Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

سپاه قدس و حزب‌الله "در تدارک دور تازه‌ای از حملات تروریستی"

متیو لویت، از متخصصان سرشناس مبارزه با تروریسم، با انتشار گزارشی از تلاش‌های نظامیان سپاه قدس و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان برای طراحی و اجرای عملیات تروریستی انتقام‌جویانه علیه آمریکا و متحدانش خبر داده است.
گزارش جدیدی اخیرا منتشر شده که نشان می‌دهد سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران با همکاری شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، با بررسی تجربه طرح‌های ناکام تروریستی در دو سال گذشته، ممکن است در تدارک دور تازه‌ای از حملات تروریستی علیه آمریکا و هم‌پیمانانش، از جمله اسرائیل باشند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، این گزارش که توسط متیو لویت، متخصص امور مبارزه با تروریسم در مرکز مطالعات شرق نزدیک، مستقر در واشنگتن تهیه و تدوین شده، می‌گوید سپاه قدس و حزب‌الله به عنوان دو سازمان مستقل که از دیرباز همکاری‌های نزدیکی دارند، در صدد افزایش فعالیت‌های معطوف به ترور هستند و این مسئله می‌تواند برای آمریکا و متحدانش در جهان نگران‌کننده باشد.

متیو لویت، نویسنده این گزارش با اشاره به دو طرح تروریستی ایران در سال گذشته که یکی در بلغارستان با موفقیت انجام شد و طرح دیگری برای ترور سفیر عربستان در آمریکا ناکام ماند، می‌گوید نشانه‌هایی از عزم راسخ نظامیان و شبه‌نظامیان تروریست ایران و لبنان برای عملیات انتقام‌جویانه یافته است. به اعتقاد او، آنها قصد دارند در واکنش به تشدید فشارهای غرب بر برنامه هسته‌ای ایران دست به چنین اقداماتی بزنند.
گزارش متیو لویت، همچنین به اظهارات مقامات مبارزه با تروریسم آمریکا اشاره می‌کند. به گفته او، مقامات آمریکایی به کنگره گفته‌اند که سپاه قدس و حزب‌الله تبدیل به "منبع اصلی نگرانی" برای ایالات متحده شده‌اند.

متیو لویت با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و غرب بر سر برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی، و به‌کارگیری ابزارهایی نظیر استاکس‌نت از سوی آمریکا برای آسیب رساندن به تاسیسات هسته‌ای ایران، می‌گوید این اقدامات غرب مقامات ایران را خشمگین کرده است.

بیشتر بخوانید: استاکس‌نت؛ نگاهی به بمباران مجازی تاسیسات هسته‌ای ایران

ضعف‌های آشکار طرح‌های تروریستی سپاه قدس و حزب‌الله

بنا بر این گزارش، در فاصله ماه مه ۲۰۱۱ تا ژوئیه ۲۰۱۲ بیش از ۲۰ طرح ترور سپاه قدس و حزب‌الله در سراسر جهان کشف و خنثی شده که از این میان قرار بود ۹ مورد از آنها در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۲ اجرا شود.

متیو لویت می‌گوید میزان غیرحرفه‌ای بودن طرح‌های تروریستی سپاه قدس و حزب‌الله تکان‌دهنده است: «انتخاب اهداف به شدت نامناسب و شیوه اجرای این حملات به شدت غیرحرفه‌ای بود.» اما به اعتقاد او اصلاح روش‌ها و برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای حملات ممکن است در آینده آنها را در مواردی به اهداف ویرانگر مورد نظرشان برساند.

متیو لویت، نویسنده این گزارش، از برجسته‌ترین پژوهشگران مبارزه با تروریسم در جامعه اطلاعاتی آمریکا است. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ به عنوان معاون اطلاعات و تحلیل وزارت خزانه‌داری آمریکا مشغول فعالیت بود.

مواردی که او در این گزارش مطرح کرده، با استناد به گزارش‌هایی است که در اختیار دولت آمریکا قرار گرفته، اما در همه موارد حکومت جمهوری اسلامی هرگونه دخالت یا مشارکت در طرح‌ریزی یا اجرای این حملات تروریستی را انکار کرده است.

No comments:

Post a Comment