Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

هنر جذاب و اصیل حصیربافی بلوچ ناشناخته مانده است

روزدرآ -
هنر حصیر بافی در بلوچستان قدمتی به اندازه تاریخ این قوم دارد، این هنر سینه به سینه توسط شیرزنان ومردان به فرزندانشان منتقل شده است اما این صنعت جذاب چند صباحی است که بدلیل عدم توجه کاملاً با رکود مواجه شده و همچنان علی رغم جذابیت های فراوان و سودآور بودن این صنعت ناشناخته مانده است.
امروزه هنر حصیربافی وصنایع بومی ومحلی در کشورهای در حال توسعه رونقی جدی به خود گرفته و دولتمردان در این تکاپو به سر می برند که چه باید کرد تا صنایع بومی ومحلی خود را به سمت جهانی شدن سوق دهند.
همانطور که فرش در ایران توانست جایگاه خود را در جهان باز کند بدون شک سایر هنرهای بومی ومحلی و صنایع کم نظیر دستی در ایران نیز لایق جهانی شدن دارند و اما متاسفانه متولیان امر تاکنون آنطور که باید وشاید است نتوانسته اند این صنایع منحصر بفرد را به جهانیان بشناساند.
استقبال بازارهای داخلی وخارجی از هنر حصربافی بلوچستان که بصورت غیر قانونی خرید وفروش می شود حکایت از جذابیت و محبوبیت این صنایع بومی را در نزد اقوام مختلف دارد.

خرید وفروش انواع صنایع دستی در کشوهای همسایه و حاشیه خلیج فارس بازار پر رونق دلالان را کاملاً گرم نگه داشته و آنان با خرید اکثر صنایع بومی ومحلی و حصیربافی که از جذابیت خاصی برخوردار است با نرخ بسیار پائین از تولید کنندگان خریداری و آنطرف مرزها با سود کلانی این محصول با ارزش را به فروش می ر سانند.
سود این محصول نه عاید دولت می شود نه به جیب تولید کنندگانی که همیشه مظلوم واقع شده اند، می رود.


مسئولین استان سیستان وبلوچستان با وجود وفور هنرهای مختلف دستی زنان از سوزن دوزی گرفته تا حصیربافی که ریشه در تاریخ این منطقه دارد تاکنون برای معرفی چهره صنایع بومی ودستی منطقه نتوانسته اند گامی موثر بردارند.
هنر حصیربافی با قدمت و جذابیتی که دارد می تواند نقش بسزایی در صنعت بی روح استان داشته باشد قطب تولید هنر حصیربافی در جنوب بلوچستان است و سود آن همچنان در جیب دلالان جای خوش کرده، تولید کنندگان حصیر که اکثراً از افراد کم درآمد جامعه محسوب می شوند، این محصول با ارزش و یک هفته زحمات شبانه روزی خود را فقط ناچیز به دلالان می فروشند.
اگر ادارات و سازمانهای مرتبط با خرید وفروش صنایع دستی مداخله می کردند و یا نظارت بر قیمتها می داشتند، این آشفته بازار چنین شاهد سردرگمی نمی بود و حاصل هنر دست هنرمندان این منطقه به تاراج نمی فت.
یک مسئول تعاونی حصیربافی در جنوب بلوچستان با بیان اینکه هنر حصیربافی بلوچستان لایق جهانی شدن است،خاطر نشان کرد: مسئولین باید توجه داشته باشند که حصیربافان از قشرکم درآمد وفقیر جامعه هستند واگروضعیت چنین پیش برود دیگر این هنر ناب که در زمان پیامبران و حتی قبل از اسلام کاربرد زیادی داشته، به کلی منسوخ می شود.
وی گفت: در حال حاضر ادارات مختلف از تعاونی حصیربافان بدهکار هستند و تاکنون نسبت به پرداخت وجه خود هیچ اقدامی نکرده اند.
به گفته محمد رئیسی اکثر زنان روستایی وعشایری هنر دست خود را که هر حصیر۱۲متری زحمات یک هفته آنان است فقط با قیمتی ناچیز به فروش می رسانند.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود و نابسامان حصیر بافان افزود: وقتی حصیربافان که عمدتاً از قشر فقیر جامعه هستند، با بی توجهی روبرو می شوند، هیچ انگیزه ای برای آنان جهت گسترش وادامه این هنر باقی نخواهد ماند.
وی افزود: در صورت حمایت مسئولین صنایع دستی بخصوص هنر حصیربافی می تواند آینده روشن ودرخشانی داشته باشد.
رئیسی با بیان اینکه هنر حصیر بافی در نیکشهر فقط به حصیر(زیرانداز) محدود نمی شود افزود: جا دستمال کاغذی، گلدان، انواع اسبابازی کودکان، انواع کلاه ها، وسایل تزئینی منزل، جارو، کیف وکفش،قندان، جانمازی وجاکفشی فقط گوشه ای از هنر دست زنان ومردان حصیرباف است.
وی با بیان اینکه بلوچستان در زمینه هنر حصیربافی استعدادهای سرشاری دارد، خاطر نشان کرد: اگر حصیربافان حمایت نشوند و به این استعدادها توجه نشود و این هنرهمچنان با بی مهری وبی توجهی مسئولین روبرو شود، صنعت حصیر بافی رو به زوال نابودی می رود وتا چند سال دیگر اثری از آن در میان مردم دیده نخواهد شد.


وی با بیان اینکه اگر سرمایه گذاران شهرستانهای مختلف روی این هنر سرمایه گذاری کنند سود، کلانی عایدشان خواهد شد، افزود: با سرمایه گذاری سرمایه گذاران در این بخش هم حصیربافان دلگرم ی شوند و هم صنعت حصیربافی از این وضعیت و رکود نجات خواهد یافت و این امر تاثیر مثبتی بر اقتصاد استان خواهد داشت.
هنر صنایع دستی وحصیربافی بلوچستان که مرکز صنعت حصربافی و سوزن دوزی در جنوب استان بشمار می رود،جزء ظریف ترین صنایع حصیری کشور محسوب می شود.
نظیر رئیسی دیگر تعاونی دار جنوب بلوچستان علت اصلی این معضل را عدم حمایت مسئولین از حصیربافان عنوان کرد وگفت: در حال حاضر باتوجه به وضعیت کنونی حصربافان، ایجاد تعاونی ها در رفع این مشکل می تواند نقش سازنده ای داشته باشد.
به گفته وی در طول چند سال اخیر زنان ودختران بلوچ رغبتی جهت حضور در کلاسهای آموزشی حصیربافی نشان نداده اند و این برمی گرد به مشکلات زیادی که خالقان این هنر اصیل با آن دست وپنجه نرم می کنند.
رئیسی افزود: وقتی زنان ومردان می بینند که با حصیربافی تامین نخواهد شد و زحمات این هنر زیاد است ولی نرخ آن بسیار پائین، از این هنر فاصله می گیرند.
وی از سرمایه گذاران خواست در این زمینه سرمایه گذاری کنند تا سود حاصل از هنر جذاب حصیربافی وصنایع دستی رونق بخش اقتصاد استان شود.

http://www.taftaniran.com/topnews/1248.html


No comments:

Post a Comment