Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

سرمایه گذاری در بندر چابهار از ۲۰ سال معافیت مالیاتی برخوردار است

معاون بندری و دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری در بندر چابهار از ۲۰ سال معافیت مالیاتی برخوردار است.

به گزارش تفتان ایران، رمضان هراتی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هرگونه سرمایه گذاری به منظور ورود کالا با برخورداری از مزیت های منطقه آزاد، خارج از تشریفات و مقررات بازرگانی و مقررات الزامی در سرزمین اصلی انجام می شود.

وی افزود: از خرداد ماه امسال تسری اجرای قوانین مربوط به مناطق آزاد تجاری - صنعتی بر دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ شد و از این حیث چابهار از مزیت های منطقه آزاد از جمله معافیت های مالیاتی برای سرمایه گذاری و تسهیل قوانین و سرمایه گذاری بهره مند شد.

وی تخفیف ۳۰ درصدی در همه هزینه ها برای تجار را از دیگر مزیت های بندر چابهار عنوان کرد و گفت: این بندر همه تجهیزات متعارف بنادر دنیا را به تجار و صاحبان کالا ارائه می دهد اما عدم اطلاع رسانی، این مزایا و ظرفیت ها را همچنان مهجور باقی گذاشته است.

وی افزود: علیرغم ظرفیت ها و امکانات فوق العاده ایجاد شده در چابهار برای پهلوگیری کشتی ها و ترخیص کالا بویژه طی سال های اخیر هنوز این بندر برای صاحبان کالا و تجار داخلی و خارجی ناشناخته است.

معاون بندری و دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه چابهار یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور است بیان داشت: دسترسی به آبراه های آزاد دنیا، کشورهای همسایه و توسعه تجارت دریایی بین المللی از چابهار در مقایسه با بندر عباس ۳۴۰ مایل نزدیک تر نسبت به سایر بنادر کشور، راحت تر و با صرفه تر است.

وی گفت: اگر تجار داخلی و خارجی بدانند که ترخیص یا بارگیری کالا از طریق بندر چابهار نزدیکتر بوده و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد هیچ گاه کالای خود را با مشقت به بنادر دیگر نخواهند برد.

وی افزود: در همایشی که سال گذشته از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان برای تجار استان های همجوار برگزار شد، متوجه شدیم که بارگیری ۳۵۰ نوع کالای صادراتی فقط از استان های همسایه خراسان به اقصی نقاط دنیا از طریق بندرعباس انجام می شود و در این زمینه هیچ نامی از چابهار برده نشده است.

هراتی اظهار داشت: به دلیل اینکه تجار استان های همجوار سیستان و بلوچستان مزیت های بندر چابهار را نمی شناسند، مجبورند افزون بر طی مسیر زمینی طولانی برای رسیدن به بندر عباس ۳۴۰ مایل دریایی دیگر را نیز طی کنند تا به بندر چابهار رسیده و از آنجا به آب های آزاد راه یابند.

وی گفت: اکنون ۱۰ پست اسکله با ظرفیت پهلوگیری کشتی های ۵۰ هزار تنی در چابهار وجود دارد اما از ظرفیت این بندر به خوبی و کامل استفاده نمی شود که در این رابطه باید تبلیغات بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: طرح توسعه بندر چابهار طی دو تا سه سال آینده باید به جایی برسد که ظرفیت پهلودهی به کشتی ها تا شش میلیون تن کالای کانتینری برسد از اینرو باید برای معرفی هرچه بیشتر منطقه به تجار داخلی و خارجی تلاش شود.

معاون بندری و دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان داشت: با توجه به نگاه ویژه دولت و سازمان بنادر و دریانوردی به بندر چابهار به لحاظ دارا بودن ۲۰۰ مایل دریایی و قرار گرفتن در کنار آب های آزاد برای مبارزه آلودگی نفتی در هنگام بروز خطر، بهترین و بروزترین سیستم برای بنادر خریداری شده که چند بخش از دستگاه های سیستم مبارزه با آلودگی مواد نفتی بر روی دریا، در چند شناور عملیاتی اداره کل بنادر و دریانوردی نصب شده است.

وی گفت: این شناور در مواقع اضطراری در کمترین زمان ممکن به محدوده خطر وارد و با محاصره آن از گسترش مواد نفتی به سایر قسمت های دریا جلوگیری می کند.

وی افزود: شناورهای عملیاتی با دستگاه های مجهز خود قادرهستند از آسیب مواد نفتی به ایستگاه های طبیعی محیط زیست و جانوران ممانعت به عمل آورند و مانع نشست مواد نفتی به سواحل شوند.

هراتی مزیت های ناشناخته چابهار را ناشی از خلا رسانه ای دانست و اظهار داشت: اگرچه رسانه های ارتباط جمعی به نوبه خود تلاش زیادی داشته و دارند اما هنوز در همه حوزه ها باید کار زیادی صورت گیرد.


No comments:

Post a Comment