Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مخالفت آمریکا با خط لوله گاز ایران پاکستان

کامرون مونتر، سفیر آمریکا در پاکستان گفته که پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران، ایده‌ خوبی نیست و ایجاد خط لوله‌ای از 
ترکمنستان به پاکستان که از افغانستان بگذرد، گزینه‌ بهتری است.

آقای مونتر که روز جمعه، چهارم آذر (۲۵ نوامبر) در نشست دانشگاه مدیریت علوم لاهور صحبت می‌کرد، گفت: ما موافق احداث خط لوله گاز ایران- پاکستان نیستیم، اما خط لوله ترکمنستان از طریق افغانستان را انتخاب بهتری می‌دانیم.

او تاکید کرد که آمریکا از مسیر دومی که به کشورهای آسیای مرکزی مرتبط باشد حمایت می‌کند و پاکستان باید بر همکار‌ی مشترک مبتنی بر پیوندهای دوجانبه متمرکز شود.

به گفته آقای مونتر، ایالات متحده به دنبال تجارت بلندمدت و همکاری نزدیک با پاکستان است.

سفر آمریکا همچنین گفت که آمریکا از گفت‌و‌گوهای سه‌جنبه بین پاکستان، افغانستان و آمریکا استقبال می‌کند و در انتظار برگزاری نشستی در سطح وزرا در افغانستان است.

اسفندماه سال ۸۸ ایران و پاکستان قراردادی را امضا کردند که براساس آن، از میانه سال ۲۰۱۵ روزانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از ایران به پاکستان منتقل خواهد شد.

این قرارداد که از سال‌های ۷۰ خاک می‌خورده است، ایران را به مناطق بلوچستان و مهران پاکستان متصل خواهد کرد.

در ابتدا قرار بود لوله‌کشی تا هند ادامه پیدا کند. اما هندوستان که خود مشغول سرمایه‌گذاری در بخش انرژی اتمی برای تامین نیازهایش است، به انجام آن رغبتی نشان نداد.

هندوستان در سال ۲۰۰۸ قراردادی در ارتباط با انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز با ایالات متحده امضا کرده بود. پاکستان هم مدت‌ها خواستار تفاهم‌نامه‌ای مشابه با ایالات متحده بود، اما مقامات این کشور همواره از بحث حول این قرارداد با پاکستان که مشغول جنگ با شورشیان القاعده است، سرباز زده‌اند.

ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده که با ساخت چند خط لوله گاز، صادرات گاز را به کشورهای همسایه جدی‌ بگیرد. در همین زمینه معاون وزیر نفت ایران ۲۰ فروردین امسال از تلاش ایران برای احداث «خط لوله گاز اسلامی» خبر داد.

این خط لوله به طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر از عسلویه تا دمشق کشیده می‌شود و کنسرسیومی با حضور ایران، عراق، سوریه و مشارکت شرکت‌های خارجی، سرمایه گذاری در ساخت خط لوله گاز‌ را برعهده خواهند داشت.

ایران، پس از روسیه صاحب دومین منابع گازی در جهان است. اما تحریم‌های غرب، مشکلات سیاسی و تاخیر در ساخت و سازها توسعه برنامه‌های صنعتی این کشور برای صادارت گاز را کند کرده است.

http://www.mardomak.org/story/66879

No comments:

Post a Comment