Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ثبت موسیقی بلوچ در میراث معنوی یونسکو فرصتی برای نجات آن

آذر ماه امسال سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرونده‌ای تحت عنوان «موسیقی اقوام ایرانی» به یونسکو فرستاده تا در فهرست میراث معنوی جهان به ثبت برسد.

در میان موسیقی اقوام مختلف ایرانی از جمله کرد،لر،گیلکی، ترک موسیقی بلوچ نیز به چشم می خورد موسیقی که طی سالهای اخیر بدلیل در پیش گرفتن سیاست های غلط و عدم توجه مسئولین بیش از هر زمان دچار رکود گشته و هنرمندان این عرصه در انزوای کامل به سر می برد.

به جرآت می توان موسیقی مردم بلوچ را به دلیل خاص و متفاوت بودن با موسیقی سایر اقوام ایرانی در زمره بهترین های موسیقی ایرانی قرار داد موسیقی که طی سالهای اخیر علی رغم بی مهری های متعدد توانسته شان و جایگاه خود را در میان انواع سبک های موسیقی همچنان حفظ نماید و در فیستوال های مختلف خارجی و داخلی گوی سبقت را از سایر رقیبان برباید.

به گفته کارشناسان و صاحب نظران این هنر، موسیقی بلوچستان علی رغم مهجور ماندن قابلیت های و پتانسیل های خوبی جهت قرار گرفتن در میراث معنوی یونسکو دارد و می طلبد با کار روی گونه های مختلف موسیقی بلوچ از زوال آن جلوگیری کرد.

طی سال های اخیر موسیقی بلوچستان فقدان بزرگان و اساتید صاحب نام و صاحب سبک بسیاری از جمله استاد کمالان هوت حماسی سرا،استاد غلامرسول دینارزهی موسیقی کلاسیک و استاد ماشاا… بامری در گونه صوت و فلکولور را تجربه نموده و این خود موسیقی بلوچ را در معرض خطر قرار داده است.

با این وجود اندک شاگردان این اساتید از دست رفته در این عرصه کماکان فعالیت می نمایند تا چراغ کم فروغ موسیقی بلوچ با تحمل هزاران مشقت نیمه روشن باقی بماند.

اما امید می رود با قرار گرفتن موسیقی بلوچستان در میراث معنوی یونسکو توجه و مراقبت مسئولین از این هنر بیمار در دستور کار قرار گیرد تا بیش از این شاهد زوال گنجینه های مادی و معنوی این مرز و بوم نباشیم.

بازنشر تفتان ایران از وبلاگ روزدرآ

http://roozdara.mihanblog.com/post/155

No comments:

Post a Comment