Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

فیلترینگ و انقلاب اینترنتی در ایران

فیلترینگ اینترنت در ایران تاریخی به قدمت آمدن اینترنت به ایران و ابتدای استفاده عمومی از آن دارد
استفاده از اینترنت در ایران برای اولین بار پس از پایان جنگ ایران و عراق ودر مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ثبت شد، از سال ۱۳۷۲مورد استفاده برخی از مراکز دانشگاهی قرار گرفت و در سال ۱۳۷۹، همزمان با عمومی شدن استفاده از اینترنت در ایران، فیلترینگ آن هم اعلام شد.
رهبر جمهوری اسلامی ايران، در آن سال «ابلاغیهٔ سیاست‌های کلی شبکه‌های اطلاع رسانی رایانه‌ای» را صادر کرد و در حال حاضرمرجع قانونی مسدود کردن وب سایتهای اینترنتی در ایران کمیته‌ای تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور نمایندگانِ صدا وسیما، مخابرات و وزارت اطلاعات است. شرکت خدمات ارتباطاتِ داده‌ها مجری تصمیم گیری این کمیته‌است. پس از حوادث انتخابات خرداد ۸۸ برخی سایت‌های اینترنتی نیز مستقيما به دستور قوه قضائیه شامل فیلتر گرديده و یا دفاتر آنان پلمب شد.
تاکنون آمار دقیقی از تعداد سایتهای فیلتر شده در ایران منتشر نشده است، اما به گفته مسولان فیلترینگ در ایران ۹۰ درصد این سایتها دارای مطالب غیر اخلاقی بوده و ۱۰ درصد باقی مانده سایتهای سیاسی- خبری و تحلیلی مخالف سیاستهای جمهوری اسلامی هستند.
جدا از مساله فیلترینگ، سرعت اینترنت در ایران نیز در آمارهای منتشر شده از سوی مراکز سنجش سرعت اینترنت در جهان در رده های پایینی قرار دارد.
سایت Speedtest.net ، که سرعت اینترنت در سراسر جهان را می سنجد، در تازه ترین رده بندی خود ایران را از بین ۱۸۱ کشور مورد بررسی، به طور میانگین در رتبه ۱۷۱ دنیا قرار داده است.
واحد اطلاعات اقتصادی مجله اكونومیست نیز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران از نظر سرعت اینترنت خانگی در بين ۱۵۲كشور در رتبه ۱۴۴ قرار دارد. این در حالی است که رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، چندی پیش اعلام کرده بود که سرعت فعلی اینترنت برای کاربران خانگی در ایران مناسب است.
البته اين تنها موردی نيست که در بحث اينترنت و فناوری، ايران در رتبه های آخر قرار گرفت. چند ماه پيش بود در نشست تخصصی نخبگان و سند چشم انداز بيست ساله اعلام شد ايران از لحاظ توسعه فنی در ميان ۲۳ كشور با اقتصاد متوسط رتبه بيستم را داراست.
در این میان و صرفنظر از محدودیتهای اعمال شده بر کاربران اینترنت در ایران، برخی از کارشناسان معتقدند که اینترنت نقشی تاریخی و بی بدیل در شکل گیری و گستردگی اعتراضات مخالفان دولت در ایران ایفا کرده است.
به اعتقاد این دسته از کارشناسان ، حوادث پس از انتخابات ایران را حتی می توان یک انقلاب اینترنتی نامید، انقلابی که محدودیت و سانسور رسانه ای در ایران را شکست، فضای مجازی اینترنت را تبدیل به پایگاه ارتباط گیری و اطلاع رسانی مخالفان کرد و به گفته مسولان جمهوری اسلامی جنگی نرم و دردسر ساز علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرد.


http://www.voanews.com/

No comments:

Post a Comment