Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

از اخوان المسلمين بُريد و"نهضت" ارزشها و توسعه را پى ريخت --- جاسم سلطان :طرحهاى اسلامگرايان تخيلى و غيرعملى است

انديشمند و استراتژيست مسلمان قطرى دكتر جاسم سلطان

دوحه – العربيه

دكتر جاسم سلطان انديشمند و استراتژيست مسلمان قطرى در گفتگو با برنامه "چهره هاى سرشناس اسلامى" در تلويزيون "العربيه" اظهار داشت: طرحهايى كه جنبشها و تشكلات اسلامى مطرح و عرضه كرده اند جز خيالبافى نيست و امكان و توان اجرا ندارند.

وى كه خود در دهه 80 قرن 20 از هواداران فعال "جنبش اخوان المسلمين" بوده است در اين برنامه پربيننده به صراحت گفت: جنبشهاى اسلامى در همه شاخه شعبه هاى خود موفق نشدند از حالت عاطفى و احساسى خارج شوند و طرح و برنامه اى عملى و كارآ ارايه دهند.

وى افزود: عدم ارتقاى اسلامگرايان از سطح تحريك احساسات به برنامه ريزى استراتژيك، در واقع ناشى از آن است كه مبناى تاسيس اين جنبشها عواطف بوده، و فلسفه وجودى و عامل تداوم خود را از بدو پيدايش تا به حال در اين بُعد و زمينه يافته اند. آنان هميشه گمان كرده اند كه فضاى اسلامى فضاى تمامى دنياست و آنها بايد سرنوشت اين جهان را تغيير دهند.

دكتر جاسم سلطان، در برنامه روز 30-8-2010 شبكه العربيه از "جنبش اخوان المسلمين" كه زمان دانشجويى در قاهره، فعال هوادار آن بوده است انتقاد كرد و اين جنبش مصرى را كه در ساير كشورها نيز فعاليت ها و طرفدارانى با مشارب و جهت گيريهاى مختلف دارد، از اساس بى برنامه خواند. وى گفت: طرحى كه مؤسس جنبش "حسن البناء" مطرح نمود پياده ناشدنى است و فاقد شناخت وبينش روشن و يا چشم انداز قابل فهم مى باشد. او اساساً مبناى كار را بر شعاردهى غير واقع بينانه گذاشت.

اين استراتژيست قطرى در پاسخ به اين كه راه حل چيست به طرحى كه خود پى ريخته است به عنوان نمونه و مثال اشاره كرد. او گفت: "طرح نهضت" كه ما كار آن را در قطر آغاز كرده ايم، در نظر دارد به ساير كشورهاى عرب نيز راه يابد. هدف ما باز كردن چشم و گوش جوانان است تا با هر جهت گيرى فكرى و توان واستعداد عملى ونظرى در يك طرح فراگير توسعه جوامع خويش شركت كنند. اين جنبش متمدنانه دايره مشاركت را توسعه مى بخشد، منافع جامعه را مقدم مى داند و ارزشهاى اسلامى را شناسايى، معرفى، تثبيت و ترويج مى كند.

دكتر جاسم سلطان تاكيد كرد كه علت اصلى شكست و ناكامى جنبشهاى موسوم به اسلامى، پذيرش و عمل كردن آنها به انديشه اى است كه مى گويد طرفدار آزادى و عدالت و مشاركت تا زمانى باش كه حاكميت را از دست ديگران نگرفته اى. از هر طريق و از جمله پارلمان نفوذ كن و آنگاه كه سكان سياست به دستت افتاد بقيه را تار و مار كن. آنها اصل سيطره و چنگ اندازى را پذيرفته و به آن عمل كرده اند. وى افزود: علت اصلى عدم نفوذ افكار اسلامگرايان نيز همين عقيده و عملكرد آنها است. آنها دهها سال است كه با حكومت ها و نظامها در افتاده اند و از اهداف اصلى خود يعنى مشاركت در اصلاح امور، رشد جامعه، توسعه فرهنگى و اقتصادى و امثال آن بازمانده اند.

اين انديشمند مسلمان قطرى كه پس از تحصيل در مصر دكتراى پزشكى خود را از بريتانيا گرفته است، گفت: طرح نهضت ما بالابردن مهارت هاى حرفه اى وتوان علمى سه ميليون جوان دختر و پسر را در جوامع مختلف عربى مد نظر دارد و سعى مى كند امكانات را در اختيار اين افراد قرار دهد.

No comments:

Post a Comment