Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پاکستان در همکاری‌های خود با آمریکا و ناتو تجدیدنظر می‌کند

پاکستان پس از حمله‌ی اخیر هلیکوپترهای ناتو به پست‌های مرزبانی خود، کامیون‌های کمک‌های نظامی ناتو به افغانستان را متوقف کرده است

پس از حمله‌ی هوایی ناتو به دو پست مرزبانی پاکستان در مرز افغانستان و کشته شدن دست‌کم ۲۴ سرباز پاکستانی، دولت آمریکا تلاش می‌کند آسیب‌های وارده به مناسبات میان خود و پاکستان را محدود سازد.

دولت آمریکا تلاش می‌کند آسیب‌های وارده به مناسبات میان این کشور و پاکستان را پس از حمله‌ی هوایی ناتو به دو پست مرزبانی پاکستان محدود سازد. در این حمله که بامداد شنبه (۲۶ نوامبر/۵ آذر) روی داد، ۲۴ سرباز پاکستانی که بیشتر آنان در خواب بودند کشته شدند.

این پست‌های مرزی در یکی از مناطق قبیله‌ای در مرز میان پاکستان و افغانستان قرار دارند. این منطقه محل تردد اسلام‌گرایان افراطی طالبان است و نیروهای طالبان از آن به برای عقب‌نشینی پس از عملیات نظامی در افغانستان استفاده می‌کنند.

ابراز تاسف آمریکا

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌، و لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ی مشترکی که شامگاه شنبه در واشنگتن منتشر شد، از این واقعه ابراز تاسف و با بازماندگان قربانیان عمیقا اعلام همدردی کردند. آنان پشتیبانی کامل خود را از «بررسی فوری» این حادثه توسط ناتو اعلام کردند. دو وزیر آمریکایی در بیانیه‌ی مشترک خود همچنین اهمیت همکاری‌های میان دو کشور را یادآور شدند.

افزون بر این، هیلاری کلینتون به اتفاق ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، و ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده کل ستاد مشترک آمریکا، از مقامات پاکستان خواستند که مشترکا با آنان به بررسی این حادثه بپردازند.

ناتو در نخستین موضعگیری خود درباره‌ی این واقعه اعلام کرد که حمله به این پست‌های مرزبانی، «به احتمال زیاد» از سوی هلیکوپترهای ناتو انجام گرفته است.


پاکستان پس از حمله‌ی اخیر هلیکوپترهای ناتو به پست‌های مرزبانی خود، کامیون‌های کمک‌های نظامی ناتو به افغانستان را متوقف کرده است

برافروختگی پاکستان از این حادثه

یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، روز شنبه پس از یک نشست فوق‌العاده با کابینه و نمایندگان نظامی اعلام کرد که در برنامه‌ها، فعالیت‌ها و توافقات «دیپلماتیک، سیاسی، نظامی و امنیتی» با آمریکا و ناتو تجدیدنظر خواهد شد.

اسلام‌آباد همچنین از آمریکا خواسته است که یکی از پایگاه‌های هوایی خود در پاکستان را تخلیه کند. فرستنده‌ی تلویزیونی سی.ان.ان. شامگاه شنبه به نقل از محافل دولتی پاکستان اعلام کرد که آمریکا باید در ظرف ۱۵روز پایگاه هوایی «شمسی» واقع در جنوب غربی پاکستان را برچیند.

گفتنی است که هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا که منظما به مواضع نیروهای افراطی شورشی در این منطقه حمله می‌کنند، از این پایگاه هوایی برمی‌خیزند.

شمار قربانیان حمله‌ی هوایی به پست‌های مرزی پاکستان هنوز دقیقا روشن نیست. برخی منابع رسمی پاکستان از ۲۴ و برخی دیگر از ۲۶ کشته سخن گفته‌اند. شمار مجروحان این حادثه نیز بین ۱۳ تا ۲۷ تن ذکر شده است.

پاکستان پس از این حادثه در نخستین واکنش، مرز خود را بر روی کامیون‌های ناتو که عازم افغانستان بودند بست. یک سخنگوی نظامی پاکستان گفت که حمله‌ی هلیکوپتر ناتو به پست مرزبانی در منطقه‌ی قبیله‌ا‌ی «محمد» انجام شده، بدون آن که از این منطقه تحریکاتی صورت گرفته باشد.

مناسبات میان واشنگتن و اسلام‌آباد مدت‌هاست که به سردی گراییده است. حملات هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکایی به مواضع طالبان که از خاک پاکستان صورت می‌گیرد، در پاکستان مورد مناقشه است و خشم مردم را برانگیخته است.

حمله‌ی کماندوهای آمریکایی به مخفیگاه اسامه بن‌لادن در پاکستان و کشتن او در ماه مه امسال، به وخامت مناسبات میان آمریکا و پاکستان افزود. آمریکا محافلی در پاکستان را متهم می‌کرد که از محل اختفای بن‌لادن خبر داشته‌اند.

تاثیر منفی بر کنفرانس افغانستان؟

حمله‌ی هوایی ناتو به پست‌های مرزی پاکستان می‌تواند تاثیری منفی بر کنفرانس افغانستان در شهر بن آلمان داشته باشد. روزنامه‌ی پاکستانی Dawn روز یکشنبه (۲۷ نوامبر/۶ آذر) در صفحه‌ی آنلاین خود گزارش داد که حنا ربانی خار، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان، در اعتراض به این حمله احتمالا در کنفرانس افغانستان در بن شرکت نخواهد کرد.

این روزنامه می‌افزاید که پاکستان احتمالا نماینده‌ای در سطحی پایین‌تر از وزیر امور خارجه به این کنفرانس گسیل خواهد کرد.

کنفرانس بین‌المللی افغانستان که روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر) در شهر بن گشایش می‌يابد، قصد دارد درباره‌ی ادامه‌ی پشتیبانی از افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور در سال ۲۰۱۴ به رایزنی بپردازد. کارشناسان نقش پاکستان را به عنوان همسایه‌ی افغانستان در طراحی آینده‌ی این کشور کانونی می‌دانند.

BM/KG

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15560302,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment