Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

حمایت از جندالله موضوع اختلاف پاکستان ،انگلیس و آمریکا

بین الملل > آسیای میانه و قفقاز - عصر ایران : خبرنگار شبکه الجزیره در روزنامه الوطن نوشت :اظهارات دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در دهلی نو که پاکستان را از اتخاذ مواضع دوگانه در برابر غرب در موضوع جنگ عیله تروریسم بر حذر کرده بود و از ارسال تروریسم به هند و مناطق دیگر ، به پاکستان هشدار داده بود ، منجر به ایجاد بحران بزرگی بین اسلام اباد و لندن شد .

بعد از اینکه دیوید کامرون پاکستان را به صادر کردن تروریسم متهم کرد ، با این حال اصف علی زرداری نخست وزیر باکستان سفری به لندن انجام داد و تلاش وی در این سفر تاکید بر تصمیم قاطعش در مبارزه با طالبان بود .

علیرغم اینکه کامرون در اظهارتش هیچگونه اشاره ای به سازمان اطلاعات پاکستان نکرده بود ولی سازمان اطلاعات نظامی پاکستان " ای اس ای " این اظهارات کامرون را بر علیه خود تفسیر نموده و در 31 جولای / 9 مرداد 1389 رسما سفری را که قرار بود ژنرال احمد شجاع پاشا رئیس سازمان اطلاعات نظامی باکستان به لندن داشته باشد و با همتای انگلیسی خود راجع به هماهنگیهای دوجانبه در موضوع مبارزه با تروریسم مذاکره کند را لغو نمود .

با اینکه سازمان اطلاعاتی باکستان از حکومت انگلیس درخواست پوزش رسمی نمود ولی انگلیس آن را رد کرده و بر اظهار نخست وزیرش پافشاری کرد . تحلیلگران سیاسی پاکستان از این اظهارات کامرون و علت اصلی انها دچار حیرتند. ولی بعد از چندی مشخص شد که علت این اظهارات کامرون ، نپذیرفتن درخواست انگلیس و ایالات متحده از جانب پاکستان مبنی بر پشتیبانی نمودن از گروهک جند الله در ایالت بلوچستان پاکستان و فعال نمودن این گروهک در داخل ایران بود .

سازمانهای اطلاعاتی انگلیس و ایالات متحده تحرکات خطرناکی را از جانب ایران در جهت ضربه زدن به منافع آنها و اسرائیل بواسطه مجهز نمودن حزب الله به موشکهائی که قادر به هدف قرار دادن عمق خاک اسرائیل است را زیر نظر گرفته اند . بریطانیا و ایالات متحده نیز ، تقویت نمودن گروهک جند الله را به عنوان یک عکس العمل در مقابل این تحرکات را در برابر حکومت ایران برگزیدند تا مانعی بر اصرار ایران در تقویت حزب الله در جنوب لبنان و مقابله با نفوذ غرب و اسرائیلیها در منطقه باشد .

منتهی مشکلی که انگلیسیها در این میان با آن مواجه شدند رد سازمان اطلاعات نظامی پاکستان در همکاری با آنها و با سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده امریکا ( سی ای ای ) در پشتیبانی از فعالیتهای گروهک جند الله در استان سیستان و بلوچستان ایران بود . آنچه که واضح و مبرهن است اینکه گروهک جند الله پایگاههای آموزشی سری در ایالت بلوچستان باکستان هم مرز با استان سیستان و بلوچستان ایران در اختیار دارد .

نیروهای گروهک جند الله از منطقه بلوچستان پاکستان به عنوان مرکزی جهت سازماندهی و انجام عملیاتهائی گسترده بر علیه مراکز دولتی ، مساجد شیعه ، مدارس و بیمارستانها در استان سیستان و بلوچستان ایران استفاده می کند .


اعضای این گروهک در این منطقه آموزشهائی را برای کمینها و ترور اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سیستان و بلوچستان ، خوزستان و تبریز در شمال غرب ایران و کردستان ایران می بینند که هم مرز با منطقه نیمه مستقل کردستان عراق می باشد که دستگاههای اطلاعاتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل حضور گسترده ای در این منطقه دارند .

در این خصوص سازمان اطلاعاتی انگلیس و امریکا از همکاریهای اطلاعاتی پاکستان و ایران بر ضد گروهک جند الله در بلوچستان پاکستان به شدت ناراضی هستند . اما دلیلی که در این تغییر موضع پاکستان در برابر ایران وجود داشت ، برملا شدن طرح مشترک اطلاعاتی انگلیس ، آمریکا ، هند و موساد در پشتیبانی از جریانهای تجزیه طلب در پاکستان و در مقدمه انها جنبش بلوچها در ایالت بلوچستان پاکستان از طریق گروه ارتش آزادیبخش بلوچستان است .

سازمان اطلاعات انگلیس در همکاری با سازمان اطلاعاتی هند ، نقشی اساسی را بر عهده دارد .
در پاسخ به اتهاماتی که هند در خصوص پشتیبانی از تروریسم به پاکستان وارد نمود ، پاکستان مدارکی را فاش کرد که دخالت سازمان اطلاعات هند در پشتیبانی از گروههای تجزیه طلب پاکستانی در بلوچستان پاکستان و اقلیم " بختون خواه" و مناطق قبیله ای پاکستان را ثابت می نمود .

نخست وزیرپاکستان یوسف رضا گیلانی این مدارک را در 25 تیر 1388 در شرم الشیخ به مانموهن سینگ نخست وزیر هند و با واسطه مصر که هیچ گونه خبری از آن منتشر نشد تقدیم نمود .

پاکستان بر این عقیده است که موفقیت طرح مشترک انگلیس و آمریکا در رابطه با ایران و پشتیبانی از گروهک جند الله به معنای از دست رفتن منطقه استراتژیک بلوچستان پاکستان و ثروتهای عظیمی است که در این منطقه وجود دارد و بر همین اساس با طرحهای مشترک انگلیس و امریکا بر ضد ایران و در رابطه با گروهک جند الله مخالفت می کند .

Shomaahaa schevnisthaaye fars ham mesle Punjabihaaye kasife Pakistani be khaatere hamin servathaaye azimist ke dar Balochistan hast, mardome baloch ro daarid ghal va gom mikoneed. Ay bivoojdaanhaaye kasif on rooz nazdik ast ke shomaa ro az vatane aabaa va ajdadimoon Balochestan-e ghani va servatmand khaarej mikoneem va in servaathaa dar ekhteiyaar vaaresaane aslishoon ke melate baloch hastesh mirese. M. Baloch

No comments:

Post a Comment