Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

خبرهای کوتاه از ایران و جهان

2010/08/27 08:37:40 ب.ظ
خبرهای کوتاه از ایران و جهان

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
sandaliehzard.com
برای دسترسی به فیلترشکن سایفون هم از این آدرس استفاده کنید: webrahe.comسرخط‌ خبرها

محکومیت یک بازرگان تایوانی به جرم نقض تحریم های آمریکا علیه ایران
دادگاهی در میامی آمریکا یک بازرگان تایوانی را به جرم صادرات غیر قانونی قطعات موشک، هواپیماهای بی سرنشین، و دیگر ابزار نظامی به جمهوری اسلامی، به سه سال و نیم زندان محکوم کرد. این بازرگان با مجازات حد اکثر بیست سال زندان روبروبود اما دادگاه اقرار به جرم و ابراز پشیمانی او را ا در نظر گرفت. Yi-Lan Chen بازرگان تایوانی در ماه فوریه گذشته در «گوام» در حالیکه می کوشد یک مورد دیگر از دستکم 30 مورد داد و ستد غیر قانونی خود را انجام دهد، بازداشت شد.

فرانسه خواستار فشار اتحاديه اروپا برای نجات جان سکينه محمدی شد
فرانسه از بيست و هفت کشور عضو اتحادیۀ اروپا خواسته است که برای نجات جان سکينه محمدی-آشتيانی مشترکاً به جمهوری اسلامی فشار آورند و در صورت لزوم از تحريم های بين المللی عليه جمهوری اسلامی استفاده کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنار کوشنر وزير خارجۀ فرانسه در نامه ای که به کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحادیۀ اروپا، نوشته گفته است که به نظر او اگر بخواهند جان اين زن را نجات دهند، نامۀ مشترک همۀ اعضای اتحادیۀ اروپا خطاب به مقام های ايران ضروری است.سکينه محمدی آشتيانی ۴۳ ساله به جرم زنا به سنگسار محکوم شده است. مقام های جمهوری اسلامی پس از اعتراض های بين المللی اجرای حکم را به تعويق انداخته اند.

سازمان ملل خواستار مقابله با تبعیض در ایران شد
کمیته ویژه «ضد نژادپرستی» سازمان ملل، روز جمعه، امروز، از جمهوری اسلامی خواست که با نژادپرستی و تبعیض قومی و مذهبی، در ایران مبارزه کند. این کمیته همزمان از تهران خواسته است که مسوولان جمهوری اسلامی را از پراکندن بذر کینه و نفرت باز دارد، و از «تبعیض مضاعفی که زنان وابسته به اقلیت های ایرانی از آن رنج می برند" جلوگیری کند.

در ارتباط با ایران، بازرگان تایوانی محکوم می شود
یکی از بازرگانان تایوانی به جرم صادرات غیر قانونی قطعات موشک، هواپیماهای بی سرنشین، و دیگر ابزار نظامی به جمهوری اسلامی، با مجازات حد اکثر بیست سال زندان روبروست. حکم «یی-لان چِن» قرار است امروز در دادگاهی در شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا صادر شود. آقای یی-لان چن در گیر و دار یکی از دست کم سی مورد داد وستدی که از سال ۲۰۰۷ به بعد با جمهوری اسلامی داشت، ماه فوریه گذشته در «گوام» به دام افتاد. این بازرگان تایوانی ماه مه گذشته به گناهکار بودن خود رسماً اذعان کرد.

برای نجات سکینه محمدی، پاریس خواستار تهدید تهران شد
بگزارش خبرگزاری فرانسه، پاریس اتحادیه اروپا را ترغیب کرده است که در واکنش به محکومیت سکینه محمدی آشتیانی به اعدام، جمهوری اسلامی را با احتمال اِعمال تحریم و مجازات های جدید بر تهران تهدید کند. خبرگزاری فرانسه این خبر را به نقل از نامه «برنار کوشنر» وزیر خارجه فرانسه به «کاترین اشتون» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مخابره، و تاکید کرده که گزارشگر آ اِف پ نسخه یی از این نامه را دیده است. جمهوری اسلامی سکینه محمدی بانوی ایرانی ۴۳ ساله را به اتهام زنا به سنگسار محکوم کرده بود. در پی اعتراضات گسترده بین المللی، تهران اعلام کرد که این حکم را اجرا نخواهد کرد اما خانم محمدی، همچنان، به اتهام مشارکت در قتل شوهرش، با احتمال مجازات اعدام روبروست.

سیصدهزار سیلزده در پاکستان امروز جا به جا می شوند
یک روز پس از بیرون بردن چهارصدهزار تن از سه شهر نزدیک به استان سند، پاکستان، امروز، جمعه، سیصدهزار تن دیگر را از این استان بیرون می برد. فرمان تخلیه شهر «تَتَه» Thatta شب گذشته هنگامی صادر شد که طغیان رود سند شکافی شش متری در سیل بندهای کناره آن پدید آورد. منظور شیخ، یکی از مسوولان شهرداری «تتٌه» می گوید: نزدیک به هفتاد در صد از ساکنان این شهر، اندکی پیش از ظهر امروز (بوقت محلی)، به مکان های امن برده شدند. همزمان، «جان هُمز» John Holmes هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل می گوید: بیش از هفده میلیون تن، از جمله چهار میلیون تن در استان سِند، در پاکستان از سیلاب های اخیر آن کشور آسیب دیده اند. آقای هُمز گفت: " از دیدگاه هر کسی، و همزمان با جریان یکراستِ سیلاب ها به سوی جنوب پاکستان و گسترش میزان آب گرفتگی، ، بخصوص در منتهی الیه جنوبی استان سند، اوضاع از دیدگاه هر کسی همچنان چالش طلبانه است." بر پایه گزارشهای رسیده، بیشتر مردم در شهرهای «سَجاول»، «دِیرو»، و «میرپور بَتورو»، با مجموع چهارصدهزار سکنه، پنجشنبه گذشته، دیروز، به مناطق امن برده شدند. در سیل های اخیر پاکستان تا کنون ۱۶۰۰ تن کشته شده اند. مسوولان اخطار کرده اند که بیماری های مرگبار و کمبود خوراک جان میلیون ها تن دیگر از سیلزدگان در پاکستان را تهدید می کند.

ببرقاچاق شده به ایران کشف وضبط شد
مسوولان گمرک در بانکوک بانویی را بازداشت کرده اند که می کوشید بچه ببری را در درون کیفی انباشته با ببرهای عروسکی، قاچاقی به ایران ببرد. این مسوولان می افزایند: این بچه ببر دو ماهه را با داروهای پاد افسردگی بی حس کرده بودند. بانوی ۳۱ ساله تایلندی که این توله ببر را به قسمت بار یکی از هواپیماهای رهسپار ایران تحویل داده بود، برای بازپرسی بازداشت شد. این زن از وجود بچه ببر در بارهایش ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که کیف حامل این توله دو ماهه را برای کس دیگری حمل می کرده است. گروه های مدافع حیات وحش دولتهای جهان را در فشار گذاسته اند تا برای حفظ شمار ببرها در خاور دور، بیشتر بکوشند. ببرهای این منطقه پیوسته در معرض خطر شکار غیر مجاز و داد وستدهای غیر قانونی اند.

هشدار محافظ پیشین بن لادن درباره تشدید جنگ در یمن
یکی از محافظان پیشین اُسامه بن لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده، درباره تشدید جنگ میان اعضاء آن شبکه با نیروهای دولتی در یمن هشدار گفت. ناصر احمد البحری می گوید: به گمان او، دولت یمن برای آن که بر سر قدرت بماند به مداخله خارجی نیار دارد. بگفته آقای البحری: حملات اخیر القاعده در جنوب یمن نشانه قدرت روز افزون آن در یمن است. مسوولان «سی آی اِی»، سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا می گویند: از دیدگاه آن ها، شاخه القاعده در یمن، در حال حاضر، بیش از نهاد مرکزی این شبکه آمریکا را تهدید می کند. گفته می شود که سران نهاد مرکزی القاعده هم اکنون در پاکستان متواری اند. دولت آمریکا، از چندی پیش، برای یاری دادن به دولت یمن، در زد و خورد نیروهایش با ستیزه جویان القاعده، ده ها میلیون دلار در اختیار دولت آن کشور گذاشته است. مسوولان آمریکایی روز چهارشنبه گذشته گفتند که هواپیماهای بی سرنشین حامل موشک، از نوع «پرِدِ تور» Predator یا «طعمه خوار» در اختیار نیروهای یمنی گذاشته خواهد شد.

" تهران مسوول غیر مستقیم کشتار ۲۵ در صد از آمریکاییان در عراق"
سفیر جدید واشینگتن در بغداد می گوید: به گمان او، مسوول کشتار ۲۵ در صد از آمریکاییان در عراق، گروه هایی هستند که جمهوری اسلامی از آن ها پشتیبانی می کند. «جیمز جفری» James Jeffrey ، همزمان یاد آور شد که با توجه به ناکامی سران تهران در دیکته کردن به سیاستمداران عراقی در گفت و گوهایشان بر سر تشکیل دولتی ائتلافی، نفوذ جمهوری اسلامی در عراق چندان نیست که پیشتر تصور می شد. سیاستمداران عراقی از انتخابات سراسری ماه مارس گذشته در آن کشور، هنوز نتوانسته اند بر سر تشکیل دولت جدید به توافق برسند. جیمز جفری می گویبد: آمریکا نگران این بن بست سیاسیست.

امیدواری سازمان ملل به آغاز روند صلح در خاورمیانه
رابرت سری، فرستاده‌ی ویژه سازمان ملل به خاورمیانه می‌گوید این سازمان به از سرگیری گفتگوهای مستقیم صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیل به مثابه فرصتی نگاه می‌کند که نباید از دست برود. فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل به خاورمیانه پس از این دیدار روز پنجشنبه با احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر، گفت امیدوار است مذاکرات مستقیم صلح که از هفته‌ی آینده در واشنگتن آغاز می‌شود، شروع یک فرایند جدی صلح در منطقه باشد.حسام زکی سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرد این کشور به گفتگوهای مستقیم به عنوان آزمونی واقعی به منظور ارزیابی آمادگی اسرائیل برای دستیابی به مصالحه با فلسطینی‌ها، نگاه می کند.

وزارت ارشاد چاپ آگهی مربوط حيوانات خانگی را ممنوع کرد
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد چاپ و انتشار آگهی‌های مربوط به نگهداری، خريد و فروش، و غذای حيوانات خانگی ممنوع است.عليرضا کريمی، مدير کل دفتر تبليغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد اسلامی در اين زمينه گفت با توجه به استفتايی که از دفتر آيت‌الله مکارم شيرازی در اين خصوص شده، چاپ و انتشار آگهی‌‌های مربوط به حيوانات خانگی به ويژه سگ و گربه در روز‌‌نامه‌ها و ساير رسانه‌ها شرعاً دارای اشکال و ممنوع است. آقای کريمی اضافه کرد ضرورت دارد به استناد آيين‌نامه فعاليت‌های تبليغاتی، رسانه‌های مختلف از پذيرش چاپ و انتشار آگهی‌‌هايی از اين دست خودداری کنند.

اعلام آمادگی کره شمالی برای از سرگيری مذاکرات هسته‌ای‌
کره شمالی اعلام کرد: آماده است مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه‌ی هسته‌ای‌اش با کشورهای آمريکا، روسيه، چين، ژاپن و کره جنوبی را از سر بگيرد.خبرگزاری رسمی کره‌شمالی روز جمعه گفت کيم يونگ نام، مرد شماره‌ی دو آن کشور، در ملاقات با جيمی کارتر، رئيس جمهوری اسبق ايالات متحده بر تعهد کره‌شمالی بر عاری ساختن شبه جزيره‌ی کره از سلاح‌های هسته‌ای تأکيد کرده و خواستار آغاز مذاکرات شش جانبه شده است.جيمی کارتر که روز پنجشنبه برای تقاضای آزادی يک شهروند آمريکايی بازداشت شده در کره شمالی، به آن کشور رفته بود، روز جمعه پس از موفقيت در مأموريت خود، پيونگ‌يانگ را ترک کرد.

سازمان ملل کمک به سيل‌زدگان پاکستان را ادامه خواهد داد
به‌رغم تهديد گروه‌های خارجی امدادرسان توسط نيروهای طالبان، سازمان ملل متعهد شد که کمک‌های خود به سيل‌زدگان پاکستان را ادامه دهد.جان هولمز، مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور کمک های بشردوستانه ، روز پنجشنبه با اظهاراينکه مشکل امنيتی در پاکستان هميشه وجود داشته، گفت: «هيچ چيز نمی‌تواند ما را از کمک به مردم پاکستان باز بدارد».در همين حال فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريکا، با تأکيد بر ورشکستگی ديدگاه نيروهای افراطی گفت: «ما نسبت به اين تهديدها آگاهی داريم. با دقت تحولات را دنبال می‌کنيم و برای مقابله با اين تهديدها با دولت پاکستان همکاری خواهيم کرد».گروه طالبان با غيرقابل قبول خواندن حضور نيروهای امدادگر خارجی برای کمک به سيل‌زدگان پاکستان، اين نيروها را تهديد به حمله کرده است.

تهدید طالبان به حمله به نیروهای امدادی خارجی در پاکستان
طالبان پاکستان با غیرقابل قبول خواندن حضور نیروهای امدادگر خارجی برای کمک به سیل‌زدگان آن کشور، از احتمال حمله به این نیروها سخن به میان آورده است.اعظم طارق، سخنگوی گروه طالبان، در گفتگوی روز پنجشنبه خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس، مدعی شد که آمریکا و کشورهای دیگر در کمک به سیل‌زدگان پاکستان اهدافی غیر از امدادرسانی را دنبال می‌کنند.وی بدون اشاره به این اهداف گفت وقتی ما می‌گوییم موضوعی برایمان غیرقابل قبول است، مجاهدین خود نتیجه‌ی لازم را از این حرف می‌گیرند.در همین حال فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، در نشست خبری روز پنجشنبه‌ی خود اعلام کرد که کشورش تهدید حمله به نیروهای امدادی در پاکستان را جدی تلقی خواهد کرد.

انتقاد کرزَی از طرح زمان‌بندی آمریکا برای خروج از افغانستان
حامد کَرزی از طرح آمریکا برای آغاز خروج نیروهای نظامی‌اش از خاکِ افغانستان از اوایل تابستان آینده، انتقاد کرد و گفت تا زمانی که طالبان و متحدانش در پاکستان مأمن و مأوایی دارند، جنگ با تروریسم توفیقی به دست نخواهد آورد.رئیس جمهوری افغانستان، این اظهارات را روز پنجشنبه پس از ملاقات با برخی از نمایندگان کنگره‌ی آمریکا در کابل بیان داشت. در بیانیه‌ای که دفتر آقای کرزَی در این باره صادر کرده آمده است: رئیس جمهوری افغانستان با تأکید بر پیشرفت‌های چشمگیر در بازسازی کشور پس از ده‌ها سال جنگ، به هیئت آمریکایی گفته است که آمریکا باید تلاش‌های خود در جبهه‌های دیگر، از جمله در پاکستان، را تشدید کند و مراکز ستیزه‌جویان طالبان را از بین ببرد.

سفیر جدید آمریکا در بغداد: ایران تاثیری درازمدت درعراق نداشته است
جیمز جفری، سفیر جدید آمریکا در بغداد می گوید نفوذ ایران در عراق آنچنانکه تصور می شد نبوده است. او افزود که جمهوری اسلامی نتوانسته بر روند مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی درعراق پس از انتخابات پارلمانی این کشور، تاثیر چندانی بگذارد. جیمز جفری گفت: برآورد خود او بدون آنکه آمار و ارقام دقیقی در دست داشته باشد این است که در حدود یک چهارم تلفات نظامیان ِ آمریکایی یا ربوده شدن آنها بی تردید رد پای گروههای حامی ایران را می توان دید و جمهوری اسلامی تلاش کرد از طریق این گروهها عراق را بی ثبات کند و محیطی خصمانه برای نیروهای خارجی پدید آورد اما هرچند هم که این اتفاقات و حشتناک بوده، ولی تاثیری درازمدت بر تحولات سیاسی و جامعه عراق نداشته است. سفیر آمریکا در بغداد گفت: عراقی ها نمی خواهند زیر یوغ هیچکس باشند، چه ایران، چه آمریکا یا هرکشور دیگری.

جايزه‌ی آزادی مطبوعات برای کوهيار گودرزی
کوهيار گودرزی وبلاگ‌نويس و روزنامه‌نگار معترض زندانی در ايران برنده‌ی جايزه آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۰ ميلادی شد.اين جايزه هر سال از طرف باشگاه ملی مطبوعات که مؤسسه‌ای خصوصی برای کمک به روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در آمريکا است به افرادی اهداء می‌شود که برای آزادی مطبوعات و شکل‌گيری دولت پاسخگو فعاليت می‌کنند.کوهيار گودرزی که آذر ماه سال گذشته بازداشت شده و اکنون در زندان اوين به سر می‌برد، سردبير سابق کميته‌ی گزارشگران حقوق بشر در ايران بوده است.

اولی هاینونن: ذخیره فعلی اورانیوم غنی شده ایران می تواند تهدیدی بشمار آید
اولی هاينونن، رييس پيشين هيات بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، گفته است: ایران در حال حاضر 3 تن اورانیوم غنی شده با غلظت پائین دارد که در صورت غنای بیشتر برای ساخت يکی یا دو بمب اتمی کافی است، اما منطقی به نظر نمی‌رسد که تهران بخواهد با چنين ذخيره‌ای وارد مرحله ساخت بمب اتمی شود.آقای هاينونن در مصاحبه با روزنامه لوموند فرانسه که روز پنجشنبه، ۴ شهريورماه منتشر شد، افزوده که با این حال این ذخيره اورانيوم غنی شده می‌تواند تهدیدی بشمار آید.

آمریکا درباره احتمال حمله گروههای افراطی به امداگران خارجی در پاکستان هشدار داد
وزارت خارجه آمریکا هشدار داد که امدادگران خارجی که برای کمک به سیلزدگان پاکستان رفته اند، ممکن است هدف آسانی برای گروههای افراطی، چون طالبان باشند. فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که اطلاعاتی درباره «تهدید واقعی» که از جانب گروههای افراطی متوجه امدادگران خارجی است دریافت کرده اند. آقای کرولی افزود که با دولت پاکستان برای پیشگیری از چنین حملاتی از نزدیک همکاری می کنند و اینگونه تهدید ها بر عملیات کمک رسانی آمریکا تاثیری نخواهد داشت. او همچنین گفت که کمک آمریکا به سیلزدگان پاکستان به 200 میلیون دلار رسیده است.

No comments:

Post a Comment