Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پاکستان به بلوچ ها و پشتون ها ارزش قایل نیست

بلوچ های ساکن در افغانستان از جامعه جهانی وحکومت افغانستان خواستندکه داعیه استقلال طلبی بلوچ ‏هاراحمایت کنند. آن ها تاکیدکردند که بلوچستان بایدتجزیه گردد وخط دیورند به عنوان مرزبین ‏افغانستان و پاکستان به رسمیت شناخته شود.

جنرال ذوالفقار بلوچ، رییس شورای همبستگی بلوچ های افغانستان در محفلی که به مناسبت "همبستگی اقوام بلوچ و پشتون" در وزارت سرحدات، اقوام و قبایل برگزار شده بود، گفت:‌ «تازمانی که سرنوشت پشتون ها و بلوچ ها در پاکستان معلوم نشود، این دو قوم دست از قیام نخواهند کشید.»
وزارت سرحدات و اقوام و قبایل افغانستان روز پنج شنبه 9 سنبله 1391 از نهم سنبله به عنوان روز "همبستگی اقوام بلوچ و پشتون" تجلیل کرد.
رییس شورای همبستگی بلوچ های افغانستان گفت که قیام های آزادی خواهانه بر امنیت افغانستان تاثیر منفی دارد و تا زمانی که سرنوشت اقوام آن سوی خط دیورند معلوم نشود، افغانستان روی آرامش را نخواهد دید.
آقای بلوچ افزود، حکومت پاکستان بلوچ ها و پشتون های ساکن در آن کشور را همواره به عنوان انگشت ششم و به دیده تروریست می بیند وهیچ امتیازی به عنوان شهروندان پاکستان برای آن ها قایل نیست.
آقای بلوچ، آزادی پاکستان را مدیون ازخودگذری بلوچ ها و پشتون های ساکن در آن سوی خط دیورند دانست.
او افزود: «ما برای آزادی بلوچستان از هیچ  تلاشی دریغ نخواهیم  کرد و آن را به عنوان داعیه برحق مردم مان می دانیم. دولت مردان پاکستان باید این حقیقت را بپذیرند که عصر کنونی عصربیداری خلق ها و ملیت های دربندمی باشد.»
آقای بلوچ دولت افغانستان وجامعه جهانی را مخاطب قرارداده گفت: «آزادی خواهان بلوچ وپشتون در آن سوی مرزسرنوشت شان را تعیین می کنند و بردولت افغانستان  وجامعه جهانی است تا  از نهضت های آزادی بخش پشتیبانی وحمایت نمایند.»
لالی حمید زی؛ نماینده مردم قندهار، با حمایت  از سخنان ذوالفقار بلوچ گفت، اقوام ساکن در آن سوی مرزهای افغانستان باید دریک مساعی مشترکت برسرنوشت و آزادی شان بیندیشند.
حمیدی زی گفت: «دست هایی در پاکستان وجود دارد که نمی گذارند اقوام بلوچ و پشتون نفس راحت بکشند.»
او گفت، دولت پاکستان هرآنچه توانسته درحق مردم افغانستان و اقلیت های قومی درپاکستان انجام داده است و اکنون زمان آن فرا رسیده است تا بهای آن را بپردازد.
این درحالیست که چندی قبل اشفاق کیانی لوی درستیزقوای پاکستان گفته بود اگر جلو فعالیت تند روان در پاکستان گرفته نشود، سرانجام این کشور تجزیه خواهدشد.
گزارشگر: حسین سیرت، کابل
ویراستار: سیدروح الله یاسر


  http://www.dw.de

No comments:

Post a Comment