل حبس، انفصال موقت از خدمت، پرداخت جزای نقدی، تحمل شلاق تعزیری و پرداخت دیه هم محکوم کرده است.

پس از آن و در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ حکم تعلیق سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، حسن دهنوی (مشهور به قاضی حداد)، معاون امنیت وقت دادستان تهران، و علی اکبر حیدری فر، دادیاری که دستور انتقال معترضان به بازداشتگاه کهریزک را صادر کرد، به دلیل تخلفاتشان در پرونده مربوط به بازداشتگاه کهریزک صادر شد.

پس از تعطیلی بازداشتگاه کهریزک، پلیس ایران بارها از تلاش خود برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی خبر داده است اما خواسته اصلی بازماندگان این واقعه و همچنین بسیاری از شخصیت های سیاسی معترض و حتی تعدادی از چهره های سیاسی منتسب به جناح محافظه کار، برخورد با مقام های قضایی مرتبط با پرونده و به ویژه سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، بوده است.

قتل دو پزشک ایرانی در هفته گذشته و با فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از یکدیگر، موضوع دیگری بود که فرمانده پلیس ایران در نشست مطبوعاتی امروز خود با خبرنگاران به آن اشاره کرد و احتمال هرگونه ارتباط میان قتل دکتر عبدالرضا سودبخش، متخصص بیماریهای عفونی با پرونده وقایع کهریزک را "منتفی" دانست.

دکتر سودبخش، سه شنبه گذشته (۳۰ شهریور) در برابر مطب شخصی خود مورد هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده بود.

پلیس آگاهی تهران هنوز درباره هویت عامل یا عاملان این سوء قصد اطلاعاتی منتشر نکرده اما احتمال وجود ارتباط میان این واقعه و قتل دکتر غلامرضا سرابی را رد کرده است.

دکتر سرابی، متخصص قلب و عروق، نیز روز چهارشنبه گذشته (۳۱ شهریور) مقابل مطب شخصی خود در منطقه نارمک تهران مورد سوء قصد قرار گرفت و سپس به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان امام حسین تهران جان سپرد.

BBC

No comments:

Post a Comment