Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بمب ‌۱۴ تنی آمریکا برای انهدام تاسیسات اتمی زیرزمینی

شرکت بوئینگ اولین سری از بمب‌های ۱۴ تنی جدید MOP را به نیروی هوایی آمریکا تحویل داد. این بمب‌ها قادرند سنگرهای بتنی را در عمق ۶۰ متری زمین نابود کنند. آیا ام او پی برای حمله به تاسیسات اتمی‌ایران در نظر گرفته شده است؟


نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ۲۰ بمب جدید ام او پی به شرکت بوئینگ سفارش داده است. این بمب‌های ۱۴ تنی می‌توانند سنگرهای بتنی را در عمق ۶۰ متری زمین نابود کنند.

بمب‌های تازه Massiv Ordnance Penetrator نام دارند که به‌طور اختصاری ام او پی خوانده می‌شوند. ویژگی این بمب‌ها آن است که ابتدا به عمق ۶۰ متری زمین نفوذ می‌کنند و سپس کلاهک‌ آن‌ها در ژرفای زمین منفجر می‌شود. وزن کلاهکی که به "ام او پی" نصب می‌شود به تنهایی ۲ هزار و ۴۰۰ کیلو است.

طول بمب بیش از ۶ متر و قطر آن ۸۰ سانتی‌متر است. ام او پی به وسیله راهیاب‌های ماهواره‌ای به سمت هدف هدایت می‌شود.

شرکت هواپیماسازی نوتروپ گرومان در حال حاضر سرگرم تولید استوانه‌های نصب بمب برای بمب‌افکن‌های ب ۲ است که تعداد آن‌ها هنوز اعلام نشده است. هریک از این بمب‌افکن‌ها قادرند دو بمب را حمل و پرتاب‌ کنند.

هدف، تاسیسات اتمی دشمن

پس از اعلام خبر تحویل نخستین بمب‌های ۱۴ تنی به نیروی هوائی آمریکا، "ملیندا مورگان" سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت:«ام او پی با هدف رسیدن به تاسیسات تولید سلاح‌های کشتارجمعی دشمنان ما و نابود کردن آن‌ها ساخته شده است.»

کارشناسان می‌گویند تصادفی نیست که خبر تحویل بمب‌های سنگرشکن همزمان با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌شود. آژانس در آخرین گزارش خود ابراز نگرانی شدید کرده که جمهوری اسلامی در تلاش تولید سلاح هسته‌ای است.

روزنامه آلمانی تاگس‌آنسایگر می‌نویسد: «از آنجا که ایران و کره شمالی تحقیقات اتمی خود را در سنگرهای مقاوم زیرزمینی انجام می‌دهند، سوپربمب‌های جدید می‌توانند جایگزینی برای کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی باشند، زیرا موانع استفاده از آن‌ها محدودتر است.

در سال ۲۰۰۹ هنگامی که روند تولید بمب‌های ام او پی با تصویب بودجه اضافی در کنگره آمریکا شتاب یافت، سخنگوی پنتاگون گفت: «آمریکا با جهانی سروکار دارد که در آن بعضی‌ها در خفا می‌کوشند سلاح‌های کشتارجمعی تولید کنند.»

نخستین آزمایش بمب ۱۴ تنی


بمب‌۱۴ تنی جدید برای نخستین بار در منطقه ویژه آزمایش موشک‌های نیو مکزیکو آزمایش شد و در کارخانه بوئینگ فانتوم واقع در سن‌لوئی تولید می‌شود. در این کارخانه شرکت‌های هواپیماسازی و تسلیحاتی آمریکا روی پروژه‌های محرمانه کار می‌کنند.

در ماه نوامبر سال‌ گذشته، ژنرال اسکات واندرهام فرمانده گروه بمب‌افکن‌های ب ۲ به مجله ایرفورس گفته بود: «بر ضد هدف‌های جا گرفته در سنگرهای مقاوم اعماق زمین هیچ سلاح دیگری وجود ندارد. ام او پی برای هدف‌های ویژه‌ای درنظر گرفته شده که در آنجا دشمنان چیزهایی می‌سازند که رئیس‌جمهور، آن‌ها را تهدیدی برای آمریکا می‌داند.»

هزینه تولید ۲۰ بمب سنگرشکنی که وزارت دفاع به بوئینگ سفارش داده، ۳۱۵ میلیون دلار برآورد شده است.

JT/AA

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15550661,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment