Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بلوچستان نردبان ارتقای شغلی فیلمسازان منفی نگر نیست

صدیق حسین زاده

در بلوچستان مکان های تاریخی بسیاری وجود دارد که می شود از آن ساعت ها فیلم تهیه کرد. در این منطقه مردمان هنرمندی زندگی می کنند که می شود از آنها هزاران هنر دید و ضبط کرد.‌در بلوچستان رسم و رسومات باستانی بسیاری هنوز رواج دارد که می شود درباره آن هزاران تحقیق و پژوهش انجام داد.

اینها موضوعاتی هستند که ممکن است هر فیلم ساز ، نویسنده و پژوهشگری را وسوسه کند تا برای یافتن سوژه ای جدید و متفاوت رهسپار بلوچستان شود.

اگر با دید مثبت به این ورود نگاه کنیم ، بزرگان غیر بلوچی را می بینیم که نقشی بسیار مهم بر عهده گرفته اند و با به یادگار گذاشتن آثاری مکتوب خدمت بزرگی را به مردم بلوچ انجام داده اند و یا در دوره ای دیگر ورود فیلمسازان و برنامه سازانی را می بینیم که با به تصویر کشیدن واقعیت های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی منطقه ، آئینه ای تمام عیار در جهت معرفی مردم بلوچ به ایرانیان و جهانیان شده اند.

اما این ورودها همیشه میمون و مبارک نبوده ، اگر اغراق نباشد بیشتر این ورودها نامیمون بوده تا مبارک! به طوری که اگر کسی یا شخصی برای آشنایی با بلوچ و بلوچستان به آرشیو کتاب ها و فیلم های تهیه شده از بلوچستان مراجعه کند حاصل آن ذهنیتی منفی از مردم بلوچ است. متاسفانه این ورودهای نامبارک هنوز ادامه دارد و هر روز می بینیم و می شنویم که شخصی برای تهیه گزارشی و یا ساختن فیلمی روانه بلوچستان شده و مردم منطقه به رسم مهمان نوازی و بدون توجه و آگاهی از خیر و شر بودن نیاتشان از آنها استقبال می کنند.

طرف صحبت ما به هیج وجه آن دسته از آدمهای دوست داشتی که دغدغه مردم بلوچ دغدغه شخصی شان بوده و هست ، نیست. طرف صحبت ما در اول آنهایی هستند که بلوچ را پله ای برا ی بالا رفتن از نردبان شغلی قرار می دهند و بدون توجه به جنبه های مثبت و منفی موضوع انتخابی و وارونه جلوه دادن واقعیات فقط منافع شخصی خود را دنبال می کنند و گاها” خود را در جایگاه کریستف کلمب قرار می دهند و بلوچستان را قاره ای که برای اولین بار کشف می کنند.

همه آنهایی که با فیلم سر و کار دارند حتما” فیلم های سینمایی زیادی را دیده اند که در آن از مردم بلوچ تصویری یاغی و قاچاقچی ساخته اند و در بیشتر این فیلم ها مرد بلوچ نقش « آدم بده » فیلم را بر عهده دارد. بسیاری از کارگردانان به نام سینمای ایران که سری در سرها دارند و از آنها به عنوان پیشکسوت و استاد یاد می شود ، بیشتر شهرتشان را با له کردن ارزش های یک قوم مثل بلوچ به دست آورده اند.

البته تنها آنهایی که برای تحقیق ، فیلمسازی و… به بلوچستان می آیند مقصر نیستند ، بیشتر از آنها کسانی مقصر هستند که مجوز ساخت این مهملات را صادر می کنند ، دیگرانی هم مقصر هستند که نقش نظارتی دارند ، آنهایی مقصر هستند که می توانند اعتراض کنند و نمی کنند و صد البته مردمی که خود را سوژه این بچه سوسولها قرار می دهند ، بیشتر از همه تقصیرکارند.

منبع؛ "تفتان ایران"

No comments:

Post a Comment