Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

استمداد مادر ندا آقاسلطان از محافل جهاني براي يافتن قاتل

مادر ندا آقاسلطان از دادگاه لاهه و سازمان‌هاي حقوق بشري خواسته كه او را در يافتن قاتل دخترش ياري كنند. خانم هاجر رستمي با گلايه از تحريف واقعيت مرگ دخترش توسط رسانه‌هاي دولتي و صدا و سيما، از دنيا خواسته به داد او برسند.

هاجر رستمي در گفتگو با كمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران تاكيد كرده كه پيگيري‌هاي خانواده براي پيدا كردن قاتل ندا بي‌نتيجه بوده است. مادر ندا از تلاش صدا و سيما براي مستندسازي پيرامون مرگ ندا و نمايش اين فيلم‌ها در شبكه سراسري گله كرده و گفته كه هيچكس اين دروغ‌ها را باور نخواهد كرد.

هاجر رستمي يادآوري كرده كه در برابرساخت اين فيلم‌ها و معرفي يك زن به‌عنوان قاتل ندا سكوت كرده و شكايت به جايي نبرده است. او با اشاره به بي‌فرجام بودن تلاش‌هاي پيشين خانواده گفته است: « وقتي در روز روشن ندا را زدند كشتند، من شكايت كردم. به هيچ جايي هم نرسيدم. حالا بيايم در مورد فيلم شكايت كنم؟ به كي شكايت كنم؟» خانم رستمي به كمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران گفته كه در مقابل اين طرز برخوردها، تنها به حمايت جهاني دلگرم است.

مادر ندا به تلاش ناكام ماموران امنيتي براي ضبط مصاحبه تلويزيوني از خانواده آقاسلطان اشاره كرده است: «گفتند شما به‌عنوان پدر و مادر ندا در فيلم تقاطع حضور داشته باشيد. من پاسخ دادم من در صدا و سيمايي كه رييس‌اش آقاي ضرغامي است نمي‌آيم. آقاي ضرغامي گفته كه ندا هنرپيشه بوده، فيلم بازي كرده و چشم‌هايش را به اين حالت در آورده است.»

هاجر رستمي با گلايه از ساخت سه فيلم در صدا و سيما براي وارونه جلوه دادن واقعيت مرگ ندا گفته است: «آقاي ضرغامي، يك لحظه، يك لحظه خودت را جاي من بگذار. نمي‌گويم سال‌ها... ندا هنرپيشه نبود. انساني بود مثل همه جوان‌هاي ديگر. براي آزادي‌اش به تظاهرات رفت. چشم‌هاي ندا باز مانده و باز مي‌ماند تا لحظه‌اي كه به هدف‌اش برسد. اگر چشم‌هايش بسته مي‌ماند، شايد آن‌قدر تاثيرگذار نبود. شايد چشم‌هاي باز ندا دنيا را تكان داده، ملت ايران را تكان داده است.»

خانم رستمي گفته در هر فيلم، حرف‌هاي قبلي خودشان را نقض كردند: «اما من كه مادر ندا هستم، مي‌دانم او براي تظاهرات بيرون رفته بود و به دست نيروهاي خودشان كشته شد. از دنيا مي‌خواهم به داد من برسند و قاتل ندا را پيدا كنند.»


ندا، سمبل جنبش سبز
ندا آقاسلطان روز شنبه ۳۰ خرداد سال ۸۸ در محله اميرآباد به ضرب گلوله كشته شد. فيلم صحنه مرگ او به سرعت در اينترنت پخش شد و چشمان بازش در آن صحنه، افكار عمومي در سراسر جهان را تكان داد. صدا و سيما و برخي مسئولان دولتي روايت‌هاي مختلفي از مرگ ندا ارائه كرده‌اند. آخرين فيلم دولتي در باره ندا، مستندي است كه از شبكه "پرس تي‌وي" پخش شد. در اين فيلم ادعا مي‌‌شود كه ندا آقاسلطان، خود بخشي از صحنه‌سازي يك قتل بوده و در راه انتقال به بيمارستان، توسط عوامل تهيه‌كننده فيلم به قتل مي‌رسد.

آرش حجازي، پزشك و نويسنده ايراني كه در آخرين لحظات زندگي ندا بالاي سر او بوده، عامل قتل را يك بسيجي موتور سوار معرفي كرده است. دكتر حجازي در پي اين افشاگري، ناچار شد ايران را ترك گويد.


No comments:

Post a Comment