Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

هشدار فرانسه درباره شکست مذاکره اتمی با ایران


نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه گفته است در صورتی که برای حل مناقشه اتمی ایران توافقی 'معتبر' بدست نیاید، غرب برای دفاع از کشورهای متحدش در منطقه اقدام خواهد کرد.

او چهارشنبه در نطق سالانه اش برای سفیران فرانسه در کشورهای خارجی، گفت که اگر توافقی "معتبر" در مناقشه اتمی بدست نیاید، انزوای ایران افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهوری فرانسه گفت که در این صورت، "ما مجبور خواهیم شد که خودمان را سازماندهی کنیم تا از کشورهایی که احساس خطر می کنند حفاظت و دفاع کنیم."

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای سارکوزی گفت: "همه می دانند که سیاستی که به ایران اجازه دهد مسیر اتمی اش را دنبال کند پیامدهای جدی خواهد داشت."

او افزود: "این (سیاست) به گسترش تسلیحات هسته ای در منطقه یا حتی جنگ منجر خواهد شد."

ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند و اتهام کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد می کند.

با این حال، اسرائیل که گفته می شود سال هاست که سلاح اتمی دارد، دستیابی ایران به سلاح هسته ای را غیرقابل قبول و خطری علیه موجودیت خود می داند.

نیکولا سارکوزی چهارشنبه جزئیاتی از برنامه احتمالی برای "دفاع" از متحدان غرب در منطقه خاورمیانه بیان نکرد.

آمریکا از سال گذشته سیستم های دفاع موشکی خود را در آب های خلیج فارس و نیز در چهار کشور عرب همسایه ایران تقویت کرده است.

هرچند طی هفته های اخیر برخی مقام های جمهوری اسلامی و غربی از آمادگی برای از سرگیری مذاکرات چند جانبه برای رفع مناقشه اتمی خبر داده اند، این گفتگوها هنوز آغاز نشده است.

فرانسه به زودی ریاست دوره ای گروه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه هشت) و نیز گروه ۲۰ که متشکل از بیست کشور بزرگ صنعتی و در حال توسعه است را برعهده خواهد گرفت.

رئیس جمهوری فرانسه در جمع سفیران این کشور اولویت های سیاست خارجی دولتش را تشریح می کرد.

او در عین حال ابراز امیدواری کرد که غرب از طریق مذاکره بتواند با ایران درباره برنامه اتمی این کشور به توافق دست پیدا کند.

BBC

No comments:

Post a Comment