Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

در چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل صورت گرفت --- زنان قومیت های ایرانی خواستار تدریس به زبان مادری شدند

دبی-العربیه.نت
در ادامه اجلاس چهارم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در روز سه شنبه 29/11/2011 زنان قومیت های ایرانی به نمایندگی از مردم خود خواستار تدریس به زبان مادری در مدارس ایران شدند.

در این سخنرانی خانم جمیله فیصل از فعالان زنان عرب اهوازی با اشاره به تعدد ملیتی ،تعدد زبانی وتعدد مذهبی از مردم عرب اهواز به عنوان یکی از ملیت های تشکیل دهنده مردم ایران یاد نمود.

وی در ادامه بر محرومیت زنان عرب اهواز از آموزش به زبان مادری و " عقب نگه داشته شدن " آنان در زمینه آموزش عالی و سایر حقوق اجتماعی به همراه زنان ملیت های دیگر ایرانی مانند کردها ، ترک ها ، بلوچ ها و ترکمن ها تاکید کرد.‏

از سوی دیگر منیره سلیمانی از حزب مردم بلوچستان در این نشست گفت دختران بلوچ تحصیل را به یک زبان بیگانه شروع می کنند واین امر باعث عقب ماندگی تحصیلی در بین دانش آموزان بلوچ شده است.

سلیمانی تاکید کرد :" این مساله به بلوچ ها محدود نمی شود بلکه کودکان کرد ، عرب ، ترکمن و ترک نیز از آموزش به زبان مادری خود محروم هستند."

وی در سخنرانی خود در این اجلاس خلاصه ای از مشکلاتی که زنان بلوچ هم اکنون درگیر آن هستند برای حاضران تشریح کرد.

همچنین ژاله تبریزی فعال آذربایجانی در این اجلاس سخنان خود را به حقوق زنان ایرانی به ویژه رنان آذربایجان اختصاص داد .

وی اظهار داشت زبان ترکی آذربایجانی از سال 1925 در ایران در مکان های رسمی ممنوع شده و تبعیض نژادی وجنسیتی در مناطق ترک نشین حاکم است.

خانم تبریزی با اشاره به اعتراضات مسالمت آمیز مردم آذربایجان نسبت به اقدام دولت ایران در خشکاندن دریاچه ارومیه در سخنان خود از زنان زندانی آذربایجانی نیز یاد کرد وخواستار آزادی آنان شد.

http://www.alarabiya.net/articles/2011/11/30/180145.html

No comments:

Post a Comment